21" super driver

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Contour
    • Feb 2001
    • 1018

Passieve radiator vervangt de basreflextunnel, ik denk dat je in de war bent met het compound principe ofzo... Wel bespaar je enige liters omdat een passieve radiator minder plaats inneemt dan een grote reflextunnel, maar een factor 1/2 tref je alleen in uitzonderlijke situaties waarin je een 10 liter kastje op 30Hz wil afstemmen.

MVG Contour

Comment

• dokter dB
      • Nov 2003
      • 1535

nee ik ben niet in de war. als je laag wil afstemmen in een auto heb je nog steeds te weing plek. dus kleine kast. dus extreem grote poort dus beter pass radiator met evt nog extra massa.

Pass radiator is voornamelijk erg functioneel bij kleine kastinhoud tov VAS, als de poortmaat onreeel word. en die situ heb je in een auto als je toch veel sublaag wil.
      Grote kast met pass radiator is minder ideaal, heeft altijd een iets lager rendement tov poort, door mech. verliezen in de radiator.
      Het rendement in het laag word door de grootte van de kast i.c.m. afstemmming vd poort bepaald, niet door de driver namelijk:

Als je bijv 100 liter kast met poort, uitzet tegen 50 liter met pass radiator, ben je (ong.) onder 80 Hz 6 dB kwijt, maar je gaat wel net zo laag als de 100 liter kast met poort. Dat was wat ik bedoelde, daar heb je die rare 21" niet voor nodig, dat is gewoon show.
      knoppen en waarden :)

Comment

• Contour
        • Feb 2001
        • 1018

Nou dan ben je vast niet erg slim

Passieve radiator is niet anders dan een massa aan een veer, zelfde dus als een reflex poort. De radiator-kast combinatie kan door het varieren van de bewegende massa van de radiator worden afgestemd om de gewenste frequentie.

Aangezien de functie dezelfde is van een basreflex zal het rendement t.o.v. een gesloten kast doorgaans toenemen. De claim van een lager rendement kan ik nergens plaatsen, onderbouw dit dan aub eens ofzo...

MVG Contour

Comment

• dokter dB
          • Nov 2003
          • 1535

citaat:Geplaatst door Contour

Nou dan ben je vast niet erg slim
          slim is relatief , ben iig slim genoeg om niet aan die autobonkonzin mee te doen

voor de rest: lees boven, heb net ge-edit

Comment

• dokter dB
            • Nov 2003
            • 1535

citaat:Geplaatst door Contour

Aangezien de functie dezelfde is van een basreflex zal het rendement t.o.v. een gesloten kast doorgaans toenemen. De claim van een lager rendement kan ik nergens plaatsen, onderbouw dit dan aub eens ofzo...

MVG Contour
            oh ja maar gesloten was zowiezo al niet aan de orde he, als de autodeur maar wel gesloten is met dat geboenk

Comment

Working...