koppeling subs-bass

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kevin_DM
    • May 2003
    • 577

koppeling subs-bass

Ik ben wat aan het experimenteren om de subs van ons vroegere klanksysteem te koppelen aan onze EV MT2 set, zodat we 4-weg kunnen spelen en ik voor m'n grootste events extra laag heb zonder zware investeringen te doen.
    Nu vroeg ik me hetvolgende af, aangezien we het tot nu toe nog niet in orde gekregen hebben:
    Beide systemen klinken afzonderlijk van elkaar zoals het moet, maar ik heb de indruk dat ze niet netjes koppelen, en dat ik zelfs een negatief rendement krijg, nl:
    * als ik bas apart speel gaat het goed, zelfde met subs
    * als ik bas laat spelen, en ik schakel m'n subs bij in verlies ik punch in de zaal (of het diep gaan, het voelen van de bassen)
    * de delaytijden staan op elkaar correct afgeregeld

Nu was m'n vraag dus:
    Is het mogelijk dat er 2 systemen gewoonweg niet aan elkaar te koppelen zijn (qua bouw van klankkast of andere redenen ??)
    of moeten we hier nog wat verder onze instellingen uitproberen (evt crossfrequenties wijzigen etc ??)

Iemand soortgelijke ervaringen ?

Voor de duidelijkheid, het betreft hier wel 2 professionele systemen, en geen ,ik zeg maar iets, DAP gekoppeld aan EV.
    --- watt ever you want ---
  • Klaaske
    • Jun 2003
    • 571

Welke kasten zijn dat precies ?
    <font size=\"1\">
    Groeten,
    Jaap
    <b>
    -[GSXke :)]-
    </font id=\"size1\"></b>

Comment

• cobi
      • Aug 2002
      • 1083

Je kan de systemen tegelijk gebruiken, maar het is helaas geen kwestie van aan elkaar door knopen en gaan met die banaan.

Begin eerst maar eens de looptijdverschillen van de speakers onderling op te lossen. Als je een hoorn geladen sub onder een front geladen midlaag kastje gooit kan het verschil in afstand zo maar een meter of meer zijn (bijvoorbeeld een hoorngeladen sub met front loaded midlaag). Dit kan een behoorlijke dip in het kantelgebied veroorzaken.
      Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• Kevin_DM
        • May 2003
        • 577

Electro voice zijn MT2, dus manifold technology. (achterkant subs zit zgn aan voorkant kasten) en subs zijn technovoice, is een belgisch systeem ontworpen voor het zwaardere techno- en dance geweld. Zijn gewoon frontloaded, met een basreflex in midden van kast, en 2 * 18" in een voor de rest grote klankkast (60cm * 120cm * 80cm).

Comment

• DJ_Robin
          • Jul 2001
          • 610

Die MTL 2's zijn een stukje "trager" als een normale frontloaded subkast. Ik zou eens kijken of het helpt je kastje te delayen ten opzichte van je MTL2 kasten.

Het zou eventueel een fase probleem kunnen zijn , heb je al gepobeerd een van de 2 kasten uit fase te zeten ten opzichte van de ander (oftewel de plus en min van de technovoice omdraaien ten op zichte van de MTL 2 kasten)

M.V.G
          EV step up to the next level // RX & X-Array powered by EV P3000 // processed by Lake Contour

Comment

• Kevin_DM
            • May 2003
            • 577

Zal d'r nog eens een half dagje voor moeten uittrekken om te checken. We hebben ze vroeger al wel eens opgesteld met de omnidrive, en de delaytijden tijdens het spelen liggen verdraaien (van 0 tot meer dan 1 meter) op de EV's en je hoorde wel verschillen maar veel te weinig rendement voor wat het zou moeten zijn.
            Maar samengevat is het dus toch niet zo dat deze 2 systemen mogelijk onderling niet koppelbaar zijn (wegens constructie van de kast of dergelijke -&gt; manifold tov frontload)??

En kunnen de crossfrequenties hier ook een rol in spelen, aangezien deze nu wel een deeltje elkaar overlappen (subs beginnen op 30Hz tot 90 Hz en bas begint op 45 hZ tot 160 Hz )

Comment

• Gast1401081
              • Mar 2001
              • 7999

klusje voor smaart, of sim, zoals U wilt. En hou rekening met de lloptijden van oa crossover/processor, faseklap, etc.

Comment

• lifesound
                • Apr 2003
                • 1052

kevin, ik zou wat beginnen te zoeken op die cross-frequenties. Ik denk dat daar al veel mee op te lossen valt. Dan nog wat met de delay's experimenteren en vermoedelijk zal er wel een oplossing komen.
                Het feit dat je zo'n dip hebt zit em natuurlijk in de faseproblemen, en die moeten dus weggewerkt worden.

veel succes!

