mixen met gain

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Daan Hoffmans
    • Aug 2000
    • 1225

citaat:1db is mooi 1/3 harder. dus als je dat niet hoord zou ik toch maar eens goed nadenken.
    Onzin, 1 dB is 1/3 meer vermogen (zelf dat klopt slechts bij zeer grove benadering, tis een logaritmische schaal namelijk), en das niet 1/3 harder...

Over het algemeen (is natuurlijk per persoon verschillend) wordt gesteld dat een verdubbeling van vermogen (3 dB extra) net waarneembaar is. Een 2 keer zo hard volume (ook erg subjectief) is ongeveer een verTIENvoudiging van het vermogen, dus 10 dB extra.
    Lifesound nodig ik graag uit voor een testje (heb namelijk wel degelijk iets te melden, mijn mening namelijk, dat jij het daar niet mee eens bent betekent niet dat jij bepaalt of ik daar iets over mag zeggen, dat laten we aan de Mod's over)...
    Maargoed, dis allemaal aardig off-topic.

Over het gebruik van gain, ik zei in de eerste instantie dat ik m'n gains op 0 dB inregel, das niet helemaal waar, meestal zo'n 5 dB onder 0. Dit omdat je dan inderdaad nog wat kan eq-en, en omdat muzikanten tijdens een soundcheck doorgaans veel beschaafder spelen dan wanneer er een feestende menigte voor hen staat...
    <center><i>\"Alles wat schuift doen we naar boven, alles wat draait naar rechts\"</i></center>

Comment

• Gast1401081
      • Mar 2001
      • 7999

enne, wel eens van vca gehoord::: kan ook en reden zijn om met je gain te mixen...(opamps werken lekkerder, dus : )

Comment

• mr sound support
        • May 2003
        • 28

Ik heb inderdaad ook wel eens mee gemaakt dat een geluidstechnicus van een bekende nederlandse band, de mix deed met de gain, het opvallende ervan was dat hij de faders niet op nul db had staan maar ze helemaal naar boven had staan............., hij gebruikte daarbij ook nog eens alleen de master fader en geen subs, dus alles werd via de master naar buiten geperst.
        Ik moet zeggen het klonk niet echt geweldig. Ik heb gehoord dat het toch vaker gebruikt word, deze manier van mixen, maar ik vind dat je toch beter met de faders kunt mixen. Voor de rest is het volgens mij gewoon een kwestie van smaak.

Comment

• jans
          • Feb 2003
          • 869

De een heeft een beter gehoor dan de ander. De een heeft kwalitatief beter materiaal dan de ander. Waar het om gaat is dat je probeerd je signaal/ruis verhouding zo optimaal mogelijk te maken en ook op een fatsoenlijke manier met je faders de fijne balans kunt maken.
          Het is handig te weten wat je tafel aan headroom heeft want vergeet niet dat je eindsignaal een optelsom is van je individuele kanalen.
          Zelf probeer ik met de soudcheck een basismix te maken met de faders op nullijn omdat dat nu eenmaal, wat mij betreft, het mooist regelt.
          Soms is het nodig om de gain tijdens het optreden te moeten veranderen maar kijk daar mee uit als je ook de monitoren vanaf je FOH tafel aanstuurt.
          Wat ik ook belangrijk vindt is het overzicht op de tafel. Als alle faders anders staan zul je merken dat je sneller per ongeluk een fader beweegt wat niet de bedoeling was.
          En dan nog, tien techneuten, tien verschillende meningen. Soms in detail.
          Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• Gast1401081
            • Mar 2001
            • 7999

citaat:faders niet op nul db had staan maar ze helemaal naar boven had staan.............,
            kijk, die snapt het dus weer niet , dan. Om een tafel, en alle electronica zo lekker mogelijk te laten werken zul je op die 0 dB moeten zitten, en de laatste 0,5 dB werk je met je fader bij, maar de eerste 10dB regel je met je gain.
            typisch geval van disk-jockey, alle faders in de hoek drukken.

Comment

• showband
              • May 2001
              • 4524

OK ik ga me nu eens aan flink wat kritiek blootstellen. [B)][][B)] Gelukkig is in dit onderwerp nu al in ieder geval gebleken dat er veel verschillende methodes zijn dus de mijne kan er ook wel bij.
              Opmerking is wel dat ik niet op midassen van tienduizenden € werk.

In een broodje van de mengtafels waar ik mee werk zit meestal de fader aan het einde van het schema. Dat betekent dat als ik het broodje zelf zo dicht mogelijk op 0dB wil laten werken dat ik de gain zo ver mogelijk open moet draaien. De SR-verhouding wordt dan optimaal over het kanaal. vermenigvuldigd met een kanaal of 20 die ik meestal gebruik.

De kanaalfaders hebben dan inderdaad een kleinere resolutie, maar als je luistert naar wat je doet zet je die toch goed? Je kan inderdaad ook met draaiknoppen (mackie) of kleinere faders (div kleine grut) nog steeds je volume zetten. Je verzwakt naar de sub of de master ipv dat je het signaal versterkt. 100mm faders zijn cool maar voor mij geen voorwaarde voor een goede balans.

In de kleinere en goedkopere mixers krijg je een hoorbaar stillere mix doordat je vrijwel je hele tafel op maximale niveaus stuurt. Zeker de spullen die nog volop bij muziekcafe's te vinden zijn. [xx(]
              Nadeel: Je moet je gain dus WEL vervormingsvrij houden. En héle oude shit-tafels (M&M oude D&R) zijn niet altijd de voedingen hierop voorbereid en moet je minder heet mixen

nou, laat de shit maar neerdalen....
              lekker belangrijk!

Comment

• Daan Hoffmans
                • Aug 2000
                • 1225

Ben het volledig met de achterliggende gedachten van Showband eens...
                <center><i>\"Alles wat schuift doen we naar boven, alles wat draait naar rechts\"</i></center>

Comment

Working...