"lastige" stem uitversterken

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Daan Hoffmans
    • Aug 2000
    • 1225

    #16
    Achzo... Als dat nodig is, is er volgens mij toch wel iets fundamenteels mis. Dan moet je toch echt gaan kijken naar je gebruikte materialen, en de opstelling daarvan. Een beetje schuiven met je monitor kan wat betreft feedback al wonderen doen. Kennis van de richtingsgevoeligheid van je microfoon kan hier goed bij helpen.

    Nog even iets anders: staat de zangeres goed voor de monitor? Bij bijvoorbeeld de SM155 wil het nogal eens schelen iets (bijvoorbeeld een DI box ) onder de rand van de monitor te leggen, waardoor de zanger(es) beter in het afstraalgebied van de hoorn staat.
    <center><i>\"Alles wat schuift doen we naar boven, alles wat draait naar rechts\"</i></center>

    Comment

    • Jeroen
      • Aug 2000
      • 1021

      #17
      Nou als je dus een lastig instrument hebt, of een moeilijke stem kan dit uitkomst bieden omdat je dezelfde toonregeling 2x op verschillende gebieden kunt gebruiken EN een ander voordeel is dat je sneller meer volume kunt maken. Doordat je je gain niet helemaal open hoeft te trekken (=ruis) hou je meer dynamiek (=alle kanten positief) over en kun je makkelijker je werk doen. Dus is niet per definitie is "fundamenteel" mis met je spullen, het kan ook de bron zijn,... dus een stem bijvoorbeeld.

      Bij een dunne stem heeft het overigens niets te meken met de hoorn die ze niet hoort, eerder te weinig laag in haar stem wat de problemen veroorzaakt. En persoonlijk zou ik voor een zwakke, dunne vrouwenstem een SM58 pakken.
      Zie profiel voor wetenswaardigheden en contactinfo

      Comment

      • Daan Hoffmans
        • Aug 2000
        • 1225

        #18
        mijn gedachte:

        Een dunne stem wordt juist veroorzaakt door het niet horen van de hoorn. De zangeres mist daardoor hoog, wat ze bewust of onbewust probeert te compenseren.
        Verder kan het ook zijn dat de monitormix zelf niet in orde is. Al eens de moeite genomen om tijdens de soudcheck naast de zangeres te staan tijdens een nummertje? Als het maar niet wil lukken met je mix moet je dit zeker niet laten (eigenlijk moet je het gewoon altijd doen), het geeft een hele goede indruk van de problemen die er spelen. Als jij daar gek wordt van de gitaar, snap je ook gelijk waarom een zangeres zichzelf niet kan horen.
        Maargoed, zoals je het nu zegt Jeroen, het is wellicht toch het proberen waard.

        Bedenk 2 dingen:
        1: Monitormixen is de kunst van het weglaten, houd je mix zo leeg mogelijk.
        2: wat je ook doet, of hoe goed je ook bent in je vak, een zangeres die niet kan zingen zal altijd lastig blijven...
        <center><i>\"Alles wat schuift doen we naar boven, alles wat draait naar rechts\"</i></center>

        Comment

        • Jeroen
          • Aug 2000
          • 1021

          #19
          Die dunne stem heeft ze of van nature al OF, en daar heb je een punt,... komt het door doordat de monitors dusdanig slecht zijn te verstaan dan ze zich helemaal kapot schreeuwt.

          Ik persoonlijk denk dat het hier om legio van problemen en oorzaken aan elkaar hangt.

          1. Monitors
          2. De zangeres zelf
          3. Een onervaren tech
          4. Heel misschien de mic,... maar daar kan ik niet echt over oordelen omdat ik de zangeres niet ken,.... denk ik.

          Maar wat Daan aangeeft, ga er eens naast staan en wat ook een leuke is,... vraag aan de muzikanten of ze in de oefenruimte accoustisch spelen en wel eens naar elkaar geluistert hebben tijdens zo'n sessie. Over het algemeen staan dat soort muzikanten voor hun eigen ge*ligheid te spelen en staat de een nog harder te spelen dan de ander,... hou dit in bedwang en forceer de muzikanten naar elkaar te luisteren i.p.v. alles harder dan hard op standje 11 te zetten.

          En punt 1 van Daan ben ik het 100% mee eens,... maar datzelfde geldt ook voor FOH en zelfs voor licht
          Zie profiel voor wetenswaardigheden en contactinfo

          Comment

          • Gast1401081
            • Mar 2001
            • 7999

            #20
            probeer eens aan een ev-nd357 te komen, deze geeft sowieso al minder midhoog door, maar dan hoef je niet zo extreem te eq-en, en dat scheelt weer in je feedback. Verder : staan de monitoren wel in fase met het microfoonsignaal : dat wil ook wel eens wat schreeuwigheid opleveren.
            de truuk van Jeroen ( eq : aux : extra eq) werkt eigenlijk alleen maar met zeer dure (klark, TC) eq's, omdat er anders een zooi filtering, en dus faseproblemen ontstaat, die je meer problemen opleveren dan weghalen, ik zou'm in elk geval niet met een ongebalanceerde el cheapo eq doen.

            Verder de bron van ergernis opzoeken is nog altijd de beste methode : dus dicht bij de zangeres zoeken.
            We hebben ooit eens een sm57 toegepast voor een muzikant die ook een vreemde klank produceerde. Zag er eigenlijk niet uit, maar klonk ineens stukken beter, ook op de monitoren

            Comment

            • Jeroen
              • Aug 2000
              • 1021

              #21
              Ehmmm Mac,... met alle respect maar ehmmm,.... ik doel op de EQ op de mixer. Dus via een AUX terug laten komen op een vrij kanaal op de mixer, dan heb je dubbele toonregeling

              Offtopic: Welkom op m'n nieuwe site trouwens
              Zie profiel voor wetenswaardigheden en contactinfo

              Comment

              • Gast1401081
                • Mar 2001
                • 7999

                #22
                oh, de eq's in serie dus. Had ik ff niet gesnopen. Ook een optie, ja.....

                Comment

                • Sander Scheepstra
                  • Oct 2000
                  • 112

                  #23
                  Hoi,

                  Zoals Sjoerd zelf al aangaf is de monitor niet van al te beste kwaliteit, dan kun je volgens mij doen wat je wilt maar de ketting blijft zo sterk als de zwakste schakel.
                  Verder zou ik bij een soundcheck eens beginnen met die zangeres, net zo lang doorgaan tot haar monitorgeluid is zoals zij het wil en proberen haar zover te krijgen dat ze behalve harder ook kan aangeven of de klankkleur naar haar zin is.
                  Vervolgens de hele band soundchecken en steeds controleren of zij zichzelf nog goed hoort.
                  Met een beetje redelijke spullen mag feedback eigenlijk nooit een probleem zijn.

                  groet, sander

                  Comment

                  Working...