100V (na gebruik zoekfunctie)

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • HenkL
    • Jan 2004
    • 13

100V (na gebruik zoekfunctie)

Hallo medeforummers,

Na een uitgebreid onderzoek middels de zoekfunctie kwam ik op onderstaande topic uit;

Het verhaal van Mc is daar wel helder in.
    Nu heb ik daar nog wat aanvullende vragen over:
    Is er een relatie tussen het vermogen van de versterker en het aantal speakers? (hoeveel speakers kan ik aansluiten bij bijvoorbeeld 100W?)
    Kan elke speaker geschikt gemaakt worden voor 100V d.m.v. een trafo?
    kortom 100V hoe zit dat nou precies [?]

groet'n Henk
  • test12
    • Jan 2003
    • 901

citaat:Is er een relatie tussen het vermogen van de versterker en het aantal speakers? (hoeveel speakers kan ik aansluiten bij bijvoorbeeld 100W?)
    Ja, en uitleg volgt.
    citaat:Kan elke speaker geschikt gemaakt worden voor 100V d.m.v. een trafo?
    Ja als, uitleg volgt.

Om te beginnen de uitleg in het andere draadje is correct. Ik zal trachten in andere bewoording te omschrijven.
    a) Het is de bedoeling dat de versterker bij volle uitsturing 100V afgeeft.
    b) De trafo bepaalt hoeveel vermogen overgebracht kan worden naar de luidspreker en in welke impedantie. Deze is hiervoor meestal uitgevoerd met diverse z.g. tab's. De aansluitgegevens zijn aangegeven in tabelvorm (voor welk vermogen in welke impedantie).

Voorbeeld:
    Je hebt 4 luidsprekers van 150 W / 8 Ohm en een versterker van 200W en 4 trafo's.
    Als je in elke luidspreker even veel vermogen wil hebben moeten de trafo's min. 200/4=50W zijn (meer is geen probleem). Uit de tabel van deze trafo's selecteer je nu de juiste aansluitpunten (nl. die voor 50W / 8 Ohm).

m.v.g. Herman

Comment

• HenkL
      • Jan 2004
      • 13

[?][?][?][?][?][?][?][?][?][?][?]
      Ik begrijp het niet echt meer....geloof ik?
      Groet'n henk

Comment

• test12
        • Jan 2003
        • 901

Er ging met mijn posting ff wat mis voor ik hem gereed had is het zo iets duidelijker.
        Geef anders even aan wat je hebt en wat je wil.
        Als jij 100W / 100V versterker hebt en je wil 5 speakers van 8 Ohm aansluiten dan kun je max 20W per speaker halen, dus op de trafo de aansluitpunten overeenkomstig 20W / 8 Ohm selecteren.

m.v.g. Herman

Comment

• Rieske
          • Aug 2002
          • 544

Het is ook mogelijk om een versterker 70 volt uit te sturen i.p.v. 100. Zodoende kun je er meer luidspekers aan hangen.
          Life is what you make it

Comment

• HenkL
            • Jan 2004
            • 13

Is er nu echt niemand die mij hier meer over kan vertellen [?][V]
            Er zal toch wel iemand zijn die well weet hoe de vork in de steel zit.
            Please more input
            Groet'n Henk

Comment

• Rieske
              • Aug 2002
              • 544

Het verhaal lijkt me toch duidelijk:

citaat:Is er een relatie tussen het vermogen van de versterker en het aantal speakers?
              Uitleg van Test12 is duidelijk behalve dat je niet met 8 ohm speakers werkt maar speakers die voorzien zijn van een 100 volt trafootje
              citaat:Kan elke speaker geschikt gemaakt worden voor 100V d.m.v. een trafo?
              Ja in principe wel. Rekening houdend met de impedantie van de speaker. Overigens moeten alle speakers die in de lijn hangen voorzien zijn van dezelfde impedantie.

Tip: gebruik bij lange afstand minstens luidsprekerkabel van 2,5 kwadraat. Zo gaat er minder vermogen verloren.
              Life is what you make it

Comment

• test12
                • Jan 2003
                • 901

Dit hoeft niet perse, je transformeerd de speaker impedantie met het gewenste vermogen daarin naar een spanning van 100V (door de verschillende aansluitingen (tabs) op de trafo). Dit geld voor elke speaker en trafo combinatie.
                Dus het is best mogelijk om verschillende impedanties van de speakers te combineren , over het algemeen niet gebruikelijk.
                Het is ook best mogelijk om in een aantal speakers meer vermogen te krijgen dan in de rest (meer vermogen in despeakers die b.v. staan bij een start en finisch van een evenement).

m.v.g. Herman

Comment

• moderator
                  Moderator
                  • Apr 2001
                  • 5950

Uitleg is zo klaar als een klontje. Voor Henk: jij wil graag meer duidleijkheid, post even je specifieke vraag (vragen), kunnen wij kijken of daar een gerichte reactie op komt...
                  Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• HenkL
                    • Jan 2004
                    • 13

