welke van de drie : E.V. - JBL- Mackie ?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sis
    • Jul 2003
    • 3305

welke van de drie : E.V. - JBL- Mackie ?

Door de vele kleine restaurant werkjes heb ik powered boxjes nodig
    MAX voor 100 personen en bedoeld voor live gebruik ( dus zang en keyboards )

Moet niet echt hard gaan maar clean en zuiver !!
    wie heeft er ervaring met deze 3 loudspeakerskasten
    Prijs is niet belangrijk ! wel kwaliteit !

E.V. SXA 360
    JBL : EON G2
    Mackie : SRM 450

suggesties welkom
    alvast bedankt

sis
    Fulltime freelance muzikant, producer , componist.
  • Michael
    • Nov 2002
    • 643

EV SXA360: Nog nooit van gehoord of gezien [B)]

JBL EON G2: Vaak bijgehuurd voor cafeetjes. Veel vermogen maar geen goede bass. Top klank. zijn me wel al eens twee kapot gegaan. Mij lijken de EOn speakers meer geschikt voor podium omdat de bass zo slap is.

Mackie SRM450: Altijd meegekregen als floor monitors. Tja perfecte klank. Schreeuwt niet en geeft in zijn algemeen een goed geluid. Toch vind ik de eon G2 in hoog wat mooier/harder klinken.

Ervaringen zijn wel voornamelijk gebaseert op cafe toertjes en wat kleiner pa werk dus qua zang heb ik ze nooit echt vergeleken. Ik vind in het algemeen de Mackie SRM het fijnste.

Comment

• djlloyd
      • Dec 2003
      • 44

Ik zou die ev tjes nemen klinken heel zuiver.
      Maar waarvoor ga je zelf niet eens kijken bij een winkel .
      Meestal mag je ook wel luisteren
      Fouten onder voorbehoud

Comment

• Robert
        • Aug 2000
        • 630

Ik vind ook dat er uit die JBL's helemaal geen mooi laag komt. Verder klinken ze wel aardig, maar niet bijzonder. Ik vind ze redelijk aan de prijzige kant voor wat je ervoor krijgt.

Comment

• dokter dB
          • Nov 2003
          • 1535

Ik heb begrepen dat die nieuwe eons een dubbele spreekspoel en dubbele gap hebben (differential drive, wat overgens alleen met neodym magneten echt goed kan)
          Dat betekend: lage spreekspoel-inductie, lagere vervorming en heel lineair qua slag, omdat er bijna geen eddy-current vervorming in de magneet optreedt (dat is een magnetische vervorming die word veroorzaakt door de magnetische straling van de spreekspoel zelf, en die het veld in de luchtspleet on-lineair maakt, bij veel spreekspoelstroom).
          Dat probleem word bij andere drivers (meestal alleen in HIFI) ook wel eens opgelost met een alu/koper faradayring om de poolkern, of 2 stuks kortgesloten ring om de spreekspoelkoker (boven en onder, dit om de motor af te remmen beide kanten op, buiten de xmax).

voor uitleg zie: http://ldsg.snippets.org/motors.php3#MAGNETIC

Maar met de jbl differential drive is er nog meer voordeel:
          De lineairiteit/onlineairiteit van de slag naar boven en naar beneden is nu ook hetzelfde. Heb ook van een reparateur begrepen dat de driver zeer bedrijfszeker is en dus bijna nooit kapot gaat, en door de 2 van elkaar afgeplaatste spreekspoelen dus ook meer warmte aan kan...
          Het lijkt me een niet verkeerd ontwerp, zoals met alle JBL drivers (die hebben namelijk eigenlijk gewoon alles qua PA luidsprekers uitgevonden), maar misschien moet je er wel een subje bij hebben... Ik vind overigens vooral de JBL drivers goed, de PA-sets niet altijd. Verwacht zelf dat als je echt objectief gaat vergelijken die mackie minder is dan die eon G2.....

