Is dit je eerste bezoek aan het J&H Licht en Geluid forum? Neem dan de veelgestelde vragen (FAQ) even door. Om berichten te kunnen plaatsen, dien je je eenmalig te registreren.
en al zeker niet op een SM58 inregelen, die SM58 EQ ik wel op kanaal niveau.
Het gaat er mij niet om dat die sm58 perfect klinkt als ik er een pa mee inregel. Dat is het doel niet. Maar ik ken mijn eigen stem beter dan welke track dan ook. Ook loop je (maar dat is mijn mening natuurlijk) minder snel de kans dat je teveel hakt in de PA. Ik draai ook zeker altijd een track of 3 om te finetunen. Daarna nogmaals even met een 58. Merk dat ik vaak een aantal bandjes weer (iets) terugdraai als de band speelt wanneer ik alleen met muziek heb ge-eq'd.
Trouwens, het belangrijkst is dat iedereen op zijn eigen manier een pa goed inregeld. Doe waar je zelf vertrouwen in hebt en waar je je het best bij voelt, toch? De ene manier is echt niet beter dan de andere (in de meeste geveallen dan ;-)). Als het resultaat maar goed is.
Marc Zeebregts Geluidstechniek
Freelance geluidstechnicus
Wat mij betreft altijd pink noize en dan zo zacht als mogelijk (10db boven floor noize indien mogelijk) en als ik een K-dag heb "iets" harder
Timo, mag ik vragen waarom je dit op een laag volume doet? Ben wel benieuwd. ;-)
En doe je dat dan op gehoor of altijd met een meetmicrofoon?
Was trouwens nog even binnengelopen bij de Toppers. Daar liep jij ook rond toch? Dat klonk wel erg goed voor de Arena! ;-)
Het is inderdaad een verhaal van 10 mensen 10 meningen.
Zelf werk ik het liefst met Smaart en pink-noise, weet inmiddels precies hoe de curve eruit moet zien om echt lekker te klinken dat ik er bijna blind op kan gaan dat het daarmee lekker klinkt.
Voordeel daarvan is dat het objectief is, meten is tenslotte weten.
Ander truukje is een goeie gesloten headphone, die opzetten, met hetzelfde volume als de FOH en dan steeds afwisselend naar headphone en FOH luisteren terwijl je de EQ inregelt. (wel zorgen dat je headphone pré EQ zit anders blijf je EQuen ).
Ja, ik wil me nog verdiepen in Smaart. Snap er nu nog niet zoveel van. Maar dat kan ook aan Smaart liggen. Een ander programma waar ik goeie dingen over hoor is LAMA. Ongeveer 1 vijfde van de prijs. En 5 na het installeren van de demo snapte ik 'm al volledig. Is wel alleen voor mac.
Op hoeveel posities meten jullie dan bij gebruik van een RTA? (Smaart, LAMA, SIM, enz.) Mijn ervaring is namelijk dat als je bijv. in een tent staat te meten er zoveel reflecties optreden dat elke positie een andere curve geeft. Dan pak ik toch liever mijn eigen stem en een CD'tje en loop ik wat rond.
Hoi allen, Heb hier een 2tal test cdtjes in Flac(bijna alles) bij interesse mij even mailen! Voordeel van de 2 cd's is dat ze ook te gebruiken zijn als achtergrond muziek, Dus testen in een omgeving waar de gasten al aanwezig zijn. Gr. Tom
Denk dat dat de keuze van achtergrond muziek nogal erg afhankelijk is van de klus....
Ga op een festival met rock/ metalbands geen begee"s draaien. En met een hollandse artiest op een studenten gala geen Slayer ( ook al heb ik daar dan vaak wel heel erg veel zin in ) Zo is het hetzelfde met test songs. Ga geen systeem voor een gabberparty inregelen met Donald fagen
A&h da is tog een supermarkt? en toch proberen sommige mensen er een bandje mee te mixen
tja....laten we dan voor het gemak zeggen dat het voor 80% van de klussen volstaat. Daarnaast denk ik dat de populatie (of een deel daar van) hier op het forum het prima kan gebruiken tijdens klussen. Mocht je een aantal verschillende party genres hebben is daar prima een speciaal test cdtje van te bakken voor in je racklade. (Zeker om je klant tevreden te houden).
Comment