fantoomvoeding en dynamische microfoons

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kokkie
    • Nov 2003
    • 1166

fantoomvoeding en dynamische microfoons

Probleem, 2 condensator mic's en dynamische mic's op een spirit powerstation. De fantoomvoeding word op deze tafel geschakeld per 4 kanalen. Kan het kwaad als ik dynamische microfoons aan de fantoom hang?

Ik heb weleens gehoord dat het bij shure niet uitmaakte, maar voor een bepaald type EV werd toen gezegd dat ze er niet tegen konden. Ik gebruik 2x SM58, 2x Beta57 en 2x Sennheiser e925.
    Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).
  • lifesound
    • Apr 2003
    • 1052

geen probleem kokkie. gewoon doen!

Comment

• Andree
      • Aug 2001
      • 119

Ik werk met de Peavey 800 powermixer en gebruik ook wel eens de twee soorten miç tegelijk.

nooit problemen mee.

Het kan in Almere

Comment

• Mathijs
        Moderator
        • Aug 2002
        • 1353

Geen enkel probleem. Elke mic kan hier tegen. Behalve BV Buizen mics met een aparte voeding.

Comment

• sparky
          • Apr 2002
          • 2104

Nooit problemen mee gehad.
          Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• Guus
            • Oct 2003
            • 104

citaat:Geplaatst door kokkie

Probleem, 2 condensator mic's en dynamische mic's op een spirit powerstation. De fantoomvoeding word op deze tafel geschakeld per 4 kanalen. Kan het kwaad als ik dynamische microfoons aan de fantoom hang?

Ik heb weleens gehoord dat het bij shure niet uitmaakte, maar voor een bepaald type EV werd toen gezegd dat ze er niet tegen konden. Ik gebruik 2x SM58, 2x Beta57 en 2x Sennheiser e925.
            Zolang je gebalanceerde kabels en mic's gebruikt is er geen probleem. Gebruik je echter een ongebalanceerde kabel en/of mic in de mic ingang dan gaan er problemen ontstaan. Je krijgt dan sluiting.

Guus
            de Guus

Comment

• Gast1401081
              • Mar 2001
              • 7999

dacht ff dat kokkie een ervaren techneut was...
              Maar idd, gewoon doen. Tenzij aparte toestanden etc ( buizen, etc)

Comment

• jans
                • Feb 2003
                • 869

Zolang de bekabeling goed is is dit geen probleem. Meestal geef ik het advies om de fantoom uit te schakelen als je de microfoons aansluit en loshaald van de kabel. Dit heeft de volgende reden. Van de goedkopere XLR´s willen de pennetjes nog wel eens los gaan zitten. Als je een dynamische microfoon aansluit met de fantoom aan en pennetje 2 of 3 ligt iets verder naar achteren dan zou je, al is de kans klein, alsnog een spanning op je membraam kunnen krijgen met alle gevolgen van dien.
                Als je zekere weet dat je goede kabels en connectors gebruikt gewoon doen.
                Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• Dikke Foaf
                  • May 2003
                  • 618

Waar je ook moet op letten zijn de Bass-versterkers met ingebouwde DI, de meesten kunnen tegen phantom, maar er zijn er ook die er niet tegenkunnen, en dan rook...

Comment

• kokkie
                    • Nov 2003
                    • 1166

citaat:Geplaatst door **************

dacht ff dat kokkie een ervaren techneut was...
                    Ben ik ook, alleen lichttechneut die heel af en toe iets met geluid doet. Dus dit is voor mij geen basiskennis.

Maar bedankt voor de reacties.
                    Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• ljlarzzzie
                      • Aug 2003
                      • 92

in 99% van de gevallen gaat het prima! al werk je met 10 verschillende mic's gaat het nog goed! De uitzonderingen zijn hierboven al genoemd. Dus het moet gewoon goed gaan! gaat het niet goed, doe je mics dan op een apart groepje.

Comment

• Kevin_DM
                        • May 2003
                        • 577

CD-spelers en andere afspeelapparaten ook weghouden van phantom. Ik heb er nog geen mee weten stuk gaan, maar dan krijg je wel een plop bij veranderen van track etc.
                        --- watt ever you want ---

Comment

• Robert
                          • Aug 2000
                          • 630

Of je sluit ze gewoon op de line-in aan!

Comment

• Carl
                            • Nov 2000
                            • 907

@Jans:
                            Dat is helemaal geen probleem! De spoel van een dynamische mic. heeft geen enkele electische verbinding met pen 1.
                            De fantoomspanning staat wel op 2 en 3, maar de stroom moet naar pen 1 vloeien, en als die niet verbonden is, heb je geen stroomkring. Een dynamische mic ziet er dus helemaal niets van. Daar komt ook de naam van deze voeding vandaan, spoken kun je niet zien nl.
                            Andere apparaten, die wel pen 1 gebruiken, dus alle ongebalanceerde apparaten en mogelijk electronisch gebalanceerde, zien die spanning wel, en zou dus schade kunnen lijden.
                            Normale en goed ontworpen apparatuur heeft er geen last van. Wel ontstaan er altijd schakelknallen bij (ont)koppelen.

Comment

• vasco
                              • Oct 2003
                              • 2567

Of we zoeken even op het forum. Zie ook http://forum.licht-geluid.nl/forum/t...hTerms=fantoom

Comment

Working...