Parametrische EQ voor uitfluiten monitor

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Da Burf
    • Jun 2003
    • 44

Parametrische EQ voor uitfluiten monitor

Voor de monitorgroep van mijn installatie ben ik op zoek naar een goede parametrische eq om feedback uit de monitors te kunnen filteren. Ik dacht zelf aan een Rane PE17 (zie www.rane.com/pe17.html) en nu heb ik twee vragen:
    - zijn 5 filterbanden naar verwachting voldoende om flink aan monitorvolume te winnen?
    - zijn er andere goede alternatieven voor bovengenoemd model?
    Ik zag bijv. dat Alto er ook een maakt, die is een stuk goedkoper, maar wat is daarvan de (te verwachten) kwaliteit?

Of raden jullie toch een 31 bands grafische eq aan?
    Probleem is wel dat ik maar 1 eenheid over heb in mijn rack.

Graag hoor ik jullie adviezen, bij voorbaat dank!
  • rfl
    • Dec 2003
    • 6

Ik denk dat je toch beter aan grafisch kunt denken. Je moet misschien een hoger rack of een nieuw rack kopen, maar grafisch werkt toch wel sneller. Zeker als je tijdens de show even snel een frequentie eruit moet trekken.
    De Rane EQ's zijn best ok, verder klint Behringer (alleen de parameten) aardig voor het geld.
    Anders kom je toch bij de duurdere merken als Klark, TC of BSS uit.

Veel succes!

Comment

• Da Burf
      • Jun 2003
      • 44

citaat:Geplaatst door rfl

Ik denk dat je toch beter aan grafisch kunt denken. Je moet misschien een hoger rack of een nieuw rack kopen, maar grafisch werkt toch wel sneller. Zeker als je tijdens de show even snel een frequentie eruit moet trekken.
      De Rane EQ's zijn best ok, verder klint Behringer (alleen de parameten) aardig voor het geld.
      Anders kom je toch bij de duurdere merken als Klark, TC of BSS uit.

Veel succes!
      Dank je voor je advies, maar is het niet zo dat je voor het snel bedienen van een grafische eq bijna een absoluut gehoor moet hebben, terwijl je met een parametrische 'gewoon' aan het frequentieknopje kunt draaien tot de fluit weg is? De rane is trouwens 800 euro, toch een behoorlijk bedrag. Ik zal ook eens kijken bij je merkadviezen.

Comment

• Mathijs
        Moderator
        • Aug 2002
        • 1353

Een Grafische EQ is makkelijk omdat deze vaste filters heeft met een zeer hoge Q waarde. Hierdoor tast je je geluid zo min mogelijk aan.
        Als je maar 1 HE wilt gebruiken zijn er een aantal merken die deze kunnen leveren. O.A. Alesis die hebben net een nieuwe digitale. DBX heeft er 1. En nog een aantal merken.

KLark en BSS zijn idd toch de meest gebruikte EQ's. Dit zijn dan ook erg goede.

Comment

• Robert
          • Aug 2000
          • 630

De Q-waarde is ook bij een parametrische EQ in te stellen (in ieder geval wel bij die Rane). En inderdaad, als je moeite hebt om meteen de goede frequentie te pakken is zo'n parametrisch ding wel handig als je het eenmaal gewend bent. Gewoon de Q lekker smal zetten, flink wat eruit halen op de frequentie waar de feedback ONGEVEER zit. Dan kan je wat draaien om de goede frequentie te zoeken.

Nadeel is natuurlijk wel dat je, theoretisch gezien althans, een minder uitgebreide EQ-mogelijkheid hebt: Je kan maar 5 dipjes (of "bergjes", hoe noem je dan...) maken. Weliswaar wel met instelbare breedte en diepte.

Oja, Mathijs had het over BSS, ik ben niet zo kapot van de OPAL series, ik heb er al meer dan één heel erg horen kraken en allerlei vreemde dingen horen doen. Zo fungeerde de 63 hZ schuif ineens als volumeknop voor het totaal... Allemaal wel na zeer intensief gebruik trouwens.

Groeten! Robert

Comment

• Da Burf
            • Jun 2003
            • 44

citaat:Geplaatst door Robert

Nadeel is natuurlijk wel dat je, theoretisch gezien althans, een minder uitgebreide EQ-mogelijkheid hebt: Je kan maar 5 dipjes (of "bergjes", hoe noem je dan...) maken. Weliswaar wel met instelbare breedte en diepte.
            Hoi Robert, bedankt voor je antwoord, mijn vraag was ook of 5 dipjes afdoende zijn, of kun je meer feedbackfrequenties verwachten? Dit alles bij een 'redelijk' geluidsniveau (zangeres moet zichzelf boven de drummer uit kunnen horen, alleen zang over de monitors).
            Instellen van een parametrische EQ vind ik niet moeilijk, ben zelf veel bezig met opnames en daar gebruik je niet anders.

Comment

• sis
              • Jul 2003
              • 3305

Da Burf,
              Ik ben zelf geen behringer fan maar ik gebruik een DEQ 2496
              31 bands graph. + 6 bands par.
              deze beiden kan je combineren + nog vele andere opties
              is betaalbaar en klinkt redelijk goed

moet je misschien eens uitproberen en overwegen ??

sis
              Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• Barthez
                • Dec 2003
                • 256

citaat:is het niet zo dat je voor het snel bedienen van een grafische eq bijna een absoluut gehoor moet hebben, terwijl je met een parametrische 'gewoon' aan het frequentieknopje kunt draaien tot de fluit weg is
                Het is natuurlijk wat je gewend bent, maar na een tijdje stoeien met een grafische EQ hoor je uiteindelijk ook wel wat er stoort of niet. Ik ben zelf begonnen met de 31 bands EQ's van Audient, en deze werken echt ontzettend goed op monitorgroepen, het is mischien in het begin wel wat zoeken naar de juiste frequenties, maar als je het eenmaal een beetje doorhebt is een grafische EQ een mooi apparaat om net dat beetje extra op je monitors te zetten (of dat wat je niet wilt hebben er uit te halen).

