100V (na gebruik zoekfunctie)

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rieske
    • Aug 2002
    • 544

Je kunt inderdaad een "gewone" versterker nemen en deze bridgen. Je werkt dan via één luidsprekerlijn.

Maar hoe doe jij het als je bijv. 4 km aan luidsprekers in een winkelstraat of braderie moet hangen. Rol je vier lijntjes uit i.p.v één ? Hoe wil je dan je versterker op een centraal punt in het circuit plaatsen ?
    Ben benieuwd.
    Life is what you make it

Comment

• michiel
      • May 2001
      • 1032

Wat mij de beste oplossing lijkt om de kabel lengte zo kort mogelijk te houden met de apparatuur die ik tot mijn beschiking heb is het volgende:
      Vanuit het midden... Ik probeer als eerst zo ver mogelijk te komen met de 2 grote RCF hoorns, en geloof me die komen echt ver. Dus de hoorns zo ver naar buiten plaatsen dat deze tot het eind kunnen komen. De ruimte daartussen opvullen met de kleine hoorns.
      De grote hoorns kunnen dan elk op 1 kanaal en dan kan ik nog 20 kleine hoorns er tussen plaatsen (10 per kanaal).
      Mocht ik het hier niet mee redden, dan beide RCF hoorns op 1 kanaal en nog 10 kleine hoorns er bij zetten.

Op deze manier denk ik dat je de minste kabel lengtes hebt...

Maar, ik heb geen ervaring met lange gebieden. Ik doe voornameijk de autocross, en dit is meestal een u-vorm of 2 rijen langs weers kanten van de baan. De RCF hoorns doen dan meestal een deel publiek met het reddingskwartier of alleen het reddingskwartier.

Maar dit is geen optie voor andere mensen, aangezien we 1 van de weinige in ned zijn met de grote RCF hoorns. De afzet van deze dingen is minimaal (enkele per jaar heb ik me laten vertellen) en zijn over het algemeen alleen in de grote stadia te vinden.
      Groeten, michiel

Comment

• jans
        • Feb 2003
        • 869

Bedenk dat geluid, lees achtergrondgeluid, niet te hard mag. Verder heb je het probleem dat je de hoorns achterelkaar moet plaatsen, waardoor echo´s. Neem daarbij nog een beetje boel terugkaatsing van de gebouwen en het feest is compleet.
        Neen, goed verdelen met meerdere hoorns en het volume niet te hard. Bedenk dat je het volume op sommige plekken misschien iets harder of zachter wilt, denk daar aan als de de boel inhangt.
        En nogmaals de afstand is, mits je kabel niet te dun is, niet echt een probleem lees de tpoic nog even door.
        Ik probeer altijd, en door ervaring lukt dit ook aardig, zoveel mogelijk overal een gelijkmatig geluidsniveau te krijgen, daarom richt ook 100V hoorns altijd. En denk erom dat je alles in fase hebt. Daarom zijn wij overgestapt op zwart/rode kabel i.p.v. witte tweelingsnoer wat ik overigens nog veel zie.
        Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• se623
          • Jul 2004
          • 4

Als volkomen leek heb ik een vraag over een 100v versterker. Ik heb gezien dat het nivo van vragen normaal veel hoger ligt, maar ik hoop dat iemand mij wil/kan helpen.

De versterker wil ik laten gebruiken door mijn dochtertje als 'karaoke' versterker op haar kamer.
          Ik weet dat dit niet de optimale toepassing is, maar omdat de versterker en luidsprekers nagenoeg gratis waren, wil het toch proberen. Wellicht wil ik nog een 'normale cd-speler' aansluiten.

Helaas weet ik niet hoe het aangesloten moet worden, en hoop op een antwoord in 'lekentaal' (bv rode kabels op twee luidsprekers moeten verbonden worden met klem XXX, en beide zwarte moeten verbonden worden met klem YYY, en schakelaar op luidspreker moet staan op stand ZZZ). Er zullen twee luidsprekers aangesloten worden. Gelet op de grootte van haar kamer, zal de invloed van kabeldikte/lengte (verwacht ik) geen rol van betekenis spelen.

De versterker is een Toa A61.
          Hij heeft 4 aansluitklemmen:
          com
          4 ohm 15,5V
          83 ohm, 70V
          170 ohm, 100V

in de gebruiksaanwijzing staat in block diagram bij de uitgangen:
          OT en bij de 4 ohm (4-16ohm)

De microfoonaansluiting is 600ohm, 1,8mv unbalanced
          De aux is 10K ohm unbalenced.

De luidsprekers zijn Summit TK20, Ela Hifi Lautsprecher, Hans G. Hennel

Er zit een schakelaar op met 4 standen.
          8 ohm
          1/1
          1/2
          1/4

Op de sticker staat verder:
          nenn~/musikbelastbarkeit 30/40 watt
          nennbelastbarkeit üb Übertrager (100V-)20watt
          betriebsleistung 2.0W
          Übertragungsbereich 50-20000Hz
          Übertrangsfrequenz 8000Hz

Verdere vraag:
          De aux heeft een 1/4"plug (volgens mij) kan hier een gewone cd-speler op aangesloten worden?

Alvast bedankt,

Comment

• Gast1401081
            • Mar 2001
            • 7999

aners ff bellen ofzo...

Comment

• major tom
              • May 2004
              • 108

Makelijkste: zet je 2 speakers in de 8 ohm stand en sluit deze paralel aan op de 4 ohm aansluiting van je versterker. Die ingang die kan je voor een cd speler gebruiken geen punt, hou er rekening mee dat het allemaal mono is. koop dus een snoertje van 2x tulp naar 1x mono jack. Succes

Comment

• se623
                • Jul 2004
                • 4

bedankt voor jullie snelle antwoord.

toch nog even een vervolgvraag voor de zekerheid (ben een echte leek :-(()

moet ik de rode kabels van allebei de luidsprekers op de 4 ohm aansluiting aansluiten of moeten de rode kabels van allebei de luidsprekers op de com aansluiting aansluiten (en zwart dus op 4 ohm).

ben blij dat ik gevraagd heb hoe het met een cd-speler moet want zelf zou ik van 1x tulp naar mono jack zijn gegaan (maar het moet dus van 2x tulp naar 1x mono jack gaan)

(kun je zonder te diep in de techniek te gaan, proberen uit te leggen wat de schakelaar op de luidspreker voor fuctie heeft. Bij de waarde 8 ohm kan ik me iets voorstellen, maar de waarde 1/1, 1/2 en 1/4)

Alvast bedankt

Comment

• Gast1401081
                  • Mar 2001
                  • 7999

maakt niet uit , als je het maar aan beide kanten hetzelfde doet.

Comment

Working...