Hallo moderator dat kun jij wel zeggen maar het is mij nog steeds NIET duidelijk. Als jij vind dan mag je me op de volgende vragen antwoord geven:
                    Kun je een onbeperkt aantal speakers op een 100V versterker aansluiten? zo niet wat is dan de formule om dit te berekenen?
                    Er word in bovenstaande voorbeelden uitgegaan dat een versterker altijd het maximale vermogen levert maar dat zal in de praktijk niet altijd zo zijn en zoals ik het nu begrijp moet je dan constant de impendantie gaan aanpassen???? dat kan toch niet de bedoeling zijn.
                    De dikte van de draad is ook niet van belang heb ik begrepen van mensen die dagelijks met 100V systemen werken, hier word weer beweerd van wel. Dus nee ik begrijp nog steeds niks van 100V systemen.
                    Wat ik graag zou willen weten of er bepaalde basis regels zijn en of er berekeningen zijn die eenvoudig weergeven hoeveel speakers ik kan aansluiten op een bepaalde 100V versterker.
                    groet'n Henk

Comment

• jans
                      • Feb 2003
                      • 869

Er is een simpel regeltje voor. Gebruik je je versterker op 100V dan niet meer luidsprekervermogen( of trafovermogen als je losse trafo´s gebruikt in combinatie met normale luidspreekers) aansluiten dan je versterkervermogen. Gebruik je de 70V uitgang dan mag je je luidsprekervermogen verdubbelen.
                      Als je met normale luidsprekers werkt kun je inderdaad voor je luidspreker een trafo schakelen. Wees ervan bewust dat je nu niet de klank hebt die je gewend bent van je luidsprekers, maar voor spraak zou het kunnen.
                      Wij doen dit ook met de versterkers, een normale versterker met daarachter een trafo. Let op, sluit niet domweg een 100V trafo aan op je versterker hier hoort nog een rc kring bij die de tegen EMK van de trafo opvangt anders gaat je eindtrap eraan.
                      De dikte van je draad is alleen van belang als je over lange lengtes gaat werken, je zou het spanningsverlies uit moeten rekenen deze is afhankelijk van je draaddiameter, je het aangesloten vermogen de weerstand van de draad en niet te vergeten de lengt en de temperatuur.

Ik hoop dat het duidelijk is.
                      Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• test12
                        • Jan 2003
                        • 901

Hallo Henkl
                        Of je past de regeltjes in de voorgaande posting toe zonder je af te vragen hoe het werkt en als je toch de achtergronden wilt begrijpen is elementaire kennis van de wet van ohm, vermogens berekening en trafo's absoluut noodzakelijk. Dan wordt ook de belangrijkste reden voor het toepassen van een 100V systeem duidelijk en het aantal speakers in het systeem de verliezen in de lijn enz. enz..

Een 100V systeem is niet meer dan dat je d.m.v een trafo zorgt dat het gewenste vermogen in je luidspreker bij 100V geleverd wordt.

Dit is niet bedoeld om aftezeiken te beledigen of wat dan ook.

m.v.g. Herman

Comment

• HenkL
                          • Jan 2004
                          • 13

Hallo test12,

Enige kennis van ohm en andere zaken is wel aanwezig.
                          En ik zie het zeker niet als afzeiken of zo maar in de praktijk zie je dingen gebeuren die je in theorie niet altijd kan bevatten.
                          Bijvoorbeeld een wielerronde daar zie je over een traject van enkele kilometers om de 100 meter een hoorn hangen en uiteindelijk zit dat aan elkaar geknoopt door een dropveter kabeltje (2 x 0.75mm2) en een versterker (meestal zo'n oude philips bak van 18..) met een maximale vermogen van hooguit 2 x 150Watt. Dat is voor mij de rede om eens rond te vragen of er een aantal basis regels zijn om eenvoudig te berekenen dat aan een versterker van bv 2 x 100 watt kan ik ?? speakers doorkoppelen.
                          Dus..... als er nog goede tips zijn hoor (lees) ik die graag.
                          groet'n Henk

Comment

• Dave
                            • Jan 2001
                            • 757

Heel simpel: ligt aan het vermogen dat je instelt op de trafo. Als je versterker 100W is, en je stelt de trafo op de speakers in op 10W, mogen er 10 op. Bij 5W 20 en zo maar door. Kan niet echt moeilijk zijn, hoef je ook niet voor gestudeerd te hebben.
                            Voordeel van 100V systeem is dat je makkelijk veel speakers op een versterker kunt aansluiten, en je zonder al te grote verliezen grote afstanden kunt afleggen.
                            Elke supermarkt gebruikt bv. een 100V systeem voor achtergrondmuziek en oproepen, dat doen ze echt niet omdat 100V zo goed klinkt. (uitzonderingen daargelaten)
                            U x I = Boem.

Comment

• test12
                              • Jan 2003
                              • 901

Voor 2 x 100w = 200w
                              Stel dat je 20 speakers hebt van 8 ohm.
                              De versterker kan dan 10w (200/20)per speaker leveren.
                              Speakertrafo tabs voor 10w 8 Ohm selecteren.
                              Vanwege dubbele uitgang 10 speakers per uitgang.

dropveter kabeltje (2 x 0.75mm2) heeft een weerstand van nog geen 5 Ohm per 100m.
                              De getransformeerde speaker impedantie is (R=U*U/P=100*100/10) is 1000 Ohm
                              Toegestane min. belastings weerstand versterker (R=U*U/P=100*100/100) is 100 Ohm
                              Allemaal wet van Ohm.

m.v.g. Herman

Comment

Working...