En als je nog maar 1 HE over hebt in je rack kun je kijken naar een digitale EQ van bijv Sabine, ik heb er zelf nog nooit mee gewerkt, maar deze schijnen erg goed te zijn, nadeel is wel dat je altijd een laptop mee moet nemen.
                Goed plan! ...doen we niet!

Comment

• Robert
                  • Aug 2000
                  • 630

He Da Burf (gave naam btw)

Ik denk dat 5 dipjes normaal gesproken genoeg moet zijn voor jouw toepassing. Je kan dus niet zo precies zijn als met een grafische, maar het zal best wel redelijk werken.

Succes, GRTZ> Robert

Comment

• Da Burf
                    • Jun 2003
                    • 44

Je hebt natuurlijk ook van die automatische feedbackfilters (bijv DBX AFS224 (www.dbxpro.com/afs224.htm)), zou dat ook een idee kunnen zijn?
                    Robert: bedankt voor het complimentje, is helaas een gave schuilnaam voor een minder gave achternaam haha

Comment

• Robert
                      • Aug 2000
                      • 630

Comment

• joe
                        • Jan 2003
                        • 446

Wat voor monitors gebruik je?
                        Als je goede monitors hebt dan heb je in de meeste gevallen genoeg aan 5 EQ punten.
                        Wat ook al aangegeven werd is dat het belangrijk is wat je gewendt bent.

Even mijn mening over een digitale EQ: handig om EQ settings mee op te slaan, maar om een feedback frequentie even heel snel op te zoeken vind ik het lastiger.

Ik gebruik trouwens zelf altijd een normale 31 bands EQ voor mijn monitors. Waarvoor, omdat ik het persoonlijk lekker vind werken en elke andere techneut kan er ook mee werken.

Groeten Marco

Comment

• Daan Hoffmans
                          • Aug 2000
                          • 1225

5 punten zou doorgaans genoeg moeten zijn... Wanneer je meer dan 5 punten nodig hebt, zou ik toch eens gaan kijken of je niet beter het probleem kunt gaan oplossen i.p.v. het gevolg. Bijvoorbeeld de juiste plaatsing van je monitors tov je microfoon, of nog eens bedenken welke tactiek je hanteert tijdens het monitormixen (wat mij betreft: monitors mixen is de kunst van het weglaten).
                          Wanneer je te heftig gaat eq-en, loop je de kans dat ie wel harder gaat, maar dat de balans dusdanig is aangetast dat de definitie verloren gaat, met als gevolg dat een zanger(es) nog steeds niets hoort, en vraagt of ie... idd... nog wat harder kan...

Wanneer je geen absoluut gehoor hebt, kan een parametrische eq een heel goed middel zijn om makkelijk te kunnen uitfluiten, idd hoge q, dipje trekken, en draaien maar tot je um hebt. Of: niveau op net niet rondzingen, hoge q, boostje maken, en draaien tot ie gaat fluiten, van het boostje een dipje maken, et voila...
                          <center><i>\"Alles wat schuift doen we naar boven, alles wat draait naar rechts\"</i></center>

Comment

• Berry
                            • Jul 2003
                            • 10

Toch zou ik niet kiezen voor de 5 bands parameet,hoewel het hier natuurlijk in veel gevallen wel mee te maken is.
                            Ik ben ook niet iemand die erg gigantisch gaat zitten eq'en maar het monitor geluid moet wel naar mijn zin zijn.

Ik begin altijd voor iedere klus weer met mijn eq flat.
                            Het voordeel is dat je je gehoor traint en het fijne van een 31 band is dat je gewoon kan proberen wat bepaalde freq met je geluid doen,na een tijdje merk je dat je met eenzelfde monitor gewoon een veel meer extreme instelling hebt staan dan een dag ervoor in een andere locatie,toen hij eigenlijk recht al redelijk klonk.
                            Ik weet dat dit alles ook kan met een parameet, maar kijk je dan ook waar je iets veranderd of luister je dan alleen maar?.

Stel je hebt je monitor geluid klaar en je hebt 5 banden gebruikt om hier en daar met een grote Q(smalle band) een aanpassing te maken van een paar db's.
                            Nu komt je volgende band en je moet nu een saxofoon doen met bv een klemmetje, welke vaak snel rondzingen rond de 8K.
                            In dit geval is het wel gigantisch fijn dat je gewoon effe deze freq eruit kunt pakken zonder eerder verwijderde freq weer los te moeten laten.

Kortom, leer zo snelmogelijk werken met een 31bands eq, daar krijg je nooit geen spijt van!.

Comment

• Da Burf
                              • Jun 2003
                              • 44

Bedankt voor jullie verdere adviezen,
                              het gaat om EV SX300's met van die monitorvoetjes eronder geklemd.
                              Meestal heb ik nauwelijks problemen met rondzingen, maar laatst stonden we in een zaal met een wel heel erge akoestiek (gladde stenen wanden aan alle kanten, ook de vloer) en toen kon ik de monitor nauwelijks aanzetten of hij begon rond te zingen.
                              Berry's advies over de grafische EQ vond ik sterk, ik denk er nog maar even over na...
                              Overigens weet ik wel ongeveer wat elke freq klankmatig 'doet', het gaat in dit geval alleen om het verwijderen van feedback (heb voor globaal klank maken een 6 bands grafische tot mijn beschikking).

Comment

Working...