Ik ben bezig met de voorbereiding van een aantal shows met een band die zojuist haar 2e album heeft afgeleverd. Hierop zijn veel gelaagde synthpartijen, drumloops, vocal overdubs en fx alsmede een aantal soundscapes te vinden. Deze zijn een dusdanig onderdeel van de productie geworden dat besloten is live met een harddiskrecorder te werken om ook deze partijen over te kunnen brengen.
De recorder wordt bediend door de toetseniste, de drummer heeft een koptelefoon op haar hoofd met een clicktrack en de partijen van de recorder. Nu is het zo dat de drummer nogal weinig bewegingsvrijheid heeft met een grote koptelefoon op, tevens voelt ze zich nogal afgesloten, wat begrijpelijk is het gesloten type koptelefoon in aanmerking genomen.
Dit zou opgelost kunnen worden door een in ear set te gebruiken (moulds), met haar gehele monitormix inclusief clicktrack erop, dan is iig die bewegingsvrijheid terug en hoort ze band, recorder en zichzelf als een geheel. Hiervoor moet dan wel een monitortech ingehuurd worden aangezien ik niet denk dat het in alle zalen goed gaat komen als je een (of twee) jackjes geeft en zegt dat daar die mix op moet komen. Verder zou het dan nog steeds zo kunnen zijn dat zij zich afgesloten voelt en te weinig bas krijgt van de in-ears. Tuurlijk is dit dan weer op te lossen door crowdmics bij te mixen een een buttkicker te gebruiken. Maar het plaatje wordt dan allemaal wel erg groot en duur.
Een simpelere oplossing zou kunnen zijn in-ears te gebruiken die geluid van buiten doorlaten en daar alleen de clicktrack op zetten (direct vanuit de hd-recorder, met een door haarzelf bedienbare volumeregeling) En de rest van haar monitoring conventioneel te verzorgen. Het gevaar hierbij is dt in het geval de drumfill hard staat, de in-ears nog harder moeten om de clicktrack hoorbaar te houden. Ik heb geen zin om haar doof te maken. Ik geloof dat het een serieuze bedreiging voor haar gehoor is als dit te vaak gebeurt.
Allebei de opties zijn het dus niet helemaal, of helemaal niet.
Ik zou graag willen weten of iemand hier wel eens met dit bijltje gehakt heeft en hoe zij dit hebben opgelost.
De recorder wordt bediend door de toetseniste, de drummer heeft een koptelefoon op haar hoofd met een clicktrack en de partijen van de recorder. Nu is het zo dat de drummer nogal weinig bewegingsvrijheid heeft met een grote koptelefoon op, tevens voelt ze zich nogal afgesloten, wat begrijpelijk is het gesloten type koptelefoon in aanmerking genomen.
Dit zou opgelost kunnen worden door een in ear set te gebruiken (moulds), met haar gehele monitormix inclusief clicktrack erop, dan is iig die bewegingsvrijheid terug en hoort ze band, recorder en zichzelf als een geheel. Hiervoor moet dan wel een monitortech ingehuurd worden aangezien ik niet denk dat het in alle zalen goed gaat komen als je een (of twee) jackjes geeft en zegt dat daar die mix op moet komen. Verder zou het dan nog steeds zo kunnen zijn dat zij zich afgesloten voelt en te weinig bas krijgt van de in-ears. Tuurlijk is dit dan weer op te lossen door crowdmics bij te mixen een een buttkicker te gebruiken. Maar het plaatje wordt dan allemaal wel erg groot en duur.
Een simpelere oplossing zou kunnen zijn in-ears te gebruiken die geluid van buiten doorlaten en daar alleen de clicktrack op zetten (direct vanuit de hd-recorder, met een door haarzelf bedienbare volumeregeling) En de rest van haar monitoring conventioneel te verzorgen. Het gevaar hierbij is dt in het geval de drumfill hard staat, de in-ears nog harder moeten om de clicktrack hoorbaar te houden. Ik heb geen zin om haar doof te maken. Ik geloof dat het een serieuze bedreiging voor haar gehoor is als dit te vaak gebeurt.
Allebei de opties zijn het dus niet helemaal, of helemaal niet.
Ik zou graag willen weten of iemand hier wel eens met dit bijltje gehakt heeft en hoe zij dit hebben opgelost.
Comment