Joachim

Comment

• Jag
                  • Nov 2002
                  • 319

Waarschijnlijk staat het sublaag gewoon uit fase tov je andere basjes. Gewoon ff fase omdraaien in je omnidrive.
                  Verder zou ik het netjes crossen, dus je subjes tot 60Hz bijvoorbeeld laten lopen en dan op de andere basjes een high pass op 60Hz, dus geen overlap.
                  Of echt helemaal laten overlappen, allebei hetzelfde, als je gewoon het maximale eruit wilt halen. Maar iig niet gedeeltelijk laten overlappen, dat is geheid ellende.
                  En als je Smaart Live hebt, kan dat zeker helpen, ook voor het instellen van delay tijden (alhoewel Smaart Live dat niet altijd even precies kan bepalen met hele lage frequenties).

Comment

• BBQruud
                    • Feb 2004
                    • 43

Kevin, het probleem met luidsprekerkasten is, dat ze, net als een filter, een fasekarakteristiek hebben. De box gedraagt zich als een acoustisch filter. de koppeling van verschillend geconstrueerde kasten loopt dus regelmatig fout op niet matchende fasekarakteristieken, hetgeen resulteert in een sterk frequentieafhankelijke koppeling. Het systeem kan dus bijvoorbeeld perfekt koppelen bij 50 Hz en cancelen bij 100 Hz of andersom. Experimenteren met delaytijden lost je probleem dus niet echt op. Het antwoord op je vraag is dus: JA! Sommige kasten koppelen gewoon niet goed met sommige andere, afhankelijk van hun constructie. De hieruit voortvloeiende problemen zijn het ergst als de te koppelen kasten overlappende frequentiegebieden weergeven. Dit is wat typisch gebeurt met veel sub weergevers. Er wordt vaak geprobeerd om deze te koppelen met laagkasten die ten dele hetzelfde gebied weergeven. Je hebt in dat geval last van de niet matchende fasekarakteristieken van de kasten en bovendien van de fasekarakteristiek van de crossover filters (lowpass filter sub). De beste oplossing: gebruik een echt, symmetrisch crossoverpunt tussen de subs en de MT2 set. Steile filters geven een smalle transitieband en de minste koppelproblemen. Probeer hogere orde butterworth filters of (in nieuwe BSS) neville thiele filters. Als je de kasten beslist wilt laten overlappen, pas dan voor de sub een lowpass filter toe van maximaal de tweede orde (12dB/okt, de fase mismatch van het filter is dan beperkt) en tune de zaak op klank door met delay te experimenteren. Succes, Ruud (Synco R&D)[8D]

Comment

• Kevin_DM
                      • May 2003
                      • 577

citaat:Geplaatst door BBQruud

Kevin, het probleem met luidsprekerkasten is, dat ze, net als een filter, een fasekarakteristiek hebben. De box gedraagt zich als een acoustisch filter. de koppeling van verschillend geconstrueerde kasten loopt dus regelmatig fout op niet matchende fasekarakteristieken, hetgeen resulteert in een sterk frequentieafhankelijke koppeling. Het systeem kan dus bijvoorbeeld perfekt koppelen bij 50 Hz en cancelen bij 100 Hz of andersom. Experimenteren met delaytijden lost je probleem dus niet echt op. Het antwoord op je vraag is dus: JA! Sommige kasten koppelen gewoon niet goed met sommige andere, afhankelijk van hun constructie. De hieruit voortvloeiende problemen zijn het ergst als de te koppelen kasten overlappende frequentiegebieden weergeven. Dit is wat typisch gebeurt met veel sub weergevers. Er wordt vaak geprobeerd om deze te koppelen met laagkasten die ten dele hetzelfde gebied weergeven. Je hebt in dat geval last van de niet matchende fasekarakteristieken van de kasten en bovendien van de fasekarakteristiek van de crossover filters (lowpass filter sub). De beste oplossing: gebruik een echt, symmetrisch crossoverpunt tussen de subs en de MT2 set. Steile filters geven een smalle transitieband en de minste koppelproblemen. Probeer hogere orde butterworth filters of (in nieuwe BSS) neville thiele filters. Als je de kasten beslist wilt laten overlappen, pas dan voor de sub een lowpass filter toe van maximaal de tweede orde (12dB/okt, de fase mismatch van het filter is dan beperkt) en tune de zaak op klank door met delay te experimenteren. Succes, Ruud (Synco R&D)[8D]
                      Thx eindelijk een uitleg waar we iets aan hebben. Wil dit dan zeggen dat er een extra rendement van 0% mogelijk is bij het bijplaatsen van extra subs, of dat je zelfs (bij een correcte delaytijd instelling etc) een negatief rendement kan krijgen vanwege constructie van de 2 systemen toc elkaar ?

Comment

• Gast1401081
                        • Mar 2001
                        • 7999

Ja, je kunt negatief rendement krijgen , alleen al door het gebruik van verschillende cross-overs.

zei al, klusje voor sim, of smaart.

Comment

• technovoice
                          • Apr 2004
                          • 2

Comment

• dokter dB
                            • Nov 2003
                            • 1535

dit heet reclame? kun je ook misschien nog iets melden ipv alleen je eigen link...
                            knoppen en waarden :)

Comment

• test12
                              • Jan 2003
                              • 901

Reclame?
                              Bagger site ik ken geen Spaans!

m.v.g. Herman

Comment

Working...