BSS FDS-360 X-over

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Stefke
    • Sep 2003
    • 259

BSS FDS-360 X-over

Dames en heren,

Ik kocht net een volledige geluidsset van een live-band

Vermits de verkoper niet de techneut van de band was, heb ik niet veel info meegekregen.

In de set zit en bSS-FDS-360 X-over. Na handleiding van het net te plukken raak ik niet veel wijzer (ik heb de handleiding ook gelezen)

Wie kan me vertellen hoe ik de x-over frequentie instel?

Waarvoor is de fase draaiing goed?

Set zal gebruikt worden voor disco toepassing.

Dank voor de hulp
    ah zo dan
  • Pieter Huijgen
    • Sep 2003
    • 766

De X-over freq. van deze crossover is niet zo snel in te stellen. Het werkt namelijk met freq.cards waarop je fysiek de componenten moet verwisselen wil je andere X-over punten hebben. In de handleiding staat een tabel met daarin componentwaarden voor de verschillende punten.
    Als je het als set hebt gekocht ga ik er van uit dat het goed staat. Niets staat je natuurlijk in de weg om dit na te kijken en eventueel te optimaliseren. Dit is wel vrij bewerkelijk. Het apparaat is overigens hierdoor wel hufterproof

De fasedraaiing kan gebruikt worden om faseproblemen te verhelpen tussen verschillende X-over punten. Ook deze functie kan deels geintegreerd zijn op de freq.card.
    Lid van het Front tegen zijlicht

Comment

• Stefke
      • Sep 2003
      • 259

Vermits de x-over volgens mij gebruikt is zoals hij uit de doos komt, veronderstel ik dat de BSS standaard ingesteld is op een bepaalde cross-frequentie.

Iemand een idee welke dat is?

Of wordt er bij aankoop van zo'n nieuwe BSS onmiddellijk door de dealer gevraagd welke x-over kaart erin moet komen?
      ah zo dan

Comment

• Pieter Huijgen
        • Sep 2003
        • 766

Als dit soort X-overs worden aangeschaft zal in 9 van de 10 gevallen door de leverancier een aangepaste x-over kaart worden geplaatst. Misschien is op de kaart een sticker met de
        specs aangebracht en anders pak je een weerstandentabel er bij en vergelijk je het met de
        tabel in de manual. Dan ben je er zo achter wat je x-over punten zijn.
        BSS zal ze niet in een standaard set-up leveren omdat dit voor iedere toepassing afwijkend is.

Als ik vragen mag, wat voor speakers heb je er bij? Dan kan ik een inschatting maken waar je
        x-over punten in de buurt zullen liggen.
        Lid van het Front tegen zijlicht

Comment

• Gast1401081
          • Mar 2001
          • 7999

ff solderen, en klaar is je filter.

Comment

• Stefke
            • Sep 2003
            • 259

citaat:Als ik vragen mag, wat voor speakers heb je er bij? Dan kan ik een inschatting maken waar je
            x-over punten in de buurt zullen liggen.
            De set is gebruikt geweest voor live optredens (cover groepje). De luidsprekers zijn zelfbouw geweest die door de groep gekocht zijn van een discoboer.

De baskasten zijn basreflex met 2 Beyma 18GT200 speakers (300 WRMS), de topkasten zijn per kast uitgerust met 2x Fane Studio 12B, 2x Beyma CP22 Bullit tweeters en 1 JBL Hoorn waar ik even het type van kwijt ben.

De versterkers die gebruikt worden, zijn QSC Powerlight 1.8 voor mid+hoog en QSC Powerlight 4.0 voor laag.

Meer info heb ik niet gekregen. Vermits ik zelf niet zo'n techneut ben dat ik alle condensators en weerstanden kan herkennen, is het wat moeilijk om via de tabellen in de handleiding uit te kunnen maken waar de frequenties liggen.
            ah zo dan

Comment

Working...