Blazers opnemen

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Trombone
    • Nov 2003
    • 6

    Blazers opnemen

    Nieuw in de opname wereld ben ik erg nieuwsgierig [:0]

    Om onze dweilkapel op de te nemen (eerst ons zelf maar eens opnemen, schrikken, oefenen, schrikken, oefenen) voordat we de studio in gaan duiken. Voor zover hebben we de adviezen (en ervaringen) inmiddels al wel[^]

    We beschikken nu over de volgende apparatuur:
    Soundcraft FX16
    2x Shure SM58
    2x AKG E190
    2x AKG C1000
    2x AKG C3000B
    1x AKG D3500
    1x Fostex DMT8
    2x Hill Audio versterker
    2x Wharfdale speaker 12"en 1"
    2x Boss monitor

    En inderdaad om digitaal op te nemen is dit niet voldoende[V]
    Niks zo oncontroleerbaar als een blazer als het om volume gaat. Denk dat een compressor ons daarbij kan helpen [?] Maar wat is dan het meest geschikte type? gevoelsmatig is dat een buizen versie (maar dat kan ook mijn emotie zijn). Digitale versies staan voor mijn gevoel zo ver van onze analoge muziek af. Voor alle duidelijkheid, een CD van een dweilkapel moet zeker niet perfect gaan klinken (redden we ook niet) maar sfeer uitdragen.

    Waardeer op voorhand jullie ondersteunde inbreng.

    Eric

    PS bezetting:
    Trompet 6x
    Trombone 2x (1x bas trombone)
    Baritone 2x
    Bes Bas 1x
    Es Bas 1x
    Bariton sax 1x
    Tenor sax 3x
    Picolo 1x
    Snare 1x (met bekkentje)
    (vaak tegen melodie in de zachtere instrumenten)
    Grote trom met bekkens 1x
  • lifesound
    • Apr 2003
    • 1052

    #2
    als het als preproductie opnames moet dienen (opnemen om eens te beluisteren en aanpassing door te voeren in de nummers)
    Zou ik voorstellen van jullie wat doordacht op te stellen, en die 2xC1000 en 2xC3000 als stereokoppels te gaan gebruiken en alles tegelijk opnemen (stereo dus).

    Comment

    • Trombone
      • Nov 2003
      • 6

      #3
      U U
      uu


      Blazers
      Blazers
      bassen
      Slagwerk

      Zo iets bedoel je?

      Comment

      • lifesound
        • Apr 2003
        • 1052

        #4
        vermoedelijk zal het zoiets zijn ja.
        En dan in een half cirkeltje voor de mics!
        Mics omhooghangen. 1ste koppel redelijk dicht, 2de koppel wat verderaf.

        Comment

        • cobi
          • Aug 2002
          • 1083

          #5
          citaat:Geplaatst door Trombone

          Niks zo oncontroleerbaar als een blazer als het om volume gaat. Denk dat een compressor ons daarbij kan helpen [?] Maar wat is dan het meest geschikte type? gevoelsmatig is dat een buizen versie (maar dat kan ook mijn emotie zijn). Digitale versies staan voor mijn gevoel zo ver van onze analoge muziek af.
          Je kan natuurlijk hele dure buizen compressors kopen en die gebruiken voor de opname, maar trek je de kosten dan niet een beetje uit balans? Ik bedoel, wil je de helf van de kanalen uitrusten met buizen compressors, dan ben je al meer geld kwijt dan dat je hele setup bij elkaar heeft gekost.

          Ik zou gewoon lekker compressortjes van DBX kopen of zo, hele leuke prijskwaliteit verhouding, en ik durf te wedden, dat wanneer ik blind een AB vergelijking zou doen je het verschil niet of nauwelijks hoord in de opname bij deze setup.
          Spelingvouten onder voorbehout...

          Comment

          • Trombone
            • Nov 2003
            • 6

            #6
            Dank jullie wel,

            Denk dat ik met de (wat verder af opstelling) in twee keer stereo al zonder compressors aan de slag kan. Bedankt voor de tip ga dit eerst uitproberen.

            Ga ik toch compresse zal ik eens gaan uitzien naar de DBX'n want inderdaad het is een hobbie en moet dat ook blijven.

            Verder tips blijven natuurlijk welkom maar kan alvast vooruit

            Comment

            • Trombone
              • Nov 2003
              • 6

              #7
              Dank jullie wel,

              Denk dat ik met de (wat verder af opstelling) in twee keer stereo al zonder compressors aan de slag kan. Bedankt voor de tip ga dit eerst uitproberen.

              Ga ik toch compresse zal ik eens gaan uitzien naar de DBX'n want inderdaad het is een hobbie en moet dat ook blijven.

              Verder tips blijven natuurlijk welkom maar kan alvast vooruit

              Comment

              • neeltje
                • Apr 2003
                • 295

                #8
                wat zoeken jullie trouwens in een studio? Ga gewoon een lekker klinkend zaaltje zoeken en neem daar op met je stereo-koppels. `Kan je nog een extra mic zetten bij de solisten of instrumenten die je er echt in wil mixen, maar voor de rest moet je niet met close-miking beginnen voor de gemiddelde blaaskapel.
                "En Go"

                Comment

                • Trombone
                  • Nov 2003
                  • 6

                  #9
                  Een gemiddelde dweilkapel zijn we denk ik niet meer. De gemidelde muziekant zit al ruim 10 jaar in de kapel, sommige zelfs al 20. Ieder jaar zetten we al zo'n 2 a 3 nummers op CD (begeleiding liedjes festivals e.d.)
                  Maar voor je bij Ad Kramer zonder kritiek op de gevoelige plaat wordt vast gelegd is het erg handig om zelf vooraf (veel) te oefenen.

                  De set is inmiddels uitgebreid met een Alesis HD24 (4 sporen is te weinig)

                  Comment

                  Working...