Actieve en passieve DI's

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Robert
    • Aug 2000
    • 630

Actieve en passieve DI's

Beste mensen,

Wat is het verschil tussen passieve en actieve DI's? In werking, maar vooral ook in toepassing?

Groeten! Robert
  • dokter dB
    • Nov 2003
    • 1535

Als je echt aardproblemen hebt, is een signaaltransformator (pass DI) meestal de enige oplossing. Dit is namelijk de enige echt galvanische scheiding, en dus ook aardvrij.
    Vaak word voor instrumenten een 10:1 verhouding genomen. Dwz dat de ingangsimpedantie het kwadraat van 10 groter word, in vergelijking met waar hij aan de uitgang mee is afgesloten.
    Als je een basgitaar aansluit op een 10:1 DI, met aan de andere kant 2 mengtafels die bij elkaar bijv 1 kohm afsluiten (2x 2kohm parallel oid, praktijk is vaak nog iets hoger) ziet de basgitaar 100kohm. Dat is beter dan dat een basgitaar die 1 kohm ziet want een passief element van een bas kan dat niet goed aansturen. Je hebt dus zo 2 vliegen in 1 klap, randaarde van de basversterker ontkoppeld van de mengtafel, en de microfoon inputimpedantie verhoogd.
    Bij aktieve DI's word fantoom op de elektronische di gezet, om de schakeling te laten werken, maar word meestal alleen voorzien in de impedantieverhoging van de ingang, aardscheiding is vaak slecht. Door veel gain te maken in de DI word de storing/signaalverhouding wel een beetje beter. Eigenlijk heeft alles te maken met "commonmode" impedantie, dwz van pin 2 naar aarde en pin3 naar aarde. Die is bij elektronische "trafos" altijd veel te laag, omdat er anders ruis optreed, en omdat de inputtransistoren zich biastechnisch anders niet goed instellen.
    Wat het mooist is, is een geschakelde (galvanisch gescheiden) transformatie van de 48V fantoom naar de primaire kant van een 10:1 signaaltrafo. Als je met die geschakelde minivoeding (ook weer een klein hf-trafootje) een stukje aktieve ingangs elektronica voedt, die ervoor zorgt dat je een ingangsimpedantie hebt van ongeveer 1 Mohm, en laagohmig de trafo aanstuurd, dan heb je het echt voor elkaar. kan al met 1 of 2 FETjes.
    hoop dat het een beetje duidelijk is....
    groetjes
    knoppen en waarden :)

Comment

• neeltje
      • Apr 2003
      • 295

en weet je welke di's op de markt dit zalige systeem bezitten, en welke niet??

ps: die di's van behringer, hoe kunnen ze die zo goedkoop maken, waar zit het prijsverschil want bij ab test met de klark heb je wel iets verschil, maar zeker niet genoeg om het prijsverschil te rechtvaardigen.
      "En Go"

Comment

• ronny
        • Dec 2002
        • 2139

behringer is goedkoop. is ook massaproductie. wordt veel verkocht. prijs is dus goedkoper.

ander merk verkopen minder, moeten wel ook winst kunnen maken gevolg: prijs is duurder.
        niet zagen, gewoon doen!

Comment

• Pieter Huijgen
          • Sep 2003
          • 766

De DI100 van behringer is voor de prijs zeker de moeite waard. Overigens zijn de ASL DI's nu in de aanbieding voor 160 euro. Dus als je echt een naam in huis wil halen......
          Het prijsverschil tussen behringer en ASL / BSS etc. is overigens niet te rechtvaardigen.
          Lid van het Front tegen zijlicht

Comment

• cobi
            • Aug 2002
            • 1083

citaat:Geplaatst door ronny

behringer is goedkoop. is ook massaproductie. wordt veel verkocht. prijs is dus goedkoper.

ander merk verkopen minder, moeten wel ook winst kunnen maken gevolg: prijs is duurder.
            Hoho, dat is natuurlijk niet de enige reden dat Behringer goedkoper is dan de meeste concurenten. Laten we de kwaliteit niet uit het oog verliezen. Ook tussen DI's zit nog een aardig verschil in kwaliteit, en dat komt net zoals bij andere apparatuur gewoon door de componenten en de mensen die de DI in elkaar zetten.

