Di Box voor Keyboard ? Assym naar symtr

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • FreddyL
    • Mar 2004
    • 57

Di Box voor Keyboard ? Assym naar symtr

Hoe kan een Keyboard , Roland VA-76 en Tyros , best aangesloten worden aan gebalanceerde ingangen van een Mengtafel , allen & Heath ?
    krijg geen zuiver geluid in de mengtafel. uitgangen van keyboard zijn asymetrisch . of is het aangewezen om een DI box te gebruiken.
    Gegroet
    FreddyL
  • Sander Scheepstra
    • Oct 2000
    • 112

Hoi,

Normaal gesproken moet het ook zonder DI box kunnen, het is tenslotte gewoon een line signaal.
    De meeste mixers hebben overigens naast een XLR ook nog een jack input op ieder kanaal, deze is bedoeld als line input mits het geen insert is.
    Controleer in het geval je hem op de XLR aan hebt gesloten of je de goede pinnen hebt gebruikt 1 en 3 vormen samen de massa en 2 is signaal.

Groet,

Sander

Comment

• sis
      • Jul 2003
      • 3305

Waarom wil je gebalanceerd aansluiten ?
      1 ) Staat de mengtafel bij jou op het podium ?
      2 ) staat die in de zaal ?
      In het 1ste geval is het echt niet nodig !
      In het 2de geval eventueel en DI box
      Ik gebruik ook 2 keyboards met een mackie CFX 12, die staat naast mij.
      Moet ik ergens inprikken op een P.A. dan neem ik 2 sub outputs van mijn CFX gebalanceerd naar de FOH tafel
      sis
      Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• FreddyL
        • Mar 2004
        • 57

Hallo , Bedankt voor de reactie , wel het doet er niet toe hoe het voor mij aangesloten is sym of ass , als het geluid maar zuiver is , zonder brom , ik heb daarnet nog eens alles nagekeken , en kom tot de volgende conclusie;

1- Symetrisch = brom

2- - Symetrisch + Assymetrisch
        - Mengtafel Symtr Tip/Ring/Masse
        - Keyboard Assy Tip /en de twee overblijvende samen aan de masse
        met die 2de aansluiting voor de roland keyboard bromt het niet , alleen wat normale ruis.
        ---------------------------------------------------------------------
        Nu wat het tyros keyboard betrefd .
        1- Symtr = Brom

2- Assymtr = geen brom , enkel wanneer de -30 dB pad inschakeld ,een harde knal in de tafel.

3- zelfde als hierboven nr 2, plus terug een harde knal wanneer je de -30 dB pad inschakeld.

Die harde knal verontrust mij een beetje, als je per toeval op die -30dB drukt met de versterkers open , is dit een triller denk ik.

Waar ik me ook zorgen om maak,terecht of niet,is over het volgende,
        wanneer je een symetrisch gemaakte kabel lang de ene kant aansluit op de mengtafel , en je plaats de gain redelijk open , dat je dan wanneer je op de fiche (Jack) klopt , dit geluid sterk overkomt in de tafel , is dat een normaal verschijnsel ?

De reden waarom ik dat allemaal wil weten is de volgende , dit is reeds mijn derde mengtafel, steeds in waarborg, maar ik dacht dat er terug iets mis was met die nieuwe,ik heb terug reeds een slecht kontakt op kanaal 5 (wanneer je aan de jack komt en wat heen en weer beweegd treed er storing op) je zou om minder ongerust zijn.
        alvast bedankt allemaal voor jullie raad , verdere suggesties zijn altijd welkom.
        Freddy

Comment

• SjoerdOptLand
          • Jul 2003
          • 261

citaat:Geplaatst door FreddyL

krijg geen zuiver geluid in de mengtafel.
          Kun je dit wat nader specificeren? Het enige verschil tussen gebalanceerd en ongebalanceerd signaal is de gevoeligheid voor storing (relatief per lengte-eenheid). Je gaat dit dus vooral merken (ruis en andere storing) als het om langere afstanden gaat (zoals sis terecht opmerkt).

@Sander: dit kan per mengtafel verschillen (ik weet eigenlijk niet of A&H twee versies maakt). Het is in elk geval raadzaam de handleiding van de tafel te raadplegen. (Amerikaanse systemen gebruiken soms 1:Aarde, 2: Cold en 3: Hot, in Europa is het dus andersom.)

Comment

• FreddyL
            • Mar 2004
            • 57

Wel ik treed alleen op , heb alles bij mij aan de keyboards , ik denk dat toch overal word aangeraden om symetrisch te werken , als dat kan , de aansluiting van Allen & Heath , zijn wel
            1-ground
            2-Hot
            3-Cold

Dit gebrom doet zich voor wanneer men de faders wat meer dan normaal openzet , zonder muziek te maken , den kan je naar mijn bescheiden mening , toch best waarnemen wanneer de aansluiting niet klopt , of enige brom vertoond.

maar die knal wanneer je het -30dB pad aanzet , daar had ik wat schrik van , maar ja als het niet anders kan.

