koptelefoon/ in ear voor drummer

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sparky
    • Apr 2002
    • 2104

koptelefoon/ in ear voor drummer

Ik ben bezig met de voorbereiding van een aantal shows met een band die zojuist haar 2e album heeft afgeleverd. Hierop zijn veel gelaagde synthpartijen, drumloops, vocal overdubs en fx alsmede een aantal soundscapes te vinden. Deze zijn een dusdanig onderdeel van de productie geworden dat besloten is live met een harddiskrecorder te werken om ook deze partijen over te kunnen brengen.

De recorder wordt bediend door de toetseniste, de drummer heeft een koptelefoon op haar hoofd met een clicktrack en de partijen van de recorder. Nu is het zo dat de drummer nogal weinig bewegingsvrijheid heeft met een grote koptelefoon op, tevens voelt ze zich nogal afgesloten, wat begrijpelijk is het gesloten type koptelefoon in aanmerking genomen.

Dit zou opgelost kunnen worden door een in ear set te gebruiken (moulds), met haar gehele monitormix inclusief clicktrack erop, dan is iig die bewegingsvrijheid terug en hoort ze band, recorder en zichzelf als een geheel. Hiervoor moet dan wel een monitortech ingehuurd worden aangezien ik niet denk dat het in alle zalen goed gaat komen als je een (of twee) jackjes geeft en zegt dat daar die mix op moet komen. Verder zou het dan nog steeds zo kunnen zijn dat zij zich afgesloten voelt en te weinig bas krijgt van de in-ears. Tuurlijk is dit dan weer op te lossen door crowdmics bij te mixen een een buttkicker te gebruiken. Maar het plaatje wordt dan allemaal wel erg groot en duur.

Een simpelere oplossing zou kunnen zijn in-ears te gebruiken die geluid van buiten doorlaten en daar alleen de clicktrack op zetten (direct vanuit de hd-recorder, met een door haarzelf bedienbare volumeregeling) En de rest van haar monitoring conventioneel te verzorgen. Het gevaar hierbij is dt in het geval de drumfill hard staat, de in-ears nog harder moeten om de clicktrack hoorbaar te houden. Ik heb geen zin om haar doof te maken. Ik geloof dat het een serieuze bedreiging voor haar gehoor is als dit te vaak gebeurt.

Allebei de opties zijn het dus niet helemaal, of helemaal niet.

Ik zou graag willen weten of iemand hier wel eens met dit bijltje gehakt heeft en hoe zij dit hebben opgelost.
    Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.
  • Rock On
    • Jan 2004
    • 250

Is het geen idee om met een kleine 19" tafel (Mackie, Crest...) en splitters op de benodigde kanalen een eigen mix voor de drummer te maken? Dan kan ze zelf de mix maken, het zal de eerste 2 รก 3 keer ff fiedelen worden om het een beetje op orde te krijgen. Maar daarna is alles voor mekaar en kan ze ook zelf het volume regelen. Die stageshaker is sowieso geen slecht idee.
    "I do know everything, just not all at once. It's a virtual memory problem."

Comment

• sparky
      • Apr 2002
      • 2104

Bedankt voor je reactie.

Dat zou de noodzaak van een eigen monitorman denk ik niet kunnen omzeilen, de obstakels die ik hier zie zijn:

-Het aantal kanalen: in-ear en dus volledige mixen, best wel een aardig werkje dus zowel qua bekabeling als qua instellen, dat laatste is redelijk op te lossen door een digitaal tafeltje aan te schaffen, maar die zijn best nog wel aan de prijs geloof ik. Aangezien deze setup dan voor slechts 1 bandlid gebruikt wordt weet ik niet of dit wel gerechtvaardigd is.

-de compatibiliteit (wat een gedrocht van een woord zeg) met de huissets, bij de ene zaal of festival zullen de direct-outs van de monitortafel gebruikt kunnen worden om het eigen tafeltje te voeden, bij de ander zullen deze gebruikt zijn om de zaaltafel op door te linken maar kun je mischien vanuit de stagebox XLR'en pakken, de volgende heeft geen direct outs en gebruikt multiconnectorsysteem a,b,c of d waar dan van allemaal een spinner en split aageschaft moet worden. In het ergste geval ga je elk kanaal afzonderlijk moeten splitten bij de monitortafel.

-vervolgens moet dit technisch gerealiseerd worden, ook in festivalsituaties met moordend korte change-overs. Drummers hebben sowieso al het meeste werk aan hun kit. Het gevolg hiervan is dat er toch een extra persoon moet zijn die zorgdraagt voor de realisatie van deze set-up, soms in 10 minuten tijd.
      Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• lifesound
        • Apr 2003
        • 1052

en waarom niet de multitrack en clicktrack door de drumfill sturen?

