Hoe gebruik je Sidefills??

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • SPS
    • Mar 2004
    • 1662

    Hoe gebruik je Sidefills??

    Vaak worden bij optredens op grotere podia Sidefills gebruikt.
    Ik heb daar nog geen ervaring mee als geluidsman.[?]
    Kan iemand mij vertellen wat de voordelen zijn van het gebruik van sidefills naast wedges?
    Welke bronnen worden meestal via sidefills weergegeven?
    Een complete mix of alleen bijv gitaar, keyboards en zang?
    Wordt het totaal volume on-stage niet erg hoog?
    Vanaf welke omvang (zaalgrootte/tent en/of publiek) is het raadzaam om sidefills toe te voegen?
    Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!
  • shure-fan
    • Sep 2003
    • 1046

    #2
    meestal worden (bij mij dus) sidefills als extra monitor groep gebruikt,

    Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

    Comment

    • cobi
      • Aug 2002
      • 1083

      #3
      Ik probeer sidefills zo veel mogelijk te mijden. Floortjes geven een stuk minder overlast op het front geluid als sidefills, ze hoeven vaak ook minder hard omdat een floortje dichterbij de muzikant ligt.

      Wat voor een signaal je op de sidefills zet zal per produktie verschillend zijn, hangt bijvoorbeeld erg af van of je de gitaarversterkers al over het hele podium hoor blazen. Als dat zo is hoef je natuurlijk niet de gitaren ook nog eens op een sidefill weer te geven.
      Spelingvouten onder voorbehout...

      Comment

      • showband
        • May 2001
        • 4524

        #4
        Ik heb eigelijk alleen plezier van sidefills als het toneel buiten is, en heel groot. Dan is het fijn als je een zacht totaalmixje over het toneel hoort die je dan persoonlijk aangevuld krijgt via je wedge. Dat voorkomt dat je met enorme gitaarversterkers e.d op het toneel moet gaan staan.

        Nou speel ik hooguit twee keer per jaar op een dergelijk podium. En vrijwel nooit hebben ze die dingen staan dus echt de norm ben ik niet

        Maar ik weet wel dat als ik buiten moet optreden. Dat ik dan voor mijn gitaarversterker anders extra speakers en vermogen meeneem om spreiding te krijgen. Zonder heb je met een 1x12 kastje met open achterkant gegarandeerd maar 4m² podium waar je jezelf kan horen. De kans dat je verspreid over het podium uit monitors jezelf te horen gaat krijgen is erg klein. En je hebt per slot van rekening toch een draadloze set om niet op één plaats te blijven staan.. [B)]

        Ik heb zonder sidefills of zeer uitgebreide monitorsetup. Buiten geen idee wat de blazers if de toetsen doen. Wat jammer is als die het nummer beginnen waar de rest op moet inhaken.

        Concreet. Als je een grote band moet doen op een groot podium en je hebt geen grote monitorset? (10 tot 14 separate mixen over nog ruimere hoeveelheden wedges) Dan kun je met een submixje op sidefills de boel een stuk simpeler maken.
        lekker belangrijk!

        Comment

        • lifesound
          • Apr 2003
          • 1052

          #5
          citaat:
          Ik probeer sidefills zo veel mogelijk te mijden. Floortjes geven een stuk minder overlast op het front geluid als sidefills, ze hoeven vaak ook minder hard omdat een floortje dichterbij de muzikant ligt.
          citaat:
          Concreet. Als je een grote band moet doen op een groot podium en je hebt geen grote monitorset? (10 tot 14 separate mixen over nog ruimere hoeveelheden wedges) Dan kun je met een submixje op sidefills de boel een stuk simpeler maken.
          euhm...sidefills zie je meestal enkel in combinatie met zeer uitgebreide monitorsets...
          En in die sidefills zit inderdaad over het algemeen een mooie mix van alles. Aangevuld met secifieke eisen van de muzikanten.

          En sidefills zet je natuurlijk zelden op kleine podia. Want dan heb je erniet alleen last van in de zaal, dan krijg je ook last op het podium.

          Comment

          • SPS
            • Mar 2004
            • 1662

            #6
            Bedankt voor de tips zover.

            Zouden jullie ze gebruiken in een tent voor ca 600 man?
            Band is een recht-toe recht aan pop band van 5 musici.

            Kan me voorstellen, dat er toch al een kakafonie aan geluid is in zo'n tent, en sidefills het alleen maar verergeren?[}]

            Paul
            Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

            Comment

            • Olaf Duffhuës
              • Oct 2000
              • 2477

              #7
              Vroeger.....

              Gebruikte we EAW LA325 als side fill voor een tape show...Ook op podia van 4 mtr. breed...Nooit gen problemen...En dan gingen ze vol aan, op een Carver 2400...
              Olaf Duffhuës

              **Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

              Comment

              • lifesound
                • Apr 2003
                • 1052

                #8
                een tapeshow is ook iets anders dan een full band hé olaf...

                SPS: voor een tentje van 600 man zou ik die sidefills weglaten hoor...

                Comment

                • Gup
                  • Apr 2004
                  • 16

                  #9
                  Beste SPS,

                  ik denk dat ik het met Cobi eens ben, sidefills kunnen een hoop overlast veroorzaken zowel op het podium als in de zaal.
                  Zelf ben ik dan ook altijd wat terughoudend met het gebruik van sidefills en draai er alleen iets op als het specifiek gevraagd word.
                  Sommige dingen kan je ook een beetje aanvoelen bijvoorbeeld als de leadvocal zegmaar de neiging heeft om over het podium te rennen zou je erover kunnen denken om zijn of haar stem een beetje op de sides te draaien zodat hij of zij zichzelf toch nog een beetje kan horen, ook al staan ze niet bij de eigen monitors.

                  plezier
                  Iemand iets uit de groentela?

                  Comment

                  • cobi
                    • Aug 2002
                    • 1083

                    #10
                    citaat:Geplaatst door showband

                    Ik heb eigelijk alleen plezier van sidefills als het toneel buiten is, en heel groot. Dan is het fijn als je een zacht totaalmixje over het toneel hoort die je dan persoonlijk aangevuld krijgt via je wedge. Dat voorkomt dat je met enorme gitaarversterkers e.d op het toneel moet gaan staan.
                    Je gebruikt dan eigenlijk de sidefills ipv de akoestiek van de zaal die je bij binnen optredens hebt. Een zacht totaal mixje, dat kan natuurlijk heel lekker zijn over de sidefills.
                    Spelingvouten onder voorbehout...

                    Comment

                    • Gup
                      • Apr 2004
                      • 16

                      #11
                      Tja daarbij heb je dan ook nog eens te maken met allerlei verschillende meningen.
                      Er zullen best muzikanten zijn die van alles willen horen over de sidefills maar wie zegt dat degene die er het dichts bij staat dat ook wil[?]
                      Iemand iets uit de groentela?

                      Comment

                      Working...