Resonantie Toms van een Drumset!!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Sander de Groot
    • Feb 2004
    • 4

Resonantie Toms van een Drumset!!

Hallo,

Ik ben drummer, en ik vroeg mij af hoe ik die galm (zingende toon) uit mijn toms kan krijgen?

Ik heb een Tama Rockstar Custom set, met gisoleerde Tom ophanging (Starcast systeem), Misschien kan iemand mij helpen met tips ten behoeve van Vellen en Stemming, de inches van de toms zijn 12,13,16.

Mvg

Sander
  • Mathijs
    Moderator
    • Aug 2002
    • 1353

Tja hier heb je verschillende oplossingen voor:
    - Gaffa stukjes er op plakken
    - je hebt speciale zakjes met een soort gel er in die je op je vellen kan plakken.
    - Ronde plastic schijven die er op kan leggen.

Vraag het maar eens bij een gespecializeerde muziek zaak. Die hebben dat als het goed is liggen.

Comment

• Ibvee
      • Nov 2002
      • 714

Hmmm, btje dubbelzinnig hier denk ik. Bedoel je dat je dat geluid wil hebben, dat mooie zingen van die toms? of wil je die zingende toon juist niet? k ga ervanuit dat je die speciale inlegvellen al heb geprobeerd.... anders weet ik t eigenlijk ook niet, dan behalve dat je ze anders moet stemmen. Maar ik weet niet hoe je dat verder moet fixen. Iemand anders misschien?
      De groeten => Micha

Comment

• Ibvee
        • Nov 2002
        • 714

waren ff tegelijk bezig denk ik Mathijs []
        De groeten => Micha

Comment

• Orbis
          • Feb 2004
          • 217

Beste wat je kan doen is: paar verschillende soorten vellen kopen en je daarmee een paar uur opsluiten in je repetiehok en sleutelen maar!

Koop bvb foor één van je toms de volgende vellen en luister welk voor jou het beste klinkt (al is dat niet noodzakelijk op elke trommel hetzelfde type!): remo ambassador clear, ambassador coated, pinstripe, emperor coated, powerstroke 3.

Het kost je één keer wat geld maar je weet tenminste hoe je drumstel klinkt met die soorten vellen!

Vervang zeker en vast de resonantievellen door bvb remo ambassador clear of evans G1 clear. Je zal je klank 100 keer beter horen worden!

Wat betreft het zingen van grotere trommels (floortoms...) klein stukje gaffa in 'golfvorm' op je vel plakken helpt veel maar wat bij mijn drumstel nog het best werkte: het remo ambassador clear resonantievel vervangen door een powerstroke3 clear (met de 2 zwarte cirkels). succes gegarandeerd!

De frima R-tom heeft 'gelpadjes' genaamd: moongel (www.rtom.com), niet duur en werkt ook wel behoorlijk!

Maar het belangrijkste blijft: sleutelen sleutelen en nog eens sleutelen! Leer je drumstel kennen!
          sex, drums & rock \'n\' roll

Comment

• cobi
            • Aug 2002
            • 1083

citaat:Geplaatst door Mathijs

Tja hier heb je verschillende oplossingen voor:
            - Gaffa stukjes er op plakken
            - je hebt speciale zakjes met een soort gel er in die je op je vellen kan plakken.
            - Ronde plastic schijven die er op kan leggen.

Vraag het maar eens bij een gespecializeerde muziek zaak. Die hebben dat als het goed is liggen.
            Die gaffa maak je bij veel drummers geen vrienden mee.

De 2e en 3e oplossing kan je ook combineren. Werkt erg goed. Klinkt veel strakker en dieper.
            Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• Gast1401081
              • Mar 2001
              • 7999

gewoon goed stemmen. Doe je met zo'n klein sleuteltje...

Comment

• sis
                • Jul 2003
                • 3305

citaat:Geplaatst door **************

gewoon goed stemmen. Doe je met zo'n klein sleuteltje...
                Toevallig heb ik concervatorium gedaan afdeling :
                notenleer , piano en slagwerk
                Dus den Mac heeft gelijk
                Goed stemmen is super belangrijk
                zowel vanonder als vanboven [^]
                sis
                Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• showband
                  • May 2001
                  • 4524

en voor spoed/noodgevallen een stukje moongel/gaffer aan de rand bij het ondervel.
                  lekker belangrijk!

Comment

• Sander de Groot
                    • Feb 2004
                    • 4

o.k bedankt!!

Ik ga dus niet die dempringen gebruiken, die gebruik ik nu ook! En daar wil ik vanaf. Want ik wil wel de natuurlijke sound van de toms bewaren en niet de sound die zo'n oncontroleerbare ring geeft!

bedankt! mvg

Sander

Comment

• bones2001
                      • Aug 2003
                      • 741

Kan ook eens de vellen van "ATTACK" proberen,
                      deze hebben een zogenaamde tone ridge waarvan zij zeggen,
                      "The ridge offers less overtones without choking the resonance of the head"
                      Uitgedokterd door Terry Bozzio.
                      Werkt echt !!
                      Mixen is net als schilderen.
                      Een kwestie van de juiste kleuren mengen om een mooi schilderij te krijgen.

Comment

• jurjen_barel
                        • Jun 2003
                        • 3150

Volgens mij is het zo dat als je aan de kant waarop je slaat draait, je dan de toonhoogte verandert en de achterkant: hoe lang die 'zingt'. Zelf ook een drumstel thuis, dus...

'Zingt' ie nog te lang, dan moet je dempend spul er tegen aan gooien. Je vond die ringen niets, dan vind je cker ook een soort kussens in bijv. je base ook niks?

Comment

• Sander de Groot
                          • Feb 2004
                          • 4

Bedankt allemaal voor de tips.

Ja ik stop het liefst niets in mijn bassdrum, afhankelijk van de zaal/plek waar ik moet spelen doe ik er soms een kleedje of een stukje schuimrubber er in.

Comment

• Guus
                            • Oct 2003
                            • 104

citaat:Geplaatst door Sander de Groot

Hallo,

Ik ben drummer, en ik vroeg mij af hoe ik die galm (zingende toon) uit mijn toms kan krijgen?

Ik heb een Tama Rockstar Custom set, met gisoleerde Tom ophanging (Starcast systeem), Misschien kan iemand mij helpen met tips ten behoeve van Vellen en Stemming, de inches van de toms zijn 12,13,16.

Mvg

Sander
                            Hierbij een tip waar je mogelijk iets aan hebt.
                            1) Stem je toms en pauk/floor in tertsen. (toonhoogten)
                            2) de resonantie van de toms moet je niet geheel weghalen. Anders is het net alsof je op een pak natte kranten slaat. Dat is alleen in de 70-er jaren even in de mode geweest.
                            3) is de resonantie te veel/lang dan kan dat enigszins door de spanning van het ondervel gecompenseerd worden.
                            4) lukt dat niet schuif dan de terts stemming enkele tonen naar beneden.
                            5) lukt dat ook niet, dan pas beginnen met de demping van het (boven) aanslagvel.

Succes
                            Guus
                            de Guus

Comment

• showband
                              • May 2001
                              • 4524

5 drumstellen op 100 optredens?

plaats flauwe grap aub hieronder
                              |
                              |
                              V