Goede monitortafel

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • soulpower
    • Aug 2004
    • 6

Goede monitortafel

We zijn met de band op zoek naar een monitortafel die in elk geval aan de volgende eisen moet voldoen; 6 AUX-sends, minimaal 16 kanalen (bij voorkeur 19''), op elk kanaal een direct XLR-out voor doorlussen naar FOH systeem. Bij voorkeur 4 subroepjes, maar niet echt noodzakelijk. Eenvoudig en snel in gebruik is een vereiste. Iemand goede adviezen?
  • Martin-vdB
    • Oct 2003
    • 85

Huh? Je wilt op ieder kanaal een direct-XLR-out op de monitortafel om naar FOH door te lussen?!?!?

Ten eerste als je XLR direct-outs wil hebben moet je gaan denken aan een Midas Heritage 2000, 3000, XL4 of een andere tafel van soortgelijke kwaliteit. Er zijn ook nog wel tafels die kleiner zijn als de types die ik net noemde met direct out's op XLR maar zeker [u]niet</u> in 19"

Ten tweede zou ik je serieus willen aanraden om een stageblok aan te schaffen waarmee je alles split naar ieder (FOH en monitors) z'n eigen signaal want op die manier hoef je totaal geen rekening te houden met FOH maar ook vice versa.

En nog even tot slot: subgroepen op een monitortafel heb je dus echt niks aan omdat je gebruik maakt van auxen. Tenzij je een echte monitor-tafel gebruikt maar die heeft geen subgroepen maar gewoon aux-masters onder een schuif ipv een draaiknop.

Comment

• soulpower
      • Aug 2004
      • 6

Dank voor je reactie.
      Deze tafels zijn prachtig, maar vallen buiten ons (financieel) bereik en bedoeling. Splitten op het stageblok kan uiteraard altijd, de FOH besteden we namelijk uit en de monitoring willen we zelf doen. Met zo'n Midas-tafel gaat dat niet werken.

Comment

• Gast1401081
        • Mar 2001
        • 7999

ff investeren in een goed stage-blok dan maar. Kun je ook mooier je syteem-bekabeling toepassen voor bijv repetities, etc..

verrder : AH-wizzard komt dan eigenlijk als 16 kanaals (+ wat returns) tafel als enige optie uit de bus. Tenzij je 4 stereo gebruikt : dan weer midas venice (8 + 4 stereo + wat returns voor effect etc))

Comment

• Martin-vdB
          • Oct 2003
          • 85

Vergeet je niet dat je bij monitors eigenlijk ook niet zonder equalizers kan. Voor iedere mix 1 kanaal, dus voor 6 mixen heb je 3 stereo EQ's nodig.

Als je de FOH uitbesteed, heb je wel eens gevraagd wat het extra zou kosten om een monitor-set (tafel en EQ's) neer te zetten zonder extra technicus? Is misschien op de korte termijn beter omdat je op die manier eerst even kan kijken hoe alles gaat en daarna echt beslist om zelf een monitor-tafel (met EQ's) te kopen.

Comment

• soulpower
            • Aug 2004
            • 6

Dank, dank,... goede adviezen! We willen wel wat aanschaffen, met name ook om de repetities van goed geluid te voorzien en te werken aan een monitormix. Het zal deels inear worden en deels actieve monitoren. Een extra monitorset neer laten zetten zou kunnen maar wordt een grote kostenpost extra. Voor in de repetities moeten we ook iets. Het aanschaffen van een zangset voor de repetities vind ik weggegooid geld (daarom het mes aan twee kanten laten snijden).

Comment

• Martin-vdB
              • Oct 2003
              • 85

citaat:Geplaatst door **************

ff investeren in een goed stage-blok dan maar. Kun je ook mooier je syteem-bekabeling toepassen voor bijv repetities, etc..
              Dat schiet niet op denk ik want als ze dan een keer iemand anders gebruiken voor het zaalgeluid dan moet die stageblok wel passen op de multikabel van de ingehuurde FOH meneer

Comment

• Peter Vanhove
                • Jun 2002
                • 347

Dit misschien?

