"lastige" stem uitversterken

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • djsjoerd
    • Sep 2002
    • 58

    "lastige" stem uitversterken

    Bij een bandje waar ik het geluid voor doe, zit een zangeres. Nu heeft deze een stem die maar een heel klein frequentiebereik produceerd. Dis is een heel hoog schreeuwerige stem. Nu zit ik met het probleem, dat me die microfoon altijd gaat rondzingen op de monitors. Nu moet ik er wel bijzeggen, dat dit hele slechte monitors zijn (vergelijkbaar met 12" Dap monitors). Hoe kan ik dit nu verminderen? Zat al eens te denken om een equalizer op de insert van het zangkanaal op de mixer (Behringer MX 9000)aan te sluiten. De microfoon die ze gebruikt is een Sennheiser EW 145. Met de 4 delige toontegeling op de mixer krijg ik er geen fatsoenlijk geluid uit.
    Wie heeft nog suggesties om te proberen?
  • sparky
    • Apr 2002
    • 2104

    #2
    Insert die EQ dan op haar monitor en niet op haar kanaal!!! dan verkracht je het zaalgeluid in een poging de feedback te verdrijven!
    Kijk of je betere monitors kunt krijgen. Ligt het probleem niet ook bij de zangeres zelf? Het lijkt me geen al te beste zoals je haar beschrijft, mischien zijn zanglessen een uitkomst. Hoe is haar microfoontechniek, veroorzaakt ze niet een hoop zelf?
    Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

    Comment

    • djsjoerd
      • Sep 2002
      • 58

      #3
      Het is ook een beetje mijn bedoeling om de lagere frequenties wat bij te draaien op de eq, en de hoge tonen wat te verminderen. Dit ook op de PA, want hier is het ook niet echt denderend hoe het nu klinkt. Vandaar het inserten op het kanaal. Of zou een feedback destroyer of een andere microfoon uitkomst bieden?

      Comment

      • ronny
        • Dec 2002
        • 2139

        #4
        Probeer eerst eens wat sparky zei. Volgens mij ben je al van een hoop problemen verlost. Klinkt het in de zaal k*t, probeer het dan eens op jouw manier. Blijft het k*t klinken, adviseer zanglessen

        mvg
        ronny
        niet zagen, gewoon doen!

        Comment

        • sparky
          • Apr 2002
          • 2104

          #5
          In de keten zangeres, mic, mixer en monitor lijkt de EW145 de sterkste schakel, die zou ik blijven gebruiken. Wat midhoog uit de stem draaien zou een verbetering kunnen zijn maar wees voorzichtig met dingen erin draaien. Luister zo nauwkeurig mogelijk naar hoe het geluid veranderd en voorkom dat je te extreem EQ'd. wat ook zou kunnen helpen is de zang splitsen naar twee kanalen, gebruik een kanaal om de monitoring vanaf te doen en een voor de zaal, zo kun je onafhankelijk EQ'en en inserts gebruiken.
          Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

          Comment

          • Olaf Duffhuës
            • Oct 2000
            • 2477

            #6
            Als ik met al mijn wijsheid het verhaal lees....lijkt het mij dat de zangeres of teveel monitor wil..of zacht zingt....Gooi een EQ op haar monitor...Als ze de monitor wat harder wil....Zingt ze zacht...geef ze een andere microfoon....iets van een Beyer TGX60/Shure SM86/87/Sennheiser EW165
            Olaf Duffhuës

            **Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

            Comment

            • lifesound
              • Apr 2003
              • 1052

              #7
              microfoon MET draad kan al wonderen doen....

