Fantoom en dynamische microfoon

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • vasco
    • Oct 2003
    • 2567

Fantoom en dynamische microfoon

Ik drum in een band en ben een beginner wat PA betreft en zit met een vraag.

Wij hebben een aantal dynamische maar nu heb ik voor mijn drumstel 2 condensators (KM-184) voor overhead gekocht. Wij hebben een 16 kanaals mengtafel met fantoom, maar helaas is de fantoom niet per kanaal in te schakelen, enkel alles of niets. Nu ben ik bang dat als we de fantoom inschakelen wij de dynamische mics en keyboard uitgangen ook onder 48V fantoom zetten en dat dit goed mis kan gaan (defect etc.). Ik heb de ingangen van de tafel gemeten en op alle XLR ingangen van de tafel staan inderdaad 48V bij inschakelen fantoom. Is dit inderdaad een probleem als een dynamische mic en een keyboard uitgang ook fantoom krijgen (lijkt mij wel).

Alvast bedankt.
    [:I]

• Rv
    • Feb 2001
    • 1086

Dat is geen enkel probleem hoor. Je keyboard en je mics kunnen daar zeker tegen!
    ____
    Rv.
    ____

Comment

• Gast1401081
      • Mar 2001
      • 7999

NIET ALTIJD>>>

een bas-versterker -di (ingebouwd) heb ik al eens naar zijn gallemiezen geholpen, en ook menik keyboard wil wel eens erg heftig sputteren. Ook sommige oudere mengtafels die je eraan hangt kunnen de geest geven ( witte mitec, oa..)

als je maar 2 cond. mics gebruikt kan een batterijtje een betere optie zijn, en ff uitproberen bij een repetitie ook. ( de schade zal waarschijnlijk alleen de eind-opamp zijn)

Comment

• djkoen
        • Nov 2002
        • 85

citaat:Geplaatst door **************

NIET ALTIJD>>>

een bas-versterker -di (ingebouwd) heb ik al eens naar zijn gallemiezen geholpen, en ook menik keyboard wil wel eens erg heftig sputteren. Ook sommige oudere mengtafels die je eraan hangt kunnen de geest geven ( witte mitec, oa..)

als je maar 2 cond. mics gebruikt kan een batterijtje een betere optie zijn, en ff uitproberen bij een repetitie ook. ( de schade zal waarschijnlijk alleen de eind-opamp zijn)
        Sorry hoor, maar ik heb daar nog nooi last van gehad. En dan kun je wel zeggen aangezien ik 15 ben dat ik nog geen ervaring heb maar ik loop mee met technici van grotere bedrijven en we hebben nog nooit zoiets meegemaakt dus mij lijkt dat het gewoon kan. Wij hebben het altijd al zo gedaan.
        Sound Projects Master Blaster: Beetje vreemd, maar wel lekker.

Comment

• JelleC
          • Jul 2003
          • 8

In principe kan fantoom geen kwaad voor dynamische mic's. De uitgangen van een keyboard of bass-amp met direct out kan je wel opblazen ermee (al meegemaakt). De optie om batterijen te gebruiken lijkt mij niet logisch wanneer je met KM184 werkt (batterijen zijn ook duur). Best is: koop 2 goedkope DI's voor het keyboard (behringer ofzo, de ruis neem je er dan maar bij) en dan kan je overal fantoom opzetten.

Indien er op je mixer line inputs zijn op jack, dan steek je het keyboard gewoon daar in. fantoom zit immers alleen op de XLR inputs.

Comment

• vasco
            • Oct 2003
            • 2567

Bedankt allemaal voor jullie reactie's.

Ik denk dat ik op save ga en kies voor de DI oplossing voor het keyboard. Een KM-184 heeft geen batterijvak dus dit is geen oplossing. Heb een oude dynamische mic geprobeerd onder fantoom en dit geeft inderdaad geen problemen. Dus we kunnen de zangmic en mic's voor de (bas)gitaarversterkers blijven gebruiken.

Comment

• Rv
              • Feb 2001
              • 1086

Op bijna elke vraag op dit fotum kan NIET ALTIJD geantwoord worden. Laten we zeggen dat het voor 99,99% kan dan ...

Bijna niets KAN ALTIJD ...
              ____
              Rv.
              ____

Comment

• PowerSound
                • Nov 2001
                • 1892

Behringer DI RUIST NIET ! Een van de beste producten van dit merk.
                PSL Bvba powered by
                L-Acoustics dV-Dosc / Arc / dV-Sub / SB28 / 112P / LA8
                Yahama LS9-32 / MC7L-48
                Grand MA Full Size / Light / Avolite 2008 / Tiger
                Martin MAC250 Krypton / Wash / 700 Profile / Atomic

Comment

• Jag
                  • Nov 2002
                  • 319

Beginner en dan al KM184s, toe maar .

