Pinguin??

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • NiTRO
    • Sep 2002
    • 677

Pinguin??

Zelf werk ik met licht maar het viel mij een keer op dat de geluidsman een laptop met het programma pinguin.....(dacht ik) erop had, een VU die meeliep op de laptop. Hij beweerde dat hij hiermee de irritante frequenties kon zien en deze er zo sneller uit kon draaien op zijn EQ.

Mijn vraag is nu hoe betrouwbaar is dit, ik neem aan dat dit toch altijd afhankelijk van de geluidskaart en zeker van micro is of maakt het in dit geval niet zoveel uit??????

aloha
    ERC
  • Koert
    • Nov 2002
    • 86

Was dit niet SmaartLive? Met een speciale meet-microfoon? VU = Frequentie-spectrum(-analyzer)?
    Deze speciale meet-mic wordt elke keer van te voren gecallibreerd in het programma...

Comment

• cobi
      • Aug 2002
      • 1083

citaat:Geplaatst door NiTRO

Zelf werk ik met licht maar het viel mij een keer op dat de geluidsman een laptop met het programma pinguin.....(dacht ik) erop had, een VU die meeliep op de laptop. Hij beweerde dat hij hiermee de irritante frequenties kon zien en deze er zo sneller uit kon draaien op zijn EQ.

Mijn vraag is nu hoe betrouwbaar is dit, ik neem aan dat dit toch altijd afhankelijk van de geluidskaart en zeker van micro is of maakt het in dit geval niet zoveel uit??????

aloha
      ERC

Dit kan je gewoon zelf testen. Het belangrijkste hierin is dat beide ingangen (Links en Rechts) hetzelfde klinken. Als je exact hetzelfde signaal naar de twee ingangen (Links en Rechts) van je PC stuurt en je laat je PC dit vergelijken dan zou het resultaat een rechte lijn moeten zijn. Als dit zo is heb je in ieder geval twee hetzelfde klinkende ingangen.

Een ander belangrijk punt is de signaal-ruisverhouding. Het is erg onhandig werken als je constant je ingangsignalen in je PC moeten aanpassen omdat je headroom zo klein is.

Beide programma's werken trouwens goed. Pinguing is iets simpeler, voor het hele precieze werk zou ik eerder voor Smaart kiezen.

Maar het belangrijkste meet instrument blijft natuurlijk gewoon je eigen oren. Ik gebruik de analizer progjes eigenlijk alleen maar als bevestiging van wat ik hoor.
      Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• ljanton
        • Sep 2003
        • 373

ahzo,maar nu eens even off-topic ik had eens een vraag daarover of toch in die richting , met de geluids technieker waarmee ik soms werk , die zet tijdens de soundcheck in het midden van de zaal een soort microfoon die hij dan aansluit op een kanaal van z'n mengpaneel (denk ik , ben niet zeker) en dan zo met een digitale EQ het geluid afsteld en de boxen goed zet , nu mijn vraag is , dit doet hij als de zaal leeg is en dan is het geluid toch altijd anders als de zaal vol staat met mensen en de gemiddelde mens is 1m80 en eerst is de zaal leeg en dan ineens een verhoogde massa van 1m80 , gaat je EQ dan niet anders aangeven als je tijdens een optrden nog eens een check doet ? ik ben maar iemand van het licht maar ik zou dat graag eens willen weten omdat ik binnenkort een band ga opstarten en ik wil zoveel mogelijk info over zo'n details

greet's ljanton

de mensen met iets eenvoudigs entertaine is de kunst

Comment

• cobi
          • Aug 2002
          • 1083

citaat:Geplaatst door ljanton

ahzo,maar nu eens even off-topic ik had eens een vraag daarover of toch in die richting , met de geluids technieker waarmee ik soms werk , die zet tijdens de soundcheck in het midden van de zaal een soort microfoon die hij dan aansluit op een kanaal van z'n mengpaneel (denk ik , ben niet zeker) en dan zo met een digitale EQ het geluid afsteld en de boxen goed zet , nu mijn vraag is , dit doet hij als de zaal leeg is en dan is het geluid toch altijd anders als de zaal vol staat met mensen en de gemiddelde mens is 1m80 en eerst is de zaal leeg en dan ineens een verhoogde massa van 1m80 , gaat je EQ dan niet anders aangeven als je tijdens een optrden nog eens een check doet ? ik ben maar iemand van het licht maar ik zou dat graag eens willen weten omdat ik binnenkort een band ga opstarten en ik wil zoveel mogelijk info over zo'n details

greet's ljanton

de mensen met iets eenvoudigs entertaine is de kunst
          Klopt wat je zegt, maar erger dan een lege zaal zal de akoestiek niet worden. Je merkt wel dat zodra de zaal vol loopt je verschillende frequenties weer terug op/richting '0' kunt zetten. Ook is het zo dat bijvoorbeeld de resonantie frequentie van de zaal iets verschuift. Zo kan de zaal leeg een resonantie op bijvoorbeeld 100Hz hebben waardoor je deze freq. bijvoorbeeld 6 dB verzwakt, zodra de zaal vol is kan die frequentie wel eens iets hoger zijn geworden en het er is door de demping van het publiek misschien maar 3 dB verzwakking nodig.

