EQ op subgroep bij a&h mixwizzard 16-4-2

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Martijnvanthiel
    • Oct 2002
    • 104

    EQ op subgroep bij a&h mixwizzard 16-4-2

    Ben sinds kort in het bezit van een mix wizzard voor tape actjes ed. Normaal hangt er een eq aan iedere subgroep uitgang. Nou staat er in de manual dat je via ook via de inserts boven de uitgangen een eq aan kunt sluiten... Alleen is de daarbij behoorende uitleg errug minimaal en het tekeningetje niet te volgen. (Volgens de tek loopt er maar 1 lijn voor zowel in als out van de eq... Heeft er iemand een id wat hiermee bedoelt word?

    Al vast bedankt voor de eventuele reactie's.

    Met vriendelijke groet

    Martijn
    Met vriendelijke groet,

    Martijn van Thiel
  • SjoerdOptLand
    • Jul 2003
    • 261

    #2
    Een insert is een in- en uitgang (tegelijk). Normaal gesproken (als er niets in een insert zit) gaat het signaal er gewoon doorheen, bijvoorbeeld zo:

    sub 1 bus --> (insert) --> sub 1 fader --> L-R mix

    Als je iets in de insert steekt onderbreek je het signaalpad met datgene wat je insert (zoals een eq):

    sub 1 bus --> eq --> sub 1 fader --> L-R mix

    Zoals gezegd is een insert-aansluiting een in- en uitgang tegelijk (ga maar na, het signaal moet er uit, door het externe apparaat heen, en terug om het signaalpad te vervolgen). Het gaat om een stereo-jack aansluiting met een ongebalanceerd signaal. Vanuit de mengtafel is de sleeve de gedeelde aarde, het signaal verlaat de tafel door de tip, en komt weer terug via de sleeve. Je kunt bijvoorbeeld (hopelijk verduidelijkt dit het wat) een Y-kabeltje maken:

    Stereo jack (tip - ring - sleeve)
    Mono jack 1 (tip (tip van de stereo jack) - sleeve (sleeve van de stereo jack))
    Mono jack 2 (tip (ring van de stereo jack) - sleeve (sleeve van de stereo jack))

    Als je de stereo jack in een insert aansluiting van de mengtafel steekt (van een kanaal of van een sub) komt het signaal uit mono jack 1 (die je in de ingang van een eq o.i.d. steekt) en gaat het signaal in mono jack 2 (die je in de uitgang van een eq o.i.d. steekt). Op deze manier heb je de eq. 'ingevoegd' in het signaalpad.

    Mocht je nog vragen hebben (wat ik me goed kan voorstellen), stel ze gerust.

    Groetjes,
    Sjoerd

    Comment

    • shure-fan
      • Sep 2003
      • 1046

      #3
      waarschijnlijk zit op je tafel bij een paar kanalen vanaf de eerste ook een paar inserts, wanneer je bijvoorbeeld een drumkit daarop aansluit kun je op je inserts bijv noise gates kwijt.

      snap je??..
      Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

      Comment

      • Martijnvanthiel
        • Oct 2002
        • 104

        #4
        Shurefan: Niet echt door je uitleg..
        Heb nog een keer de manual helemaal doorgelezen en idd in een insert zitten een in en uitgang... Signaal is wel ongebalanceerd. (maar dat schijnt bij kleine afstanden nie uit te maken). Dus sjoerd op t land heeft helemaal gelijk!
        Dank de voor de (misschien weinige)reactie's. Ik zal voortaan eerst de manual goed lezen...

        Groeten Martijn
        Met vriendelijke groet,

        Martijn van Thiel

        Comment

        • MSSS
          • Jul 2003
          • 365

          #5
          Maar het is nu wel gelukt dan? of wil het nog steeds niet?
          oleole ik heb EV :)

          Comment

          • Martijnvanthiel
            • Oct 2002
            • 104

            #6
            tis helemaal gelukt... gister voort eerst mee gehad ent werkt nu errug goed..
            Bedankt voor de reacties...

            groeten martijn
            Met vriendelijke groet,

            Martijn van Thiel

            Comment

            • MSSS
              • Jul 2003
              • 365

              #7
              hartstikke mooi man
              oleole ik heb EV :)

              Comment

              Working...