uit fase zetten? fase omkering?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • a2965716
    • Sep 2003
    • 25

uit fase zetten? fase omkering?

Ondestaand artikel las ik onlangs.
    Hoe doe je dat nu in de praktijk, bv. een kick microfoon uit fase zetten?

We gaan er een paar microfoons bij zetten, bij popmuziek is het noodzaak om een microfoon op de basdrum (kick) en op de snare te hebben. Je ziet in de clubs meestal ook microfoons op de toms en floor(s), maar dan vaak geen "overheads", terwijl dat toch heel belangrijk is om een goed geluid te krijgen. Ik zou dan kiezen voor kick, snare en twee overheads, als ik weinig kanalen zou hebben. Er zijn technici die de kick microfoon "uit fase" zetten, dit kan een beter geluid opleveren, uitproberen dus. Als je twee microfoons op de snare zet, een onder en een boven, zet de onderste dan standaard uit fase ( een fase omkeerschakelaar is een genot).
  • test12
    • Jan 2003
    • 901

Zoals het er staat fase omkeer schakelaar zit op sommige mengpanelen. Als dat niet zo is kort kabeltje in de ene plug 2 en 3 verwisselen. Of klein doosje met schakelaar.

m.v.g. Herman

Comment

• Peter Vanhove
      • Jun 2002
      • 347

citaat:Hoe doe je dat nu in de praktijk, bv. een kick microfoon uit fase zetten?
      Fase knopje op de mengtafel indrukken, ziet er meestal uit als een cirkeltje met een schuine streep door. Indien dit niet op uw (lower budget) mengtafel zit gewoon een kabeltje solderen waar je in één van de stekkers de draden die op pin 2 en 3 zitten omwisselt.
      Ik betwijfel of het omdraaien van de fase een beter geluid zal opleveren bij een kick, je kan het altijd eens proberen. Bij een snare is het inderdaad gebruikelijk dat je de fase van de bottom microfoon omkeerd (microfoon staat meestal ook 180° gedraaid t.o.v. de bovenste microfoon), zodat beide microfoons toch nog een in fase geluid krijgen.
      Import BeNeLux : TW AUDiO - ENTTEC - TECNARE
      Import BeLux : HEIL SOUND - LOGIC SYSTEMS

Comment

• lifesound
        • Apr 2003
        • 1052

zoals in het artikel vermeld: met een fase schakelaar (zo'n knopje waarop een cirkel met een streepje door staat). Spijtig genoeg staat dit niet op alle mengtafels.

Om dat op te lossen kan je een overganskabeltje op XLR maken als volgt aangesloten:
        XLR female:
        Pin 1 -> massa
        Pin 2 -> Hot (+)
        Pin 3 -> Cold (-)

XLR male:
        Pin 1 -> massa
        Pin 2 -> Cold (-)
        Pin 3 -> Hot (+)

Dat kabeltje tussen micro en mengtafel, en je fase is omgekeerd!

Comment

• MSS
          • Dec 2003
          • 78

Zoals eerder gezegt het bekende knopje op de betere tafels (rondje met een diagonaal streepje erdoor) of een verloopje met 2=3 em 3=2. Maar ik zie geen reden om je kick mic uit fase te zetten, het is puur voor foute kabels en snare bottom en andere ongein met mics die 180 graden gedraaid staan van elkaar. Zoals2 mics bij kick, met 1 voor het Attack van slagvel en 1 bij het laag bij resonantievel. Maarja dat is niet echt gebruikelijk!

Comment

• lifesound
            • Apr 2003
            • 1052

citaat:
            Maar ik zie geen reden om je kick mic uit fase te zetten
            dat komt misschien nog wel ...
            overspraak in andere mics en dergelijken.

Comment

• sparky
              • Apr 2002
              • 2104

Ja, als je met meerdere mics in de kick werkt kan het noodzakelijk zijn om de faseafwijking ontstaan door fysieke afstand te verkleinen/corrigeren. Het schijnt ook voordelen in de monitoring op te kunnen leveren, maar ik doe vrijwel nooit monitors dus bevestigen kan ik dat niet. Het principe klinkt aannemelijk; Er wordt op een BD-pedaal getrapt, klopper duwt het vel naar voren, opgepikt door het monitorsysteem, de drummfill geeft de kick weer en de konus beweegt naar voren. In die situatie neigt het signaal een stuk sneller rond te gaan zingen als dat de konus naar achter en dus in tegengestelde richting van het kloppervel beweegt. Wat dus het geval is als je de fase omkeert. Maar een gate doet ook wonderen natuurlijk.

Eventjes als zijsprong:
              citaat: We gaan er een paar microfoons bij zetten, bij popmuziek is het noodzaak om een microfoon op de basdrum (kick) en op de snare te hebben. Je ziet in de clubs meestal ook microfoons op de toms en floor(s), maar dan vaak geen "overheads", terwijl dat toch heel belangrijk is om een goed geluid te krijgen. Ik zou dan kiezen voor kick, snare en twee overheads, als ik weinig kanalen zou hebben.
              met alle respect, ik weet niet wie die meneer is, maar in clubs werkt hij volgens mij niet of anders in ieder geval niet in de kleinere en als hij het wel doet doet hij schijnbaar jazz (Waar absoluut niets mis mee is, integendeel!! Maar drummers spelen daar over het algemeen iets gecontroleerder en zachter en zijn veel beter met zichzelf in balans dan rockdrummers!) Het eerste wat bij mij afvalt als het op drums in poppodia aankomt zijn de overheads om de simpele reden dat je vaak met kleine podia met een harde achterwand en een houthakker die heeeeele harde bekkens heeft en die erg graag gebruikt, het is me vaak overkomen dat ik harder moest mixen dan ik eigenlijk wil om de simpele reden dat als ik zachter zou mixen de bekkens alles zouden overstemmen!!!! Dit heeft dus ook erg weinig met een gebrek aan kanalen te maken, meer met een gebrek aan ruimte en demping.

Mag ik weten waar deze tekst vandaan komt?
              Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• Gentics
                • Dec 2003
                • 12

Ik gebruik bij onze rockband wel 2 overheads, deze zijn er eigenlijk alleen maar voor de digitale opnames die ook gemaakt worden (alle kanalen hebben apparte ingang op pc'tje dat ingebouwd zit in het rack). Deze kanalen staan meestal nauwelijks open omdat onze drummer nogal graag hard op de bekkens slaat. Tsjaa en dat komt al snel over de rest van het geluid heen
                Gentics

Comment

• neeltje
                  • Apr 2003
                  • 295

effe een vraagje:
                  als ik underheads gebruik ipv overheads, moet ik die dan uit fase zetten?
                  "En Go"

Comment

• sparky
                    • Apr 2002
                    • 2104

Het kan geen kwijt om met de fases van de drummics te experimenteren aangezien er nogal wat mics dicht bij elkaar staan en er dus nogal wat overspraak is.
                    Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

Working...