Geluid in feesttent

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Gast1401081
    • Mar 2001
    • 7999

    #31
    citaat:Geplaatst door Daan Hoffmans

    Mooi idee, alleen in de praktijk nooit uitvoerbaar... Das dan wel jammer. Daar komt bij dat dit alleen voor 63Hz uitpakt zoals hier is voorspeld.
    toch wel, reken ff de 50 en 100 hz afstand en delay uit.....
    en vervolgens onder het podium een drietal speakers op 85 cm afstand met 2,5 en 5 ms delay...loopt je -3dB karakteristiek net zoals die bij 63 hz, 1m35 en 4 en 8 ms maar dan vanaf ca 40 tot 125 hz...

    enne hoevaak zie je geen passarel voor de leadzanger ??? kan deze su -setup-best onder, hoor ( wel een bss omnidrive of dbx smanager gebruiken, maar dat was al duideliujk..

    Comment

    • Martin-vdB
      • Oct 2003
      • 85

      #32
      citaat:... naar mijn weten zijn die D&B subs toch frontloaded? Dat kan een hoop verklaren als de subs frontload zijn en de toppen hoornload....
      Dit is afhankelijk van welk type van d&b het was. De C7-sub is inderdaad front-loaded en valt bijna stil na ongeveer 20 tot 25 meter. De C4 echter is een horn-loaded sub welke dus specifiek ontworpen is voor het lange afstand "smijt-werk".
      citaat:Geluid was overigens C-serie van D&B Audiotechnik.
      De vermelding in de oorspronkelijke vraag dat het gaat om de C-serie van d&b zegt eigenlijk niks. De C7 heeft een spreiding van 70graden en word voornamelijk gebruikt in kleine zaaltjes, de C4 heeft een spreiding van 40graden die dus uitermate geschikt is voor buiten-aktiviteiten of theaters.

      Groeten,
      Martin vd Ban

      Comment

      • getup
        • Jul 2004
        • 2

        #33
        Hallo,

        Om even te reageren hoe het kan dat er rondom de feestent heel veel laag te horen is.
        namelijk feestenten zijn gemaakt van pvc zeilen deze zeilen hebben de eigenschap om de frequenties rond de 6-8 khz enorm te versterken. daarom heb je ook nooit zoveel hoog nodig in een tent. het grootste probleem is vaak het laag. het pvc doek absorbeerd of om het letterlijk te zeggen neemt het laag op. als je veel feesttenten draait, wat wij dus doen moet je laagkasten hebben die voorruit drukken, dus niet laag rondom geven maar echt gerichte laagkasten die druk op bouwen. dus absoluut geen front loaded kasten !!. deze gaan 10 mtr. ver en dan ben je je volledig laag kwijt.

        ik heb er 3 jaar over gedaan om goede laagkasten te ontwerpen die het ontzettend goed doen voor tenten. op ong. 45 meter trillen je broekspijpen nog aan je voeten.
        hier staan dus 2 laagkasten per kant van 600 watt. cont. 18" speaker.
        het is hoofd is het oude w-bin principe. alleen ik heb er nog iets nieuws bij inbedacht. het is een hele puzzel van binnen maar het werkt wel !. en verder de versterker keuze is heel belangrijk voor het laag.

        Comment

        • ronny
          • Dec 2002
          • 2139

          #34
          zozo dat is een interessante uitleg. Heb je soms foto's van je eigen bedacht systeem. Wil je eventueel daar eens wat meer over uitleggen?

          mvg
          ronny
          niet zagen, gewoon doen!

          Comment

          • sis
            • Jul 2003
            • 3305

            #35
            citaat:Geplaatst door getup

            op ong. 45 meter trillen je broekspijpen nog aan je voeten.
            hier staan dus 2 laagkasten per kant van 600 watt. cont. 18" speaker.
            het is hoofd is het oude w-bin principe. alleen ik heb er nog iets nieuws bij inbedacht. het is een hele puzzel van binnen maar het werkt wel !. en verder de versterker keuze is heel belangrijk voor het laag.
            Lijkt mij vrij sterk dat je met 2400 watt laag 45 meter kan overbruggen
            fotootje misschien
            sis
            Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

            Comment

            • Martin-vdB
              • Oct 2003
              • 85

              #36
              citaat:Geplaatst door sis
              Lijkt mij vrij sterk dat je met 2400 watt laag 45 meter kan overbruggen
              fotootje misschien
              sis
              Het is wel degelijk mogelijk om met 2400W aan laag 45 meter te overbruggen.
              Ik heb zelf 4 subs van Martin Audio die [u]per kast</u> 2x 15" 300W hebben. Hoe het precies kan weet ik ook niet want als ik het logisch ga beredeneren zou het ook niet mogelijk zijn maar toch klinkt het met mijn 15" kasten nog steeds goed op een meter of 50 á 60 afstand.

