Welke stagemonitors zou ik aankopen ?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • PM
    • Mar 2003
    • 87

    Welke stagemonitors zou ik aankopen ?

    Het wordt stillaan tijd om mijn huidige monitors te vernieuwen en ook wat uit te breiden. Nu gebruik ik 4 Turbosound TMW212 monitors, en ben er altijd zeer tevreden over geweest.
    Maar als ik nu nieuwe monitors ga aankopen zou ik deze ook willen gebruiken als universele speaker. Dus een statiefadapter en vliegpunten zijn een must. Ik moet er wel bij vertellen dat het hoofddoel nog altijd stagemonitoring zal zijn. Het idee is dat er 8 van deze monitors/speakers aangekocht zullen worden.

    enkele monitors die mijn interesse wel hebben:
    * EAW LA212 of LA215
    * EAW JFX200 of JFX260 of JFX290
    * EAW JFX560 of JFX590
    * ElectroVoice Sx250
    * L-Acoustics MTD112
    * L-Acoustics MTD115

    Misschien dat de EV Sx250 niet echt thuishoort in het lijstje omdat zijn prijs beduidend lager ligt dan alle andere kandidaten. Maar als deze monitor zijn werk goed doet, en de muziekanten er tevreden over zijn, is dit misschien wel de interessantste uit deze lijst. Kwestie look mag hij er wel zijn, maar klankmatig heb ik hem nog niet kunnen beoordelen.

    Als jullie nog andere voorstellen hebben, hoor ik het graag.
    Graag wel rekening houdend met het universele karakter, en toch wel met enige erkenning in de pro-PA-wereld.
  • Controller
    • Apr 2002
    • 745

    #2
    EV heeft goede monitoren je ziet nog over die kunstof kastjes van ze. Heb ze zelf ook en zeer over de spreken.

    Je kan ook een D&B audiotechnik MAX monitor pakken dat gaat ook goed

    Comment

    • neeltje
      • Apr 2003
      • 295

      #3
      als het warm en clean moet klinken: la
      als het moet rocken en hoge volumes halen: eaw
      als het voor een zanger met één gitaartje is: ev

      Persoonlijk zie ik trouwens niet in wat die sx250 ertussen staat te doen. Zeker als je van turbosound komt, ga je daar grof tekort mee schieten in het laag. Bovendien blaas je de tweeters er nogal snel door.

      Wij hebben nu de la mtd112 en klink goed en zacht, maar mist echt wel veel voor rockoptredens. Ook zal je ze niet zo goed als standalone kunnen gebruiken als foh, tenzij je er een subje onder zet (weet niet wat jou bedoeling is)
      "En Go"

      Comment

      • Peter Vanhove
        • Jun 2002
        • 347

        #4
        Wij hebben ook lang TMW-212 gebruikt, eigelijk gebruiken we ze nog wel af en toe eens, zeker nu we ze een ietsjes gemodifieerd hebben.
        Na lang vergelijken hebben we nu de gloednieuwe Tecnare V-15 bijgekocht, 15" Ciare laag, B&C DE-700 op een B&C ME-90 hoorn voor het hoog. Klinkt zoveel mooier dan die turbo's, gaat behoorlijk wat luider en draagt ook véél verder op het podium. Prima te gebruiken op een paaltje, of zelfs als drummonitor.
        Onlangs nog een bassist gehad met een defecte basversterker, gewoon de bas op een degelijke D.I. geprikt, 2 van die monitors voor zijn neus en spelen maar. Na afloop vertelde hij mij dat dit het beste geluid was dat hij ooit hoorde.

        Peter
        Import BeNeLux : TW AUDiO - ENTTEC - TECNARE
        Import BeLux : HEIL SOUND - LOGIC SYSTEMS

        Comment

        • Olaf Duffhuës
          • Oct 2000
          • 2477

          #5
          Als ik voor jou mocht kiezen, zou ik die EV dingen thuis laten...en eerder kiezen voor een EAW modelletje...L-Acoustic heb ik geen ervaring, dus dat weet ik zo niet...Maar die SX-en vind ik niet echt je van het...
          Olaf Duffhuës

          **Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

          Comment

          • jack
            • Apr 2002
            • 1090

            #6
            NEXO PS 15 mag ook wel in het rijtje.
            Gaat heel hard en goed bijna geen feedback
            Zeer goed te gebruiken als foh.
            JVM sound de NEXO specialist

            Comment

            • pascal
              • Jan 2003
              • 69

              #7
              Ik weet niet waarom Olaf altijd bij voorbaat negatief is over EV?
              De Sx 250 zou ik gezien de andere monitoren lager inschalen. Maar een monitor die qua prijs/kwaliteit enorm sterk is is de T221M. Voor het nog grotere werk is er evt. de XW 12 en XW 15 hetgeen weer kostbaarder wordt omdat deze actief aangestuurd moeten worden. Je hebt dus een Dx 38 voor 2 groepen of een Klark DN 9848 voor 4 groepen nodig.

