mixen met gain

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • twtia
    • Jun 2002
    • 77

mixen met gain

Beste mede forumleden,

Naar aanleiding van een gesprek wat ik afgelopen zaterdag had met een mede mixer over het live-mixen met de gain, vroeg ik me af of er hier ook mensen zitten die in livesituaties met de gain mixen en de faders laten voor wat ze zijn. En ik ben benieud hoe jullie zo wie zo tegen "gain-mixen" aan kijken.

alvast bedankt,

Groeten

Gijsbert<center></center>
    sound, sorbets and surfing. The 3 most inportant things in life
  • Klaaske
    • Jun 2003
    • 571

waarom moeilijk dan als het makelijk kan ?
    <font size=\"1\">
    Groeten,
    Jaap
    <b>
    -[GSXke :)]-
    </font id=\"size1\"></b>

Comment

• lifesound
      • Apr 2003
      • 1052

het valt te zien wat je met gain-mixing bedoeld hé. Als ik zo wat rondkijk tijdens mijn jobs lijkt het mij alsof ik dezelfde manier hanteer als de meeste techniekers. En dat is de volgend:

bij de soundcheck begin je met de fader op 0 dB en zet je vervolgens de gain. Soundcheck gedaan -&gt; alle faders open en kanalen muten.
      ij het begin van de show gaat het dan meestal toch nodig zijn enkele niveaus aan te passen, maar niet in de mate dat je aan de gain gaat moeten frutselen. Tussen + en - 6 dB dus. Moest er nu toch plots een ongeloofelijk nievauverschil zijn, dan zal ik inderdaad ook onmiddelijk naar de gain grijpen, om niet te moeten mixen op -20dB met de fader. Dit werkt echt niet handig.
      Dit hele verhaal werkt natuurlijk bijzonder handig als je geen monitors uit de front moet doen!

Met monitors uit de front heb je een ander verhaal. Zo weinig mogelijk aan de gain komen is de boodschap dan. Kom je aan de gain, dan ga je de monitors ook beïnvloeden. Wat de muzikanten niet op prijs gaan stellen.

Greetz!

Comment

• twtia
        • Jun 2002
        • 77

citaat:Geplaatst door lifesound

het valt te zien wat je met gain-mixing bedoeld hé. Als ik zo wat rondkijk tijdens mijn jobs lijkt het mij alsof ik dezelfde manier hanteer als de meeste techniekers. En dat is de volgend:
        de manier van mixen met de gain die ik bedoel houdt in dat fader's ergens onder de 0 db staan en dat je puur met je gain mixt. Het is dan inderdaad wel zo dat je een apparte monitormixer moet hebben. De reden van het "gainmixen" zou zijn dat het de dynamiek van het signaal en van de signalen onderling ten goede zou komen. tevens haal je minder ruis binnen.

groeten,,

Gijsbert

Comment

• Daan Hoffmans
          • Aug 2000
          • 1225

Zoals Jeroen ooit zei:

Als dat de bedoeling is, dan hadden ze alle tafels 20 cm kleiner kunnen maken.

Ik regel met m'n gain m'n signaal af op 0 dB, voor de rest van het werk hebben ze de schuiffader uitgevonden.
          Dat je door "gainmixen" minder ruis zou binnenhalen is mijns insziens onzin. Je creeert juist een slechtere s/n-ratio voor de eq's en andere filters in je tafel...
          <center><i>\"Alles wat schuift doen we naar boven, alles wat draait naar rechts\"</i></center>

Comment

• twtia
            • Jun 2002
            • 77

Dat was ook mijn id en zoals ik het doe. Maar hoe denken jullie over de eventuele verschillen in signaaldynamiek tussen de twee verschillende manieren van mixen?

Gijsbert

Comment

• musicjohn
              • Aug 2001
              • 1102

citaat:Maar hoe denken jullie over de eventuele verschillen in signaaldynamiek tussen de twee verschillende manieren van mixen?
              Oooohhhh... wat een gelul allemaal zeg. Mixen doe je NIET met de gain.

Gebruik een mengtafel op de manier waar die voor bedoeld is. Dus... fader op nul dB, gain opendraaien totdat signaal op de meterbrug daadwerkelijk nul dB aangeeft en klaar is Kees.

Tijdens show volume aanpassen met de fader. Mitst overload/clip ledje gaat branden op input, dan draai je de gain ietsjes terug.

Simpel toch?
              Greetzzz... [;)]

John

Wilt U de allernieuwste updates nu installeren? Klik dan <b>---&gt;&gt;&gt; HIER &lt;&lt;&lt;---</b>

Comment

• Olaf Duffhuës
                • Oct 2000
                • 2477

Wat als je een mixer hebt, die geen db schaling heeft, langs de schuif??? Een eenmans orkest kan misschien wel alles op 0 db mixen..een echte band lukt dat niet...sorry...
                Olaf Duffhuës

**Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

Comment

• musicjohn
                  • Aug 2001
                  • 1102

Olaf, we hadden het over mixen, en niet over soundchecken en instellen.