Comment

• sparky
          • Apr 2002
          • 2104

Overspraak

Comment

• shure-fan
            • Sep 2003
            • 1046

wat je kunt doen is een in-ear set kopen (draadloos of gedraad)
            en die vanuit de monitor tafel stereo naar de drummer sturen,

dan op het ene kanaal de band en zichzelf en op het andere kanaal de clicktrack/harddisk/whatever/crowdmic, de meeste in-ear systemen hebben namelijk een knopje waarmee je die 2 mixen kunt combineren vanaf je bodypack (dit wordt ook wel mix mode genoemd).

die mix kun je dan via een draai knopje samenvoegen, tot je gewenste mix

een extra tafeltje erbij zou ook een goede oplossing zijn, en over aansluiten enzo moet je niet druk maken want voor elk optreden dat je doet stuur je toch een rider mee met je priklijst (toch?)(en anders neem je wat op maat gemaakte aasluitingen mee).

je kunt dan dat tafeltje in een flightcase bouwen en daar een kleine multi ofzo via harting/socapex laten komen die weer eindigen op xlr.

Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

Comment

• showband
              • May 2001
              • 4524

Hot-spotje kopen en aan het monitorkanaal van de toetsenist knopen. Zet je op een microfoonstatief bij de kop van de drummer. Zit een meerstanden "attenuator" volumeknopje op om zelf het volume te stellen. Et presto. Eventueel passief laagaf-filtertje inbouwen.

Werkt goed en is erg goedkoop. Wij gebruiken het om wat toetsen te hoern bij de bas en gitaar aan de andere kant van het podium zonder enorm veel mixen te moeten draaien.
              lekker belangrijk!

Comment

• lifesound
                • Apr 2003
                • 1052

citaat:
                Een simpelere oplossing zou kunnen zijn in-ears te gebruiken die geluid van buiten doorlaten en daar alleen de clicktrack op zetten (direct vanuit de hd-recorder, met een door haarzelf bedienbare volumeregeling) En de rest van haar monitoring conventioneel te verzorgen. Het gevaar hierbij is dt in het geval de drumfill hard staat, de in-ears nog harder moeten om de clicktrack hoorbaar te houden
                citaat:
                Overspraak
                Euhm...en in deze situatie niet dan?

Comment

• onetoe3
                  • May 2004
                  • 18

Als die band op een redelijk niveau draait, dan denk ik dat het bijna niet te doen is zonder ingewerkte vaste monitor-engineer en een vaste monitor-tafel.
                  die setup, kan dan ook via in-ear, voor de andere bandleden gebruikt worden, en heb je geluik het podium volume in de hand. , de backline hoeft dan ook niet zo hard meer. De mon. tafel koppel je gewoon door naar de aanwezige mon.setup(bijv bij festivals)voor de event. rest van de band. Maar alles valt of staat met de kosten/baten analyse.
                  Handel in oorverdovende middelen

Comment

• sparky
                    • Apr 2002
                    • 2104

@Shurefan: Ik denk dat die mogelijkheid aardig in de buurt van de oplossing komt.

@Showband: Ik weet zeker dat de clicktrack ook dan hoorbaar gaat zijn in de zaal, met name tijdens de instart van de nummers.

@Lifesound: Het gaat natuurlijk vooral om de overspraak die de clicktrack geeft, aangezien die op de inears staat in dit scenario lijkt het me dat er iets gruwlijk fout zit mocht dat het geval zijn.

@onetoe3: Dat zou heel mooi zijn ja, helaas nu nog niet haalbaar.

Ik kreeg elders het advies om eens naar de ambi varianten van ultimate-ears te kijken, een monitoring systeem met een regelbare demping naar de "buitenwereld" toe.

Op deze manier zou de clicktrack over de inears gestuurd kunnen worden terwijl de rest van de monitoring conventioneel gebeurt. aangezien er een (beperkte) demping wordt toegepast kan het inear volume binnen de perken gehouden worden, ook in het geval van luide drumfills.

Lijkt me de oplossing in dit geval, lijkt, want 800 euri voor een setje oortjes is veel geld, ja dat zal het ongetwijfeld waard zijn maar ik vraag me af of het ook op kleiner budget haalbaar is aangezien er waarschijnlijk toch alleen clicktrack door de inears gestuurd gaat worden.

Nu zou ik dus ook graag weten of iemand hier ervaring heeft met oortjes die een beperkte demping naar de buitenwereld hebben.
                    Maar verder zijn natuurlijk ook nog steeds andere sugesties om dit puzzeltje op te lossen welkom.

Comment

• showband
                      • May 2001
                      • 4524

sowiso moet je een clicktrack maken die muzikaal gezien ergens op slaat. Gebruikelijk is een congapatroontje of shaker te gebruiken. Een dooie click is het moeilijk swingend overheen te drummen.

Als de clickpartij muzikaal gezien zinnig klinkt is een klein beetje overspraak in de zaal minder irritant dan vier tikken met drumstokjes waarmee bands al honderd jaar aftellen. Als je het mij vraagt. Wil je geld besparen dan zul je compromissen moeten sluiten.