Daar moet ik wel bij zeggen dat het kwaliteitsverschil tussen de goedkoopste en de duurste DI veel kleiner dan het verschil tussen bijvoorbeeld de duurste en de goedkoopste mengtafel.
            Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• dokter dB
              • Nov 2003
              • 1535

effe voor de duidelijkheid:
              de behringer DI (spreek uit op z'n sjiek frans: beransjee ken ik niet maar is hun kennende een nepper. Zoals bij alles van dat merk betaal je alleen voor het kastje, dus moet je ook niet zeiken dat wat erin zit ook datgene moet doen wat erop staat.
              Wat ik onder meer nog was vergeten: aktieve di's worden ook ingezet voor bas omdet de frequentie response van een elektronische di rechter is dan van een trafo-di, voor basgitaar wil dat zeggen: hij gaat lager (in het sublaag).
              Als elektrische apparaten aan je mengtafel moeten worden aangesloten (apparaten die aan het net hangen) is een DI zeker aan te raden, maar het hoeft niet, je kan het in de line-input van je mixer prikken. Alleen als het betreffende apparaat ook aan randaarde hangt (basversterker, computer, sommige keyboards), krijg je problemen, en moet je wel. Je kunt makkelijk zelf een echte DI bouwen. Goeie 10:1 signaal-trafo met mumetalen afscherming en symmetrische wikkeling kost ongeveer 45 Euro oid, dan nog een kastje en een paar connectors. Jensen, amplimo en pikatron maken hele goeie. Bij jensen op de internetsite staat een hoop nuttige informatie over hoe eea werkt. Als je zon kastje bouwt heb je een echte DI, daar zal je veel plezier van hebben. Voor zover ik weet is er geen echt galvanisch gescheiden elektronische DI op de markt, maar ik kan me vergissen.
              laters

Comment

• EP Woody
                • May 2001
                • 795

Daarentegen had ik laatst met een passive DI het probleem dat hij het signaal nogal onderuit trok. De link-jack ging, op moment dat de di er tussen hing heel wat db-tjes zachter.

Active DI's had ik daar geen problemen mee.

Iemand verklaring?

Comment

• dokter dB
                  • Nov 2003
                  • 1535

ja dat komt dus door al het bovengenoemde
                  Het was waarschijnlijk een 10:1 trafo. Dat word gedaan voor de impedantietransformatie als je er een passieve bron aan hangt als een bas. Wat jij nodig had was een 1:1 lijntrafo.

Comment

• dokter dB
                    • Nov 2003
                    • 1535

sorry niet goed gelezen... jij had een 1:1 waardoor de belasting te groot was, namelijk hetzelfde als de microfooningang. neem aan dat het een basgitaar was, die red dat niet, die heeft zelf een bronimpedantie in de orde van 10kohm

Comment

• EP Woody
                      • May 2001
                      • 795

Dus?

Voortaan de beruchte(beroemd) Behringer DI's of een ander alternatief?

Het was trouwens een IMG Stageline/Monacor passive DI. Ongetwijfeld bekend.

Comment

• dokter dB
                        • Nov 2003
                        • 1535

oh ja die ken ik...
                        denk dat de bas een beetje zwak (en hoogohmig) element heeft, dus gevoelig is voor te lage belasting....
                        als het iets zachter is maar hetzelfde klinkt is er niets aan de hand...
                        Ik dacht dat bij die DI de "pad" schakeling een weerstanddeling is voor de trafo, dus je kan kijken of het op -20dB minder erg is.....

Comment

• dokter dB
                          • Nov 2003
                          • 1535

maar het is niet echt een goeie di hoor... inp impedantie 50k is echt veel te laag....

Comment

• EP Woody
                            • May 2001
                            • 795

Was ook gewoon DI'tje wat we hadden liggen, en ff gebruikt hadden om bas aan te sluiten.

En had dus gewoon ruzie met dat me signaal totaal wegviel bij de bassist. Dus dacht, gooi de vraag hier ff neer nu we het er toch over hebben

Maar dit soort problemen, heb je dat vaker bij passive DI's?

Comment

• dokter dB
                              • Nov 2003
                              • 1535

een probleem met een bassist is vrij normaal ja hehe
                              Maar met een echte goeie trafo heb je dat probleem niet... in die monaknor zit een onafgeschermd lultrafootje met een kern die helemaal niet breedband kan transformeren.
                              De meeste PA bedrijven maken zelf gewoon een trafokastje, meestal hebben ze alleen 1:1, om bijvoorbeeld 2 autonome systemen aardvrij aan elkaar te hangen....
                              ik heb volgens mij toevallig zon mona-ding liggen, ga eens effe kijken..... geschikt voor eenmalige consumptie en koel bewaren

Comment

Working...