Die EV ken ik niet maar heb nog NOOIT een EV PA (MT2/MT4 aargh[V]) behoorlijk horen klinken (oh ja 1x x-array bij de stones, toen speelde het op 10% power) sorry voor alle EV fans onder jullie.
          Schijnt dat hun line array (x-line ofzo?) ook zozo is maar dat is niet eerlijk want ik heb er zelf nog nooit mee gewerkt/gehoord en het gaat er uiteindelijk om of het bedrijf dat er mee werkt goed is. iig gaat het altijd wel erg hard.
          knoppen en waarden :)

Comment

• MatthiasB
            • May 2003
            • 674

ik gebruik de srm 450 nu al meer dan een jaar en er is niks mis met die dingen. kun je uren naar luisteren zonder dat bv. het hoog begint hoofdpijn te veroorzaken

ev vindt ik persoonlijk gewoon niet lekker klinken en de jbl eon wel jah, das niet meer dan een plastic kast met wat speakers erin

als ik van jou was zou ik de srm 450 nemen, maar goe daar beslis jij over

ik gebruik ze zowel als floor monitor, personal monitor of gewoon voor kleine cafe dingen op't front.
            NIET-ROKERS sterven ook

Comment

• dokter dB
              • Nov 2003
              • 1535

Comment

• dokter dB
                • Nov 2003
                • 1535

voor de duud'liekheid zie plaatje boven....

@matthias: is die smekkie geen plastic dan? is dat hout? dan istie zowiezo zwaarder....

Comment

• MatthiasB
                  • May 2003
                  • 674

nee tis ook plastic die MACKIE

alleen jouw opper merk jbl toch de eon's trekken op niks je mag ze houwen van mijn part
                  NIET-ROKERS sterven ook

Comment

• Rv
                    • Feb 2001
                    • 1086

Neen, die JBL's trekken best wel op heel wat. Ze zo afmaken dat het speakers met een plasticje rond zijn, das niet correct hoor. Ze zijn veel meer waard dan dat.
                    Persoonlijk gaat mijn voorkeur ook uit naar de mackie's (of rcf art), maar de wedstrijd tegen de EON2 is toch erg nipt ...

de EV's heb ik geen ervaring mee ...
                    ____
                    Rv.
                    ____

Comment

• MatthiasB
                      • May 2003
                      • 674

het gaat er me niet om dat ze van plastic zijn want dat zijn men mackies ook, waar het wel om gaat is dat ze voor geen meter klinken althans dat vindt ik

en wie ben ik nieuwaar, ik geef hier ook enkel mijn indruk he, sis doet er zelf mee wat ie wilt
                      NIET-ROKERS sterven ook

Comment

• Rv
                        • Feb 2001
                        • 1086

Barney geeft ook zijn indruk, ben ik blij mee, en jij antwoord daar zo op:

citaat:alleen jouw opper merk jbl toch de eon's trekken op niks je mag ze houwen van mijn part
                        ____
                        Rv.
                        ____

Comment

• MatthiasB
                          • May 2003
                          • 674

wel ja en zijn indruk over mackie was smekkie

wat ook maar zo zo was

waarom zou ik die jbl eon zooi niet mogen beldeigen als hij dat mag in***naam jong heb toch niks tegen jouw gezegd
                          NIET-ROKERS sterven ook

Comment

• Mathijs
                            Moderator
                            • Aug 2002
                            • 1353

Ik Vind de JBL's beter klinken dan de Mackies. Ik heb de mackies een aantal keer gehoord en telkes vond ik het hoog een beetje schel, en er mist wat mid. (laatste keer was in broers [Utrecht] met oud en nieuw, dat was echt AFSCHUWELIJK, maar dat lag niet alleen aan de speakers denk ik).

Comment

• Michael
                              • Nov 2002
                              • 643

Mackie en schel is iets wat ik nog nooit heb meegemaakt. JBL eon G2 (de oudere varianten dan denk ik) hebben geen degelijke/nette bass. Het hoog is beter gedefinieerd dan bij een mackie dat klopt maar ik vind de mackie in algemeen toch beter presteren dan de eon G2.

Dokter DB laat iedereen eens een beetje in zijn waarde. Gister had je ook al zoiets stoms gepost in mijn topic. Zowel mackie als JBL zijn degelijke merken die hun kwaliteiten beiden al hebben bewezen. Toch blijf ik erbij dat JBL qua aktieve speaker nog wel wat heeft bij te stellen in tegenstelling tot mackie welke zich in de aktieve speakermarkt toch degelijk laat gelden.

Eigenlijk nu ik alles eens naast elkaar leg denk ik dat sis ook eens serieus naar die ev's moet gaan kijken. Als het een aktieve variant van de sx-300 is lijkt me dit wel een serieuze concurrent voor de eon en de srm.

Comment

Working...