Welke amp waar?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Contour
    • Feb 2001
    • 1018

    Welke amp waar?

    Hallo iedereen,

    Ik heb een 3-weg aktief gefilterd en versterkt systeem voor hifi toepassingen. De 3 versterkers zijn respectievelijk:

    - Yamaha P1600 2x175W 8ohm 2x230w 4 ohm
    - Master DL-1200 2x400w 8 ohm 2x600w 4 ohm
    - Master DL-1800 2x550w 8 ohm 2x 900w 4 ohm

    Vooralsnog stond de zwaarste Master op het laag en de lichtere Master op het mid (zoals doorgaans gebruikelijk) echter vandaag kwam ik op het idee dit eens om te wisselen en nu bleek dat het midlaag (weergegeven door de mid driver) een stukje beter doorkwam, althans naar mijn mening.

    Een tweede voordeel is dat de laagdriver van 250W RMS en 4 ohm nu nog slechts 600W krijgt terwijl dat eerst 900W was, De middriver van 200W RMS en 8 ohm krijgt nu 550W wat eerst 400W was. De versterker op het laag kan nu zeker vol open terwijl dat eerst nog een beetje tricky was... Op het mid zal de versterker nooit vol open gaan, immers het rendement in dit gebied is een stuk hoger dan in het laag, dus dan zou de balans niet meer kloppen.

    Naar mijn mening is dit een logische en betere manier van aansluiten dan eerst, maar wat denken jullie hierover?
  • Robert
    • Aug 2000
    • 630

    #2
    Inderdaad, want:

    In de oude situatie heb je tov je weergever een vermogen van 360% op het laag, en van 200% op het mid.

    In de nieuwe situatie heb je een vermogen van 240% op het laag en van 275% op het mid.

    Het laatste is duidelijk veel meer in verhouding. Het oververmogen op de speakers is nu gelijker verdeeld. Je hebt nu wel minder totaal versterkervermogen, maar uit je verhaal blijkt dat dat in deze situatie helemaal niet belangrijk is. Bovendien geef je zelf al aan dat je het zo beter vind klinken.

    Grtz. Robert

    Comment

    • Gast1401081
      • Mar 2001
      • 7999

      #3
      Als je de boel heel wilt houden : de zware master op laag, en de lichtere op mid.
      Anders kun je gaan sparen voor conussen.

      Comment

      • Contour
        • Feb 2001
        • 1018

        #4
        Kun je dat wat beter verklaren? Volgens mij speel ik met die lichtere Master die laagdriver er minder snel uit (amps zullen niet clippen)

        MVG Contour

        Comment

        • Rademakers
          • Jul 2003
          • 1281

          #5
          Als het beter klinkt, dan lijkt mij de keus snel gemaakt . In SPL zal het nauwelijks schelen en aangezien er niet een één of andere DJ achter staat die alleen maar geïntereseerd is in harde muziek, zal het sparen voor nieuwe conussen ook wel uitblijven.

          Mvg Johan

          Comment

          • Leinad
            • Apr 2004
            • 153

            #6
            Hoi Contour,

            Dit lijkt me een betere connectie. Nu kan de TM-8, zonder zorgen voluit. Je zei dat het midlaag beter doorkwam naar jouw mening. Hoe kan dat?

            Groeten Daniël.

            Comment

            • Contour
              • Feb 2001
              • 1018

              #7
              Geen idee, ik heb ook nog maar kort geluisterd, straks nog maar eens wat meer cd's draaien. Ook erg opvallend is dat bij de DL-1800 nu nog steeds veel eerder de signal leds aangaan dan bij de DL-1200. Eerst zou je dat kunnen verklaren doordat er veel meer vermogen naar de bas ging (laag rendement) maar nu staat die DL-1800 op het mid en mid/laag, blijkbaar staan die leds gewoon anders afgesteld. Dus zo'n vermogensvreter is die P-Audio TM-8 driver dus misschien niet

              MVG Contour

              Comment

              • Leinad
                • Apr 2004
                • 153

                #8
                Soms lijkt dat de ene versterker de bas krachtiger versterkt dan de andere... Iemand heeft me weleens verteld dat het komt door de voeding. Ik heb er verder geen verstand van, maar iemand een idee hoe dat zit? Of is mij een leugen verteld? [:0]

                Comment

                • Stefke
                  • Sep 2003
                  • 259

                  #9
                  Het laag kan beter klinken door een hogere dempingfactor van de amp.

                  Dit kan ook te maken hebben met de voeding, een geschakelde voeding geeft meestal een lagere dempingfactor.

                  ah zo dan

                  Comment

                  Working...