onkostenvergoeding

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mixer@Gixer
    • Apr 2004
    • 1

onkostenvergoeding

Hier een vraag van een beginnend geluidsman, zonder papieren.
    ik rol als het ware met een aankomende succesvolle band ineens dieper de muziekwereld in. dat is natuurlijk allemaal heel leuk, maar hoe moet ik dat gaan regelen met de eventuele vergoedingen die ik ervoor krijg? is dit belastbaar en hoe moet ik dit verwerken in mijn eigen administratie, zeg maar...

ik hoop een reactie van iemand,
    Rob.
    Mixer@Gixer
  • lifesound
    • Apr 2003
    • 1052

Echt, uw enige oplossing is iemand inhuren ... mij bvb...

Neen, papieren heb je dus eigenlijk wel nodig. Anders doen de belastingen moeilijk (zwart geld noemen ze dat).
    En dat inkomen is dan inderdaad belastbaar.
    Uw oplossing: zelfstandige worden, of factureren via payroll of iets dergelijks...

Comment

• Robert
      • Aug 2000
      • 630

Mjah... het ligt er wel een beetje aan hoe succesvol dat bandje is, en hoe hoog die vergoeding is en hoe vaak je die ontvangt.

Onkostenvergoeding is niet belastbaar. Je moet wel redelijkerwijs kunnen aantonen dat het gaat om een onkostenvergoeding en niet om betaling voor je werkzaamheden. Als je bijvoorbeeld 30 euro krijgt voor een avond kan je dat rustig als onkostenvergoeding zien, en hoef je er verder niets mee te doen.

Als je er wel echt wat mee verdiend, maar het is niet zo vaak en daardoor een beperkt bedrag (bijvoorbeeld 8 keer per jaar 100 euro), hoef je ook niet moeilijk te gaan doen. Je kan dat gewoon aan het einde van het jaar op je belastingformulier invullen bij "overige inkomsten". Ook dan is er niets aan de hand.

Bij het bovenstaande moet je wel een administratie bijhouden, maar dat hoeft echt niet veel voor te stellen. Weet hoeveel je krijgt en of je ook kosten hebt gemaakt, want die kan je natuurlijk wel aftrekken (het gaat erom wat je netto overhoudt).

Als je echt serieus aan de slag gaat moet je je inschrijven bij de belastingdienst als free-lancer. Je kan er ook voor kiezen om je bij de kamer van koophandel in te schrijven (als eenmanszaak bijvoorbeeld), maar daar zijn al heel veel topics over die je met de zoekfunctie kan vinden.

Je administratie bestaat dan uit facturen die je hebt uitgeschreven en bonnetjes van onkosten die je hebt gemaakt. En bijvoorbeeld een urenadministratie, kilometeradministratie (als je je prive-auto gebruikt) etc. etc. Maar ik weet niet in hoeverre dat op jou van toepassing is. Daarvoor moet je wat meer info geven.

Succes, Robert

Comment

Working...