Overigens zijn er voor goede muzikanten "optische dirigenten" te koop.
                      Die hoor je niet en werken ook goed. http://www.midi-metronome.co.uk/

Gewoon met een metrognome in het oor (rare naam voor een simpel ding http://www.korg.com/gear/info.asp?A_PROD_NO=MM-1) Je laat de drummer dan de flarden als losse samples opstarten vanaf een samplepad (roland SPD-S). Als je de tracks in 4 รก 8 maten hakt. Zal er prima gewerkt kunnen worden.

Er zijn duizenden low-butget manieren om niet-live dingen in een liveband te verstoppen. Als je je publiek wil neppen en wil voorkomen dat ze er achterkomen dat het niet helemaal live is.
                      lekker belangrijk!

Comment

• Gup
                        • Apr 2004
                        • 16

Hey sparky,

denk wat shure-fan net voorstelt een goede oplossing is.
                        Een bedraad in-ear systeempje met een paar mooie sony oortjes erbij.
                        Dit is relatief goedkoop en werkt goed.
                        Ik zou dan inderdaad in mix mode werken en de click rechtstreeks uit de recorder vissen. Dit scheelt een in en uitgang op de mixer en je weet altijd zeker dat de drummer de click hoort.
                        De overige dingen die er nog bij gemixt moeten worden kunnen via een kabel rechtstreeks uit de monitor mixer op de andere ingang van het beltje of gewoon met een floortje.
                        Deze hoeft dan echt niet xtreem hard om door die sony dopjes heen te prikken en trouwens de drummer kan altijd nog een oortje uitdoen aan de kant waar de monitor ligt.

groeten
                        Iemand iets uit de groentela?

Comment

• sparky
                          • Apr 2002
                          • 2104

@Showband: Ik zal de clicktracks eens beluisteren, iets waar ik op mijn eerste werkbezoek niet aan toe ben gekomen. Mischien dat er idd in elk nummer wel wat te programmeren valt dat bij een klein beetje overspraak niet stoort.

@Gup: Mijn zorg is niet dat de drummfill niet door de inear heenkomt, maar eerder het volume waarop de oortjes moeten komen te staan in het geval van luide drumfills. De muziek is nogal stevig en dat betekent 9 uit 10 keer dat het podiumvolume vrij hoog ligt, alhoewel ik het idee heb dat het in dit geval behoorlijk meevalt het oefenvolume in aanmerking genomen.

Mochten we voor de inear oplossing gaan dan is het zoeken naar oortjes die een demping van zo'n 5 a 10 dB hebben. Ja een lijn vanuit de HD recorder en een mix vanuit de monitortafel (evt een aftakking van de mix die de drumfill voedt) gemixt op een beltpack lijkt voor deze optie de beste oplossing.

Comment

• shure-fan
                            • Sep 2003
                            • 1046

ik maak hierbij dan wel even de opmerking dat je beter meteen voor de drummer volledig op inear kunt gaan,

kwa in ear zijn de volgende oortjes misschien een optie:

shure e3 is in feite gelijk aan de e1 die ze niet meer leveren, hebben een demping van rond de 16 db, je kunt voor deze oortjes maatstukjes laten maken voor pascomfort en nog meer demping van extern geluid, nadeel van deze doppen zijn wel dat ze geen aparte laag-driver hebben, iets wat de

Shure e5 wel heeft (prijs van de e5 is daar dan ook naar, tussen de 5 en 600 euro)

als je namelijk in-ear gaat combineren met wedges ga je de boel steeds luider zetten (en een snoeiharde clicktrack op je oren klinkt, lijkt mij, niet lekker en zeker niet gezond voor je oren,

en daarom zeg ik volledig op in-ear om je oren ook te sparen.
                            Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

Comment

• sparky
                              • Apr 2002
                              • 2104

Ik zit op het moment vooral aan een open koptelefoon te denken.

Een open koptelefoon
                              +laat genoeg van buiten door, drummer voelt zich niet afgesloten en er kan gebruik worden gemaakt van de koptelefoon voor click en van conventionele monitoring voor de rest.
                              +Is een simpele oplossing, minder kans op storing, weinig tijd nodig.
                              +Geen click hoorbaar in de zaal.
                              +Is goed betaalbaar.
                              -Meeste koptelefoons zitten niet stevig genoeg op het hoofd voor gebruik door enthousiaste muzikanten.

De koptelefoon moet dan ook aan een aantal eisen voldoen.
                              1. Hij moet een hoge SPL kunnen leveren mocht het nodig zijn, zo'n 115 dB in noodgevallen zonder te oversturen.*
                              2. Open model dus.
                              3. Zo lichtgewicht en compact mogelijk, wegens draagcomfort en het oog wil ook nog wat.
                              4. Extra stevige bevestiging op het hoofd zodat geen enkele beweging beperkt wordt.
                              5. Moet ook betaalbaar zijn.

Heeft er iemand suggesties?

*(Ik weet het, dat lijkt crimineel, die druk is nodig in gevallen waarin de drumfill loeihard staat en de drummer er niet in slaagt de monitormixers aandacht te trekken. Dit moeten uitzonderingsgevallen zijn die hooguit 1 nummer duren, ja dat is al erg genoeg.)

Comment

Working...