Waarom nog steeds cinch en jack?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sis
    • Jul 2003
    • 3305

Waarom nog steeds cinch en jack?

Ik vraag mij af waarom fabrikanten nog steeds cinch en jacks gebruiken zowel voor gitaren, synth's, MD, CD enz...
    Terwijl iedereen weet dat XLR een betere verbinding heeft !
    Dat kan toch eigenlijk niet zo duur zijn ???
    Heeft daar iemand een antwoord op ???

sis
    Fulltime freelance muzikant, producer , componist.
  • Klaaske
    • Jun 2003
    • 571

omdat de meeste line-ins op tafels nog cinch zijn ?
    <font size=\"1\">
    Groeten,
    Jaap
    <b>
    -[GSXke :)]-
    </font id=\"size1\"></b>

Comment

• sis
      • Jul 2003
      • 3305

Ja, ok , maar de nieuwe produkten kunnen ze toch allemaal uitvoeren met XLR of niet ?

sis

Comment

• ronny
        • Dec 2002
        • 2139

2 xlr connectoren ondereen plaatsen pakt veel meer plaats in als 2 van die cinch aansluitingen. sommige toestellen zouden daardoor weer groter worden.

ze zouden natuurlijk ook 1 xlr voor zowel + als - gebruiken, maar misschien dat er dan weer misverstanden zouden ontstaan.
        niet zagen, gewoon doen!

Comment

• sis
          • Jul 2003
          • 3305

er bestaan ook XLR's met 4, 5 en ik dacht 7 pinnen dus het moet mogelijk zijn
          en om verwarring te voorkomen kan je de kabels merken dat gebeurd nu ook al

sis

Comment

• T-Nuzz
            • Dec 2002
            • 274

Waarschijnlijk om aansluiting te zoeken bij de HiFi-standaard van cinch?
            Heb je dat echt allemaal nodig?

Comment

• -Aart-
              • Jul 2001
              • 801

Professionele apparatuur heeft over het algemeen gewoon XLR's of jack. In mijn beleving tenminste.

Een reden om voor inserts jack te gebruiken (en geen XLR) is misschien dat die chassisdelen gemakkelijker met schakelaar verkrijgbaar zijn. (zijn er eigenlijk wel XLR's met een ingebouwde switch ? )

Jack is ook wat compacter, achterop een mixer kan dat wel zo handig zijn, anders kost het allemaal nog meer ruimte. Op dat soort plaatsen (aan een apparaat dat altijd in een FC zal zitten) vind ik de stevigheid en vergrendeling van een XLR ook van minder belang. De verdere kwaliteit (elektrisch) is wmbt ongeveer gelijk. Er zijn ook hele slechte XLR's [)]
              Voordeeltje van XLR is wel dat men niet zomaar een ingang kan aanraken met brom tot gevolg.

Een gitaar + versterker met een sym verbinding zou betekenen dat zoiets niet meer bromt en knettert.. Volgens mij vind men echter gewoon dat het zo hoort

Comment

• WTT
                • Feb 2002
                • 158

andere reden dat gitaren jack hebben is dat de plug kan draaien als deze in het chassis gestoken zit een xlr niet. daarnaast maakt voor de verbinding niet uit of het jack xlr cinch of iets dergelijks is , de verbinding blijft net zo goed. En als laatste heeft het ook te maken met vroeger.
                WTT rentals

Comment

• -Aart-
                  • Jul 2001
                  • 801

Dat zijn beide goede redenen om jack te gebruiken in een gitaar, had ik niet zo snel aan gedacht.
                  Dan had het echter nog steeds symmetrisch gekunt, is zelfs voldoende compatibel met vroeger.

Comment

• WTT
                    • Feb 2002
                    • 158

citaatat kan toch eigenlijk niet zo duur zijn ???
                    een disco mixertje met 8 ingangen zijn al snel een 24 tal chassis xlr delen of 24cinch chasis delen scheelt denk ik al gauw een 50 euro bij het bouwen drie keer over de kop een een tafel met xlr kost dan oppeens 150 euro duurder.
                    WTT rentals

Comment

• cobi
                      • Aug 2002
                      • 1083

citaat:Geplaatst door -Aart-

Een reden om voor inserts jack te gebruiken (en geen XLR) is misschien dat die chassisdelen gemakkelijker met schakelaar verkrijgbaar zijn. (zijn er eigenlijk wel XLR's met een ingebouwde switch ? )
                      Geen idee of er XLR chasis delen bestaan met ingebouwde switch, maar je kan toch ook wel zelf een schakelaartje omzetten om de insert te aktiveren? Bij bijvoorbeeld de grotere yamaha tafels kan je ook de insert aan en uit schakelen dus dat zou geen discussie punt hoeven zijn.

citaat:
                      Een gitaar + versterker met een sym verbinding zou betekenen dat zoiets niet meer bromt en knettert.. Volgens mij vind men echter gewoon dat het zo hoort
                      Hier moet je gewoon gebruik van maken, als je een keer je PA niet helemaal stil krijgt kan je tenminste de gitarist nog de schuld geven:-)
                      Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• cobi
                        • Aug 2002
                        • 1083

citaat:Geplaatst door WTT

citaatat kan toch eigenlijk niet zo duur zijn ???
                        een disco mixertje met 8 ingangen zijn al snel een 24 tal chassis xlr delen of 24cinch chasis delen scheelt denk ik al gauw een 50 euro bij het bouwen drie keer over de kop een een tafel met xlr kost dan oppeens 150 euro duurder.
                        Maar zet in ieder geval gebalanceerde uitgangen met XLR's op zo'n tafeltje, dat zijn maar twee plugjes en een beetje elektronica extra wat een heleboel brom en ruis kan schelen.
                        Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• WTT
                          • Feb 2002
                          • 158

citaat:Maar zet in ieder geval gebalanceerde uitgangen met XLR's op zo'n tafeltje, dat zijn maar twee plugjes en een beetje elektronica extra wat een heleboel brom en ruis kan schelen.
                          Volledig mee eens maar ja dan valt het tafeltje in een duurdere category en kopen de hobby dj's liever een goedkoper broertje dus dan maar niet. zo denken de fabrikanten
                          WTT rentals

Comment

• Gast1401081
                            • Mar 2001
                            • 7999

a omdat je ook auto's en fietsen hebt,
                            b omdat je ok aardappelen en rijst hebt,
                            c omdat je ook gloeilampen en kaarsjes hebt
                            d omdat je 4 x 3 en 16 x 9 televisie hebt
                            e omdat , als er een nieuwe methode is de oude nog niet meteen bij het grof vuil hoeft..

Comment

• sis
                              • Jul 2003
                              • 3305

Mac , je hebt je vergist [:I][:I]
                              Ik had een beter antwoord verwacht van een ervaren man als jij ?

sis

Comment

Working...