Groeten,
                Peter
                Import BeNeLux : TW AUDiO - ENTTEC - TECNARE
                Import BeLux : HEIL SOUND - LOGIC SYSTEMS

Comment

• lifesound
                  • Apr 2003
                  • 1052

citaat:
                  op elk kanaal een direct XLR-out voor doorlussen naar FOH systeem.
                  meestal vergeet men te zeggen dat direct-outs op een mengtafel post-fade zijn....
                  Als je ze prefade/preEQ wil moet je effe aan het solderen gaan bij kleine tafels.

Comment

• Martin-vdB
                    • Oct 2003
                    • 85

citaat:Geplaatst door Martin-vdB
                    Er zijn ook nog wel tafels die kleiner zijn als de types die ik net noemde met direct out's op XLR maar zeker [u]niet</u> in 19"
                    citaat:Geplaatst door Peter Vanhove

Dit misschien?
                    http://www.crestaudio.com/products/xrackseries/xrm.cfm
                    Me and my big mouth [:I]

Alhoewel? Het is niet echt een direct-out maar gewoon een in/out connectie die er op zit. Maar okee, het is inderdaad wel iets voor Soulpower denk ik.

Comment

• som
                      • Nov 2002
                      • 787

baggabownzz deed indertijd met een o1v van yamaha hun eigen monitors,
                      die hadden gewoon een 24 kanaals stage blokje met splitout,
                      werkte best wel goed,de uitgangen van de o1v gingen direct naar mijn amps.
                      bij grotere gigs ging de o1v via de monitortafel van de pa (kan.1naar groep1 enz)
                      op deze manier ben je niet zo beperkt in je mengtafelkeuze.
                      het nadeel is dat of een van de muzikanten of een extra teche de bediening moet doen.
                      de meeste bands ziet diezelfde tech liever foh doen
                      Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.

Comment

• L.
                        • Aug 2004
                        • 1

He Soulpower,

Dit is inderdaad dan iets voor jullie http://www.crestaudio.com/products/xrackseries/xrm.cfm
                        Het voordeel o.a. hiervan is dat je 12 auxillery's hebt waardoor je ook nog stereo mixen kan gaan maken voor bijv. de in-ears. Deze tafel klinkt ook erg goed.
                        Een andere oplossing is bijvoorbeeld een Allen & Heath wizzard om te laten bouwen door een spinner er in te laten bouwen. De spinner (de outputs) zijn dan verbonden met de inputs van de wizzard, uit ervaring weet ik dat het prima werkt

Voor verdere vragen kun je me mailen

Groetjes van een Freelance monitor technicus

Comment

• showband
                          • May 2001
                          • 4524

XLR uit in goedkope prijsklasse is eigenlijk alleen bij peavey ooit geweest. En die zijn geen 19 inch en klinken nog eens beroerd.

Mackie heeft leuke nieuwe mixertjes uit. Ik heb goede ervaringen met goedkope mixers van mackie.

Alleen crest voldoet op het XLR verhaal na dan aan je eisen. A&H heeft de aux schuiven niet.

Veel bands die zelf een monitortafel aanschaffen gaan voor een yamaha G serie. Omdat die goedkoop zijn en vrijwel alles aankunnen. Die zijn dan weer niet 19 inch... [V]

Voor in-ear zou ik digitaal aanraden omdat je daar je instellingen voor de monitors vrijwel niet veranderd tussen de repetities en live. Die sla je dus gewoon in het geheugen op.

Ik denk niet dat je dus alle eisen in een keer kan voldoen.

Overigens ik raad iedere band die aan eigen monitoring begint aan om te kijken naar het axiom systeem. In combinatie met (event. draadgebonden) in ears is dat geweldig.
                          lekker belangrijk!

Comment

Working...