              Comment

              • sis
                • Jul 2003
                • 3305

                #8
                Mijn ervaring even op een rijtje:
                die LA's van EAW raad ik af vanwege zijn aggresieve klank
                de JFX serie is stukken beter + goede spreiding in het hoog en nog mooi meegenomen is : je kan ze ook gebruiken als foh
                MTD 115 is de zachtste kwa klank,heel zuiver en gedefinieerd ! deze vind ik de beste van de reeks ( persoonlijke ervaring )

                Het is natuurlijk de vraag voor welke groepen en soort muziek ze moeten gebruikt worden
                succes
                sis
                Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

                Comment

                • jm
                  • Nov 2002
                  • 50

                  #9
                  Als ik jou was zou ik een aantal leveranciers vragen hun demo's ter beschikking te stellen om ze eerlijk te vergelijken.

                  Ik weet ook nog wel een alternatief wat in het rijtje thuis hoort en nog betaalbaar is ook. HK Audio VT115X.....

                  Comment

                  • cobi
                    • Aug 2002
                    • 1083

                    #10
                    citaat:Geplaatst door controller

                    Je kan ook een D&B audiotechnik MAX monitor pakken dat gaat ook goed
                    Die klinken alleen totaal anders dan de Turbosoundkastjes die PM al heeft dus combineren worden dan wel moeilijk.
                    Spelingvouten onder voorbehout...

                    Comment

                    • cobi
                      • Aug 2002
                      • 1083

                      #11
                      Als ik uit dit rijtje zou moeten kiezen wordt het in ieder geval L-Acoustics. Het type is een beetje afhankelijk van wat je ermee gaat doen. Waarom kijk je niet bij Turbosound verder als je daar al tevreden over was?

                      Verder zou ik gewoon eens lekker met een importeur gaan praten, kijk eens hoe de service is en of er nog andere bedrijven zijn waar je dezelfde speakers kan bij huren
                      Spelingvouten onder voorbehout...

                      Comment

                      • PM
                        • Mar 2003
                        • 87

                        #12
                        Even een opmerking tussendoor: ik ga geen verschillende monitors samen gebruiken op eenzelfde podium! En voor grotere jobs vind ik de Turbosound TMW212 niet echt geschikt. Ze gaan wel hard, maar laag komt er niet voldoende uit. Daarvoor zijn ze ook niet geschikt, maar voor vocals zijn ze perfect.
                        Ik ben nu gewoon wat research aan het verrichten naar wat andere mensen gebruiken en waarover ze echt tevreden zijn. Het valt me trouwens nu al op dat er nog geen reacties gekomen zijn over Martin LExxx. Maar deze monitors zouden zowiezo niet in aanmerking komen omdat men ze niet universeel (op statief bvb) kan gebruiken...
                        Heeft er iemand ervaring met AK met Beyma-componenten (misschien enkel voor de Belgen op het forum)?

                        Vraagje aan de L-Acoustics-fans : gebruiken jullie de processor ? of is dit niet echt noodzakelijk ?

                        Verder ook nog een vraagje over de gebruikte versterkers hiervoor: ik dacht persoonlijk aan Crest P7200 of LabGruppen FP2600 of Dynacord L1600. Misschien een stevige QSC, maar hier ben ik persoonlijk geen voorstander van ...

                        Comment

                        • neeltje
                          • Apr 2003
                          • 295

                          #13
                          die nexo ps15 vind ik wel een goede opmerking. Echt een goed beestje, en muzikanten gaan nooit meer vragen of het wat harder kan (als je ze als near-field gebruikt). Iets aggresief van klank, maar in tegenstelling tot eaw wel heel robuust en road-proof (dit is geen negatief punt over eaw, maar men moet ze wel delicaat noemen, en dus niet echt geschikt als monitor mijns inzien)
                          "En Go"

                          Comment

                          • Rv
                            • Feb 2001
                            • 1086

                            #14
                            Waarom hoor ik hier de LE400 van Martin niet. Zijn wij erg tevreden over hoor ...
                            ____
                            Rv.
                            ____

                            Comment

                            • Daan Hoffmans
                              • Aug 2000
                              • 1225

                              #15
                              Wij gebruiken al een tijdje JFX260 en JFX290 voor FOH bij bruiloftsetjes. Laatst door gebrek aan monitors ook eens 260's daarvoor gebruikt. Moet zeggen dat ik nog nooit zo snel klaar ben geweest met m'n monitormix. Muzikanten (betreffende jongens zijn doorgaans niet snel tevreden) vonden het helemaal geweldig...
                              <center><i>\"Alles wat schuift doen we naar boven, alles wat draait naar rechts\"</i></center>

                              Comment

                              Working...