koptelefoon/ in ear voor drummer

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Gup
    • Apr 2004
    • 16

citaat:Nu is het zo dat de drummer nogal weinig bewegingsvrijheid heeft met een grote koptelefoon op, tevens voelt ze zich nogal afgesloten
    citaat:Ik zit op het moment vooral aan een open koptelefoon te denken.
    [?][?]ik begrijp het niet meer, what happened to de bewegingsvrijheid[?][?]

citaat:Mijn zorg is niet dat de drummfill niet door de inear heenkomt, maar eerder het volume waarop de oortjes moeten komen te staan in het geval van luide drumfills
    Drumfills zachter zetten is in de regel makkelijker dan harder.
    Daarbij vind ik ook dat als jij de technicus bent van die band dat jij moet zorgen dat die levels niet de pan uit rijzen. Dat is een kwestie van alles goed doorspreken met de lokale monitor man of tijdens de linecheck zelf op het podium aanwezig zijn, je kan ze moeilijk aan der lot over laten.

Veel plezier ermee
    Iemand iets uit de groentela?

Comment

• cobi
      • Aug 2002
      • 1083

citaat:Geplaatst door shure-fan

die mix kun je dan via een draai knopje samenvoegen, tot je gewenste mix
      Hierdoor ben je als monitor technicus wel een stukje controle kwijt, je weet niet wat in dit geval de drummer precies op zijn oren heeft en kan daar ook niet op reageren. Ik vind het altijd fijner om gewoon te horen wat hij hoord en lekker de mix in eigen hand te houden.

Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• sparky
        • Apr 2002
        • 2104

citaat:Geplaatst door Gup

citaat:Nu is het zo dat de drummer nogal weinig bewegingsvrijheid heeft met een grote koptelefoon op, tevens voelt ze zich nogal afgesloten
        citaat:Ik zit op het moment vooral aan een open koptelefoon te denken.
        [?][?]ik begrijp het niet meer, what happened to de bewegingsvrijheid[?][?]

citaat:Mijn zorg is niet dat de drummfill niet door de inear heenkomt, maar eerder het volume waarop de oortjes moeten komen te staan in het geval van luide drumfills
        Drumfills zachter zetten is in de regel makkelijker dan harder.
        Daarbij vind ik ook dat als jij de technicus bent van die band dat jij moet zorgen dat die levels niet de pan uit rijzen. Dat is een kwestie van alles goed doorspreken met de lokale monitor man of tijdens de linecheck zelf op het podium aanwezig zijn, je kan ze moeilijk aan der lot over laten.

Veel plezier ermee
        Ik kan niet overal tegelijk zijn, als ik bij de front ben, ben ik niet op het podium, ik heb nog steeds maar 1 paar oren en die zitten stevig aan mijn hoofd vast en gaan waar ik ga en nergens anders. Tijdens een linecheck ben ik niet op het podium hoor. Ik heb zelf 15 minuten om de zaal te EQ'en, gates en comps te steken, galmpjes op te zoeken, een ruwe mix klaar te zetten en zelf een linecheckje te doen. Dat is meestal mijn realiteit. Ik moet volgens jou dus zorgen dat het podiumvolume inclusief monitoring niet de pan uitreist en als ik even met de monitorman praat komt dat wel goed. Yeah right... Moet ik die man even komen vertellen hoe hij zijn werk moet doen? moet ik hem even zeggen " Niet te hard hoor!!" Het zijn de bandleden die zeggen wat ze op hun momitors willen en hoe hard. Er zijn goede en slechte monitormensen. En dingen zoals drumfills die te hard staan komen simpelweg voor en daar kan ik geen reet aan doen. Het enige dat ik kan doen is zorgen dat de drummer in dat geval haar clicktrack nog kan horen door te zorgen dat ze daar de juiste spullen voor heeft. Ik besteed veel aandacht aan de bands waarmee ik werk, zoek met hen in de oefenruimte naar de juiste samenhang. En besteed tijd-ook op fora [8)]- om naar oplossingen te zoeken voor obstakels. Maar tijdens de show kan ik maar op 1 plek zijn en dat vind jij dan dus een band aan hun lot over laten ?

By the way praat ik heus wel met de monitormensen hoor, vaak van tevoren even doorspreken met alle huis en gasttechnici die dag, priklijsten naast elkaar, kijken of er wat backline gedeeld kan worden, mics uitzoeken en schema doorspreken.

En wat het puntje bewegingsvrijheid betreft; Ik heb 4 opties op het moment, allemaal met hun eigen voor en nadelen, er moeten ergens compromissen gesloten worden.
        Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• Gup
          • Apr 2004
          • 16

Nou nou je hoeft je niet aangevallen te voelen hoor, het is maar een reactie.
          Maar volgens mij weet jij precies hoe alles werkt dus zal ik mijn commentaar maar voor me houden.

Veel plezier ermee
          Iemand iets uit de groentela?