Waarom steek je die keyboard outputs niet in de jack inputs van je mixertje? Dat is eigenlijk zoiezo al de bedoeling met line sources (omdat niet alle outputs de 600 Ohm impedantie van een mic input fijn vinden) en daar staat ook geen phantoom op.
                  Dynamische mics hebben er trouwens geen probleem mee.

Comment

• cobi
                    • Aug 2002
                    • 1083

Op zich kan het geen kwaad, maar er kunnen natuurlijk altijd kleine ongelukjes voorkomen.

Zo heb ik wel eens gehad dat bij een good old 200b de uitgangen waren opgeblazen door en phantoom van het geluidsbedrijf waar ik bij in prikte.

Een ander voorbeeld is een zangeres (weg van de minste weerstand) die als bliksem afleider fungeerde omdat de aarde in het pand niet voor mekaar was, en mijn phantoom aanstond terwijl hij niet werd gebruikt, en de tafel misschien ook wel niet OK was (wie zal het zeggen). Naar 3 harde klappen, met tussenpoze van ongeveer een halve minuut kwam de zangeres (blond) heel kwaad naar me toe om te vertellen dat er spanning op haar mic stond.

Zo zie je maar, je kunt veel lol beleven aan phantoom. Gewoon aan laten staan, een jaar later kan je er hard om lachen
                    Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• PowerSound
                      • Nov 2001
                      • 1892

citaat:Geplaatst door cobi

Een ander voorbeeld is een zangeres (weg van de minste weerstand) die als bliksem afleider fungeerde omdat de aarde in het pand niet voor mekaar was, en mijn phantoom aanstond terwijl hij niet werd gebruikt, en de tafel misschien ook wel niet OK was (wie zal het zeggen). Naar 3 harde klappen, met tussenpoze van ongeveer een halve minuut kwam de zangeres (blond) heel kwaad naar me toe om te vertellen dat er spanning op haar mic stond.
                      Heb ik verlede vrijdag ook gehad, maar op de mic's van de zangers zat geen phantom, maar ze kregen wel lelijke shocken die arme mannen. Niet waar Lucas ? .
                      PSL Bvba powered by
                      L-Acoustics dV-Dosc / Arc / dV-Sub / SB28 / 112P / LA8
                      Yahama LS9-32 / MC7L-48
                      Grand MA Full Size / Light / Avolite 2008 / Tiger
                      Martin MAC250 Krypton / Wash / 700 Profile / Atomic

Comment

• vasco
                        • Oct 2003
                        • 2567

citaat:

Geplaatst door Jag
                        Beginner en dan al KM184s, toe maar .

Ehhmm, als beginner mag ik toch wel goed spul kopen, ik had er geld voor en voor over. Of moet ik verplicht met een Superlux van 29 Euro beginnen als beginner dan
                        Ik heb me laten informeren en ben gewoon naar wat mic's gaan luisteren en dit was het gewoon voor mij. Verschillende bedrijven konden mij vertellen dat dit de microfoon is voor blazers en slagwerk, niet de goedkoopste wel een goede.

Comment

• Mathijs
                          Moderator
                          • Aug 2002
                          • 1353

citaat:Behringer DI RUIST NIET
                          Sorry dan moet jij eens beter luisteren. Ik zat laatst in de studio. maar onze SA doosjes waren op, hadden 3 behringer liggen. gain een beetje omhoog en ssssssssssssssssssssssssssssss.

Comment

• Gast1401081
                            • Mar 2001
                            • 7999

citaat:Geplaatst door djkoen

citaat:Geplaatst door **************

NIET ALTIJD>>>

Sorry hoor, maar ik heb daar nog nooi last van gehad. En dan kun je wel zeggen aangezien ik 15 ben dat ik nog geen ervaring heb maar ik loop mee met technici van grotere bedrijven en we hebben nog nooit zoiets meegemaakt dus mij lijkt dat het gewoon kan. Wij hebben het altijd al zo gedaan.
                            1 de grotere bedrijven werken niet met een totaal-phantoom, maar met een per kanaaal inschakelbare phantoom,
                            2 ik heb er dus duidelijk wel last van gehad. Oa swr-bass-amps, mitec tafeltjes ( van toetsenisten) en de toetsen zelf gingen regelmatig naar de opamp-boer.

vandaar mijn advies : zet er ff een switch op per kanaal, of geef externe phantoom ( kan ook nog, namelijk!!!), of neem een batterijtje,
                            ofzo.

Comment

• DidierB
                              • May 2003
                              • 337

Ik zet nooit phantom op iemand anders' spullen. Het durft ook wel eens te brommen als je een basversterker via de direct-out phantom geeft...

liever een (eigen) DI, nooit problemen.

Groeten,

Beghin Didier
                              Ampli bvba

Comment

Working...