              <center>http://www.vandenban.info/plan-c.jpg</center>
              Voor de foto sta ik aan de haven kant maar ook toen ik recht voor het podium stond te kijken was het geluid (dus ook het laag) nog steeds goed

              <center>http://www.vandenban.info/Martin_2x15_MKIII_sub1.jpg</center>
              Maar nogmaals, ik heb hier geen wetenschappelijke verklaring voor[?]

              Comment

              • Davy Gabriels
                • Aug 2002
                • 819

                #37
                Dit is de goeie ouwe Martin F2, 2x15". Klinkt heel goed op voorwaarde dat je ze minstens per 3 gebruikt, dan geven deze een enorme punch! 1 kast per kant geeft alleen tok-tok bas.

                Comment

                • Martin-vdB
                  • Oct 2003
                  • 85

                  #38
                  citaat:Geplaatst door Davy Gabriels

                  Dit is de goeie ouwe Martin F2, 2x15". Klinkt heel goed op voorwaarde dat je ze minstens per 3 gebruikt, dan geven deze een enorme punch! 1 kast per kant geeft alleen tok-tok bas.
                  Bijna goed, het is het type van vóór dat ze met F2 begonnen maar in feite verschilt er weinig met de F2. Werkt helaas alleen pas écht goed op buitenlokaties of in grote zalen (vanaf 500 man). In kleine zalen krijg met deze kasten het effect waar deze topic over ging, in de zaal bijna niks maar als je naar achteren gaat tril je bijna letterlijk van de wc-pot af. (is een keer echt gebeurd namelijk)

                  De officiële type aanduiding is "215 MKIII"

                  Comment

                  • Jeroen
                    • Aug 2000
                    • 1021

                    #39
                    Ik heb lang geleden naar aanleiding van een tip het volgende eens geprobeerd,... thuis heb ik een paar A3 papiertjes gepakt, een tent gemaakt en daarin een luidspreker gelegd. Wanneer ik het in fase had staan kreeg ik buiten het papier (meer)laag dan wanneer ik het uit fase zette.

                    Dit was best belangrijk ookal was het maar een papiertje met een gammel luidsprekertje. Toen ben ik volgens mij een keer met Olaf op klus geweest en heb ik de kasten uit fase gezet. Hierdoor had ik in ieder geval de bevestiging dat het klopte. Buiten minder laag, dus ook minder overlast voor de buurt (nu was dat niet belangrijk op een weiland, maar kan ooit handig zijn) Toen heb ik met mijn maatje, en ik dacht echt dat het Olaf was, een vergelijk gedaan en kregen we inderdaad meer laag in de tent als ik de kasten uit fase zette.

                    Ik ben niet afgestudeerd in de richting van natuurkunde, maar het zal vast iets met de wanden van de tent te maken hebben die ergens een fase probleem geven.

                    Dit werkte overigens niet in iedere tent. Wat wel opviel was dat het in tenten met ofwel een zachte wand (zeil) ofwel een wand met holle cirkels het WEL werkte en met rechte wanden leverde het weinig op behalve minder laag buiten de tent.
                    Zie profiel voor wetenswaardigheden en contactinfo

                    Comment

                    • Jeroen
                      • Aug 2000
                      • 1021

                      #40
                      citaat:Geplaatst door Martin-vdB

                      citaat:Geplaatst door Davy Gabriels

                      Dit is de goeie ouwe Martin F2, 2x15". Klinkt heel goed op voorwaarde dat je ze minstens per 3 gebruikt, dan geven deze een enorme punch! 1 kast per kant geeft alleen tok-tok bas.
                      Bijna goed, het is het type van vóór dat ze met F2 begonnen maar in feite verschilt er weinig met de F2. Werkt helaas alleen pas écht goed op buitenlokaties of in grote zalen (vanaf 500 man). In kleine zalen krijg met deze kasten het effect waar deze topic over ging, in de zaal bijna niks maar als je naar achteren gaat tril je bijna letterlijk van de wc-pot af. (is een keer echt gebeurd namelijk)

                      De officiële type aanduiding is "215 MKIII"
                      Dan moet je sowieso je subs uit fase zetten,... niemand doet het, maar het werkt wel.
                      Zie profiel voor wetenswaardigheden en contactinfo

                      Comment

                      Working...