Fred

Comment

• sis
              • Jul 2003
              • 3305

FreddyL,
              Misschien kan je eens even vermelden welke apparatuur je nog gebruikt
              Eff.versterkers, speakers enz...?
              Zijn de kabels zelfgemaakt of gekocht ?
              Ik werk ook alléén als muzikant [8D]
              De keyboards sluit ik gewoon aan met jacks ( ongebalanceerd )
              Kabels zijn max. 3 meter
              Ik heb daar nooit problemen mee gehad ( nooit brom )[^]
              Dit met ( +/- 25 jaar ) verschillende mengtafels
              Tascam, mackie VLZ, Yamaha 01V, behringer en nu CFX 12

Zou het eventueel kunnen dat je de gain te ver openzet ?
              slechte kabels ?
              Kabels van jou mengtafel naar de eindtrappen ?

Iets meer gegevens graag

Naar mijn mening is het niet de gewoonte een keyboard naar een mic ingang te gaan ( is dit misschien de reden )

sis

Comment

• FreddyL
                • Mar 2004
                • 57

Hallo, even mijn setup opsommen
                Mengtafel:A&H 14:4:2+
                EQ :Zeck 230
                FX : Lexicon MPX 550
                Vocalist: Helicon Voice prisma
                Crossover: EV AC one
                Versterkers 2x QSC PLX 3002 (2x650 rms op 8 Ohm)
                Boxen zelf ontworpen: Beyma :
                - Sub Bass 15G400 Beyma (400w rms 99db)
                - Mid 12K200 (250 rms 8 ohm en 99dB)
                - TW CP380M ( 50w boven 1.5 Khz) 107 dB

alles is met goede kabels (Ecler) en neutrik connectors geballanceerd aangesloten, (even tussendoor,oppassen met ecler kabels de bescherming rond de signaal draden zijn een geleider , volledig afknippen zover je kan)

ik heb nog nooit een keyboard aangesloten op een microfoon aansluiting ,gebruik altijd de lijningangen .

het enige wat mij nu nog parten speelt , is die harde knal wanneer ik de -30dB inschakel , maar dit hoef ik eigelijk niet te doen eenmaal die staat ingesteld , maar ja je weet maar nooit.

Al de kabels maak ik inderdaad zelf.en zijn altijd nauwkeurig getest niet alleen met de Behringer CT100 , maar ook nog met de multimeter.
                Vriendelijke Groeten

Comment

• Jeroen
                  • Aug 2000
                  • 1021

citaat:
                  het enige wat mij nu nog parten speelt , is die harde knal wanneer ik de -30dB inschakel , maar dit hoef ik eigelijk niet te doen eenmaal die staat ingesteld , maar ja je weet maar nooit.
                  Krijg je ook een knal als je de fader dicht hebt staan dan?
                  Zie profiel voor wetenswaardigheden en contactinfo

Comment

• sis
                    • Jul 2003
                    • 3305

Lijkt mij toch een foutje in de mengtafel
                    Ik heb hier net thuis een testje gedaan met een oude mengtafel :
                    Tascam M1016 stage mixer , die heeft ook zo'n pad drukknopje
                    conclusie:
                    met of zonder fader open hoor ik geen knal
                    misschien kan je even mailen naar A&H met jou probleem
                    het is toch vreemd [8)]

Maar in principe als de kabels max. 6 meter zijn mag je gewoon ongebalanceerd op de lijningangen aansluiten zonder probleem
                    sis

Comment

• dokter dB
                      • Nov 2003
                      • 1535

tik=DC
                      dus ergens lekt een koppelelco oid
                      knoppen en waarden :)

Comment

• FreddyL
                        • Mar 2004
                        • 57

Eerst even iets recht zetten in verband mer ecler kabels, heb het niet zo duidelijke gesteld

(even tussendoor,oppassen met ecler kabels de bescherming rond de signaal draden zijn een geleider , volledig afknippen zover je kan)

Moet zijn dat de signaaldraden van Ecler omringt zijn door twee laagjes , datgene wat dicht bij de signaaldraad zit is geen geleider ,maar het buitenste omhulsel is wel een geleider.

Ziezo, ik heb dit even rechtgezet voor alle duidelijkheid.

Ja Jeroen , Met de fader toe , zie je de peak oplichten,
                        Met de micro heb ik dat niet , alleen op de tyros Keyboard Yamaha

Groeten
                        Fred

Comment

• klaas
                          • Mar 2004
                          • 3

je kan di boxen gebruiken ze kunnen -20 reduceren keys is een versterkt instrument + er zit een groundlift op sommige di`s
                          hebben ze mij vertelt.

Comment

• Dr.Sjeele
                            • Apr 2004
                            • 15

Als ik mij niet vergis dan heb jij een mengtafeltje met global fantoom. Als deze geactiveerd is, dan staat dus op alle XLR inputs 48V. Ga je een kabel van jack--> XLR gebruiken, zet je fantoom op je keyboard-outputs. Daar kunnen ze slecht tegen. Het knallen kan hier van komen. Dus: fantoom er van af, of: jack-jack kabels gebruiken, of: DI's ertussen.
                            Grtz
                            Guido
                            rtfm

Comment

Working...