Als het met een band niet lukt om met de faders te mixen, waarom zitten er dan zelfs op de grootste en duurste "live" tafels gewoon faders?

Even nadenken jongen, voordat je commentaar geeft.
                  Greetzzz... [;)]

John

Wilt U de allernieuwste updates nu installeren? Klik dan <b>---&gt;&gt;&gt; HIER &lt;&lt;&lt;---</b>

Comment

• Olaf Duffhuës
                    • Oct 2000
                    • 2477

Tja...ik haakte in op jou uitleg over afstelling...Dus misschien moet jij eerst goed lezen, voor je iets zegt...

Wat ik ermee wil zeggen, dat verhaal van jou over 0 db op de meterbrug..dat gaat niet op...Er zijn namelijk instrumenten die bij bijv. +3 of -10 pfl beter klinken...en daarna, gebruik ik de schuif...En die gaat dan op gehoor naar boven of beneden...En vaak kan dat tijdens een optreden nog wijzigen...En dan is er idd een grote kans dat ik de gain gebruik..
                    Olaf Duffhuës

Comment

• Mathijs
                      Moderator
                      • Aug 2002
                      • 1353

En hoe doe je dat dan met je rand apparatuur??? Als je een compressor op op je kanaal hebt zitten stel je contineu je ingangs niveau bij. ook niet echt ideaal.
                      citaat:Oooohhhh... wat een gelul allemaal zeg. Mixen doe je NIET met de gain.
                      Daar ben ik het mee eens []
                      Wat is het verschil:
                      je pre-amp open draaien en dus je ruisvloer omhoog. of je fader verder open wat het zelfde doet. Nope. Schuif ik toch liever met faders zitten er niet voor niks op.

Comment

• cobi
                        • Aug 2002
                        • 1083

citaat:Geplaatst door Daan Hoffmans

Zoals Jeroen ooit zei:

Als dat de bedoeling is, dan hadden ze alle tafels 20 cm kleiner kunnen maken.
                        het kan nog compacter. Die gains kun je ook missen hoor, zet gewoon de zangeres die te hard is wat verder van de microfoon. Als je dit eenmaal onder de knie hebt, kun je je mixer thuis laten. Stuur je alle mics via een 24--&gt;1 samenvoegkastje rechtreeks je versterker.

Allemaal gelul natuurlijk die fades zitten er niet voor niets. Het werkt veel preciezer, qua klank valt het ook wel mee. natuurlijk blijft (theoretisch) je signaal beter waneer je gain optimaal is afgesteld, praktisch gezien kom het echter niet op een paar dB. Je zou voor de gein eens een geblindoekte test moeten doen.
                        Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• Olaf Duffhuës
                          • Oct 2000
                          • 2477

Ik gebruik zelf nooit compressors, bij het mixen van een bandje...

citaat:Wat is het verschil:
                          je pre-amp open draaien en dus je ruisvloer omhoog. of je fader verder open wat het zelfde doet. Nope. Schuif ik toch liever met faders zitten er niet voor niks op.
                          Ik doe geen radio registraties..in een feesttent of disco hoor je dat toch niet..en zeker niet als je een fatsoendelijke mixer hebt...Met goede pre amp's en een goede signaal/ruis verhouding...
                          Olaf Duffhuës

Comment

• lifesound
                            • Apr 2003
                            • 1052

citaat:

Wat ik ermee wil zeggen, dat verhaal van jou over 0 db op de meterbrug..dat gaat niet op...Er zijn namelijk instrumenten die bij bijv. +3 of -10 pfl beter klinken...en daarna, gebruik ik de schuif...En die gaat dan op gehoor naar boven of beneden...En vaak kan dat tijdens een optreden nog wijzigen...En dan is er idd een grote kans dat ik de gain gebruik..
                            inderdaad! Zet jij een overhead bvb maar eens op 0dB op je meterbrug, en dan de fader op 0dB open ... Liever niet hoor!

citaat:
                            &lt;br&gt;
                            En hoe doe je dat dan met je rand apparatuur??? Als je een compressor op op je kanaal hebt zitten stel je contineu je ingangs niveau bij. ook niet echt ideaal
                            het is dan ook niet de bedoeling dat je continu aan je gain zit te draaien. Alleen bij soundcheck en in noodgevallen tijdens de show.

Comment

• Daan Hoffmans
                              • Aug 2000
                              • 1225

citaat:inderdaad! Zet jij een overhead bvb maar eens op 0dB op je meterbrug, en dan de fader op 0dB open ... Liever niet hoor!
                              Wie zegt er hier dat ze allebij op 0 dB gaan?
                              Gain op 0, faders niet naar getalletjes kijken, maar op gehoor.
                              <center><i>\"Alles wat schuift doen we naar boven, alles wat draait naar rechts\"</i></center>

Comment

Working...