              Comment

              • Daan Hoffmans
                • Aug 2000
                • 1225

                #8
                Een schreeuwerige zangeres kan ook wijzen op slechte monitoring...
                Zoek een fatsoelijke monitor, een fatsoenlijke microfoon, misschien ook een eq-tje (wellicht niet nodig) en het kan zomaar zijn dat je ineens een heel stuk verder bent.
                <center><i>\"Alles wat schuift doen we naar boven, alles wat draait naar rechts\"</i></center>

                Comment

                • paulheu
                  • Oct 2003
                  • 156

                  #9
                  Stop een luispreker in haar oor.. Kan ook zijn dat ze weinig volume produceert en daarnaast de band redelijk hard gaat.. In dat geval zeker geen shure 86/87 want die zijn erg goed in het oppikken van omgevingsgeluid en dat krijg je dan ook weer de moni in.. Probeer eens een gooi en smijt microfoon zoals de sm58.. Mensen met een hoge stem zou ik sowieso geen beta87 (of zelfs b58) geven.

                  Comment

                  • cobi
                    • Aug 2002
                    • 1083

                    #10
                    citaat:Geplaatst door Daan Hoffmans

                    Een schreeuwerige zangeres kan ook wijzen op slechte monitoring...
                    Zoek een fatsoelijke monitor, een fatsoenlijke microfoon, misschien ook een eq-tje (wellicht niet nodig) en het kan zomaar zijn dat je ineens een heel stuk verder bent.
                    precies, probeer eens een good old sm58, als je het daarmee niet verstaanbaar krijg lukt het nergens mee. Voordat ik een dure EQ zou aanschaffen zou ik eerst die monitor vervangen door iets beters. Een EQ is er niet voor om een slecht klinkende monitor goed te laten klinken volgens mij. Als je dan toch iets nieuws wilt kopen kan je ook nog aan in-ear denken.

                    Wat je ook nog kan doen, als je tenminste een kanaaltje op je mengtafle over hebt: Haar stem 'dubbelsteken. Op 1 kanaal maak je je EQ instelling voor F.O.H. en op het andere kanaal maak je je instellingen voor de monitor.'

                    Succes
                    Spelingvouten onder voorbehout...

                    Comment

                    • djsjoerd
                      • Sep 2002
                      • 58

                      #11
                      Denk dat ik idd maar eens 2 kanalen ga gebruiken voor de zang, hier had ik nog niet aan gedacht. Zal ook eens een andere microfoon proberen. Maar denk dat de monitors toch een groot probleem zijn, die zijn van dusdanig slechte kwaliteit, dat daar niet veel uit te halen is. Denk dat ik eens een paar eigen monitors meeneem (EV Rx 115/75), zal toch wel een flinke verbetering moeten zijn.
                      Bedankt voor de adviezen allemaal alvast!

                      Comment

                      • Jeroen
                        • Aug 2000
                        • 1021

                        #12
                        Mocht je trouwens geen (extra) EQ hebben voor haar monitor of iets extra aan EQ nodig hebben, maar wel een AUX over hebben,... stuur het van het ene kanaal waar ze binnenkomt naar een AUX, die uitgang naar een leeg kanaal en je hebt een dubbele toonregeling.
                        Zie profiel voor wetenswaardigheden en contactinfo

                        Comment

                        • Daan Hoffmans
                          • Aug 2000
                          • 1225

                          #13
                          Ja dat kan Jeroen, maar dan berijk je hetzelfde als met een splitkabeltje, en je hebt een aux minder, dus das zonde...
                          <center><i>\"Alles wat schuift doen we naar boven, alles wat draait naar rechts\"</i></center>

                          Comment

                          • Robert
                            • Aug 2000
                            • 630

                            #14
                            Dat is dus niet hetzelfde, omdat de aux na de toonregeling zit. Jeroen bedoelt dat je dan het signaal 2 keer kan bewerken met je (parametrische) EQ.

                            Comment

                            • Jeroen
                              • Aug 2000
                              • 1021

                              #15
                              Precies Robert. Als je de Direct-Out zou gebruiken op een mengtafel zou je niet dat profijt hebben wat Daan bedoeld. Maar goed, dan gebruik je die AUX weer niet
                              Zie profiel voor wetenswaardigheden en contactinfo

                              Comment

                              Working...