Dat die meetmic via een kanaaltje op de tafel naar de PC wordt gelinkt kan je wel eens goed hebben gezien.

Waarom vraag je trouwens niet aan de technicus waar je dit allemaal hebt gezien waar hij mee bezig is? In een live situatie is wat uitleg veel simpeler en duidelijker dan op een forum.

Comment

• ljanton
            • Sep 2003
            • 373

tja dat is waar , maaralsje opdat moment tijd tekort hebt en met licht bezig bent en denkt , ik zal het sebiet wel vragen en uiteindelijk vergeet je dat toch geloof me , er zijn 1000 en 1 dingen waaraan je somsmoet denken vooreen show en dan ontloopt dat welleens , alvast bedankt , nu weetik wat meer

greet's ljanton

de mensen met iets eenvoudigs entertainen is de kunst

Comment

• kokkie
              • Nov 2003
              • 1166

citaat:Geplaatst door Koert

Was dit niet SmaartLive? Met een speciale meet-microfoon? VU = Frequentie-spectrum(-analyzer)?
              Deze speciale meet-mic wordt elke keer van te voren gecallibreerd in het programma...
              SmaartLive is meer een programma voor live gebruik, terwijl Pinguin meer in de voorbereiding bij systeem ontwerp wordt gebruikt. Zitten ook nog wat dingetjes is om acoustiek te testen als ik het goed heb.
              Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• Brom
                • May 2003
                • 38

Dergelijke programmas worden ook gebruikt om, als er delays in de zaal hangen deze op tijd te zetten. je doet dit met roze ruis waarbij je een referentie kiest (meestal je main pa) en dan met de meet mic. in de zaal voor de delays de tijd meet (afstand) meet waar bij het programma de delay tijd uitrekend.

Ben het overigens met Cobi eens dat je oren nog altijd het belangrijkste meet instrument zijn als het gaat om eq settings. Je ziet soms tech's die volledig op hun pc-tje afgaan, meestal is het resultaat dat het systeem niet echt lekker klinkt.

Voor wat betreft het meten in een lege zaal, je kunt hier bij het eq-en rekening mee houden door de frequenties die door het publiek gedempt worden er in te laten al heb je voor jezelf het idee dat het dan wat agressief klinkt, dat komt goed als het publiek binnen is.
                Als je dat doet klinkt het vanaf het begin ok en is de vocal ook dan te verstaan. Het voorkomt ook grote, ook voor het publiek hoorbare, klankverschillen als je nog wat bij moet regelen.
                People who do not think are sleepwalking

Comment

• cobi
                  • Aug 2002
                  • 1083

citaat:Geplaatst door Brom

Dergelijke programmas worden ook gebruikt om, als er delays in de zaal hangen deze op tijd te zetten. je doet dit met roze ruis waarbij je een referentie kiest (meestal je main pa) en dan met de meet mic. in de zaal voor de delays de tijd meet (afstand) meet waar bij het programma de delay tijd uitrekend.

Ben het overigens met Cobi eens dat je oren nog altijd het belangrijkste meet instrument zijn als het gaat om eq settings. Je ziet soms tech's die volledig op hun pc-tje afgaan, meestal is het resultaat dat het systeem niet echt lekker klinkt.

Voor wat betreft het meten in een lege zaal, je kunt hier bij het eq-en rekening mee houden door de frequenties die door het publiek gedempt worden er in te laten al heb je voor jezelf het idee dat het dan wat agressief klinkt, dat komt goed als het publiek binnen is.
                  Als je dat doet klinkt het vanaf het begin ok en is de vocal ook dan te verstaan. Het voorkomt ook grote, ook voor het publiek hoorbare, klankverschillen als je nog wat bij moet regelen.
                  Met Pinguing kan je (voor zo ver ik heb uitgevonden) geen delay-tijden berekenen. Dan moet je met Smaart aan de slag.

Comment

• Brom
                    • May 2003
                    • 38

citaat:Geplaatst door cobi

Met Pinguing kan je (voor zo ver ik heb uitgevonden) geen delay-tijden berekenen. Dan moet je met Smaart aan de slag.

Zou kunnen, ken het programma niet maar had het niet speciaal over Pinguing maar meer algemeen.

Overigens is Smaart niet het enige programma dat dit kan er zijn er meer weet ik, kan je alleen geen namen noemen.
                    People who do not think are sleepwalking

Comment

Working...