Comment

• sparky
            • Apr 2002
            • 2104

Neuh, niet echt aangevallen, vond je reactie alleen een beetje raar en deze nu eigenlijk ook weer, ik heb dit topic niet geopend met de bedoeling dat het een enorme monoloog vanuit mij zou worden en hoop dus juist op constructieve reacties.
            Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• dokter dB
              • Nov 2003
              • 1535

citaat:Geplaatst door sparky
              [ik heb dit topic niet geopend met de bedoeling dat het een enorme monoloog vanuit mij zou worden en hoop dus juist op constructieve reacties.
              het lijkt erop of je alles zelf al precies weet, en op alles al een antwoord hebt. ik geloof dat gup dat bedoelde
              knoppen en waarden :)

Comment

• sparky
                • Apr 2002
                • 2104

citaat:Geplaatst door dokter dB

citaat:Geplaatst door sparky
                [ik heb dit topic niet geopend met de bedoeling dat het een enorme monoloog vanuit mij zou worden en hoop dus juist op constructieve reacties.
                het lijkt erop of je alles zelf al precies weet, en op alles al een antwoord hebt. ik geloof dat gup dat bedoelde
                En ik bedoelde met het stukje dat je ge-quote hebt juist te zeggen dat ik bij lange na niet alles weet en juist wel op andermans mening zit te wachten. Ik begrijp nog steeds niet hoe je dat uit die reaktie kunt halen , Waar en wanneer wek ik die indruk? In dit hele topic of simpelweg alles in wat ik hier schrijf? Ik probeerde alleen duidelijk te maken dat ik tijdens de show meestal weinig aan monitorniveaus kan doen. En was idd een eetje gepikeerd door het idee dat ik die mensen in de steek zou laten. Ik vind het vreselijk als ik als een of ander beterwetend mannetje overkom, dat ben ik niet.

Niemand weet ooit alles en die reactie van mij was totaal niet zo fel bedoeld als dat 'ie eruit is gekomen.

Al met al ben ik op 4 opties uitgekomen.

1. open hoofdtelefoon
                + redelijk goedkoop
                + simpel
                - valt bij heftige beweginegn toch van het hoofd.
                - geen bescherming mogelijk
                - Niet zeker of een open koptelefoon in alle situaties hard genoeg kan.

2. InEar
                + Goede bescherming
                + Goede geluidskwaliteit
                + Goede bewegingsvrijheid
                - inclusief ambimicjes en mixertje(voor click, monitormix en ambi) kost het best wel tijd om op te zetten door de band zelf.

3. Personal monitor (Hotspot)
                - Clicktrack is hoorbaar in de zaal

4. UE5 ambient inears van Ultimate Ears
                + Goede bescherming
                + Goede geluidskwaliteit
                - Duur

Ben er zelf nog steeds niet uit, maar ik denk dat ik dit aan de band voorleg en dan samen kies.

Comment

• showband
                  • May 2001
                  • 4524

Ik wil trouwens bestrijden dat je in het gewone festival/zalencircuit veel overspraak van een hot-spot gaat krijgen. Als de drumster dat ding echt op een statiefje op 10 á 20 cm van haar oren heeft staan met middentooninformatie erop. dan pakken je overheads heel weinig hiervan op. Ook omdat het ding zelf al in een hoek naar boven straalt.

Huur of leen een kleine high-power personal monitor. Voor mijn part probeer je het eerst uit met een JBL control1. Zet het ding direct linksachter de drumkruk op schouderhoogte, zet er een guirmo of shakerpatroontje op en ze zal smeken of hij zachter kan nog voor je er veel van gaat merken. Dit is echt vele malen zachter dan een gewone monitor en NIET gericht op de rest van de microfoons in de drumset.
                  lekker belangrijk!

Comment

• dokter dB
                    • Nov 2003
                    • 1535

@sparky: okee duidelijk!
                    Denk dat vanwege het feit dat je geen monitor eng. hebt, je toch zowiezo een self supporting oplossing zal moeten kiezen.
                    Het type monitoring is heel persoonlijk per muzikant. Ik zou voor drums een gesloten systeem kiezen (dan is er verder nooit aanvullende drummonitoring nodig, dus onafhankelijk van de situatie altijd okee), maar voor open monitoring is absoluut ook iets te zeggen...
                    knoppen en waarden :)

Comment

• sparky
                      • Apr 2002
                      • 2104

@Showband: Het is ook zeker een oplossing die we wat mij betreft gaan proberen, ik ben heel benieuwd.

@Dokter DB: Yup, well, er wordt nog wel eventjes voorbereid en er komt ook een, of mischien twee, try-outs, dus we kunnen best nog wel wat experimenteren. Iedereen bedankt voor de input tot nu toe, wat mij betreft is dit topic nog niet dood, meer ideeen zijn nog steeds welkom Ik zal natuurlijk ook de uiteindelijke manier van werken laten weten.

Comment

• shure-fan
                        • Sep 2003
                        • 1046

heeft de TS al een oplossing gevonden??

ben er wel benieuwd naar
                        Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

Comment

• sparky
                          • Apr 2002
                          • 2104

TS? Ik heb nog geen kans gezien meer repetities mee te pakken, ik moet de opties nog voorleggen, dan gaan we verder.

Comment

Working...