EV / ACOUSTIC LINE / KS

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 4AC
    • Nov 2007
    • 1791

Originally posted by Frank_zeggen_ze
    Voor de duidelijkheid; ik vecht geen vete uit met McGyver maar als ik heel spontaan dingen lees die absoluut niet waar zijn dan schreeuwt alles in mij om dat even recht te zetten. Niet meer en niet minder.
    En daarom heb je ook het volle recht om hier je reactie te plaatsen.

Ik verwachtte een dergelijke reactie al. Ben ik de boel ook een beetje aan het opjagen...?
    uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
    Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

Comment

• Gast1401081
      • Mar 2001
      • 7999

oeps... daar wordt een ouwe koei uit de sloot gehaald..
      Goeiemiddag, want dat is het hier nog net..

ff kort erdoorheen : het t12-subje bestond vroeger uit 3 12" speakers die met drie verschillende tuningen een drukkamer vol moesten blazen.
      Super geweldige sub, zoals ik ook tegen DeciPiel Muller vertelde. Met 1 tekortkoming : in de feesttent was na 5 meter alle sub weg. Het bandje kwam uit tubbergen, en stond in lemele bij Zaal Dijk. Bijna tegelijkertijd ging PPM van Deci naar Valk, met medeneming van de eigen T12's, en 2x Hitec HA218' s eronder. Vervolgens heeft Jos bij de KS-fabriek aangedrongen op een 18" sub, omdt hij 12"s bleef reconen . De reconer (andré), en de leverancier van die recones (ab van AEG) drinken hier nog regelmatig koffie. En in die tijd waren KS en Decilux het er over eens dat JBL de hofleverancier moest blijven .

Verder lopen hier nog zowel de bedenker van de actieve koeling op de T12-top-versterkergrill (24v ventilator met elastiekjes) als de passieve koeling ( de luchtstroom uit de top over de grill laten blazen door er een plaatje voor te zetten) rond.

Dat top 40 bandje deed decilux geen geluid voor, ze verhuurden uitsluitend de tafels, multi's en het licht.

Ben dus ff benieuwd naar wie ze wat zeggen als ze frank zeggen.. Ik ken er eigenlijk maar een, en dat was de losse-verhuur-frank van decilux. En die was iets beter geïnformeerd dan die hier boven, en weet dus dat de t18W pas een jaar of drie,vier later ( en ook nog als single 18 in eerste instantie) het licht zag.
      Last edited by Gast1401081; 12-12-09, 11:49.

Comment

• Gast1401081
        • Mar 2001
        • 7999

zit nog ff terug te lezen : die DeKast opstelling hebben ze ook ooit eens toegepast bij Tower of Power in het muziekcentrum in Enschede, eind vorige eeuw. De enige reden dat ik toen niet ben gaan slaan was de tussenkomst van een paar grote stevige vrienden.
        Verder was Jos idd niet blij met die Wbin, omdat hij het ouwe Blauwe Hout nu niet meer als set kon verkopen. Mocht je echter zwartgeschilderde w-bins met een schuimpje erin tegenkomen: dat was als enige het antwoord op het gebrek aan dubbele 18's. We praten dan wel over 1990, volgens mij, ver voor de kredietcrisis, en de internetcrisis, enzo. Toen moest je eerst sparen voordat je wat anders kon kopen. Jos had dat blauwe spul echt wel liever in de verkoop gedaan, maar verloor klanten en dus omzet door die 3x12-sub, die het gewoon niet deed. Sterker nog , in 1994 deed ik wel een top40-bandjemet KS, dat toen met de eerste single 18"s draaide.

En nou weet ik ook ineens (dankzij Jack Daniel) welke Frank ze zeggen, je moet er maar trots op willen zijn dat je bijna 12 jaar voor Decilux gewerkt hebt....

Comment

• Frank_zeggen_ze
          • Dec 2009
          • 9

Originally posted by MacGyverSounds
          oeps... daar wordt een ouwe koei uit de sloot gehaald..
          Goeiemiddag, want dat is het hier nog net..

ff kort erdoorheen : het t12-subje bestond vroeger uit 3 12" speakers die met drie verschillende tuningen een drukkamer vol moesten blazen.
          Super geweldige sub, zoals ik ook tegen DeciPiel Muller vertelde. Met 1 tekortkoming : in de feesttent was na 5 meter alle sub weg. Het bandje kwam uit tubbergen, en stond in lemele bij Zaal Dijk. Bijna tegelijkertijd ging PPM van Deci naar Valk, met medeneming van de eigen T12's, en 2x Hitec HA218' s eronder. Vervolgens heeft Jos bij de KS-fabriek aangedrongen op een 18" sub, omdt hij 12"s bleef reconen . De reconer (andré), en de leverancier van die recones (ab van AEG) drinken hier nog regelmatig koffie. En in die tijd waren KS en Decilux het er over eens dat JBL de hofleverancier moest blijven .

Verder lopen hier nog de bedenker van de actieve koeling op de T12-top-versterkergrill (24v ventilator met elastiekjes) als de passieve koeling ( de luchtstroom uit de top over de grill laten blazen door er een plaatje voor te zetten) rond.

Dat top 40 bandje deed decilux geen geluid voor, ze verhuurden uitsluitend de tafels, multi's en het licht.

Ben dus ff benieuwd naar wie ze wat zeggen als ze frank zeggen.. Ik ken er eigenlijk maar een, en dat was de losse-verhuur-frank van decilux. En die was iets beter geïnformeerd dan die hier boven, en weet dus dat de t18W pas een jaar of drie,vier later ( en ook nog als single 18 in eerste instantie) het licht zag.
          De T12-W is een 3x 12" Sub geweest die slechts heel tijdelijk heeft bestaan. Heel erg strak en een high-output maar het klopt helemaal wat je zegt. Ook deze "band-pass" was erg gevoelig voor de ruimte. Erg lineair maar in veel ruimtes, vooral tenten en buiten, ging je bij de Sub zelf bijna dood en was het na een metertje of 10 wel helemaal gedaan.
          Door het Band-pass principe moest je altijd 3 12-inchers (JBL 2204) tegelijk vervangen/reconen, als de fs teveel afweek dan was het namelijk een misse boel.
          De gebruikskosten lopen dan al snel de spuigaten uit daarom verliet de T12-W (3x12) al snel met stille trom het toneel.

ECHTER: voor de T12-W bestond de TW als, enkele 18" JBL 2240H in een port-loaded behuizing (300Wrms selfpowered). Deze werd opgevolgt door de TW MKII JBL2241H/600Wrms.

NA de T12-W (3x12) kwam de T18-W. Dit was een dubbel 18" weergever (2x JBL 2241H) in een port-loaded behuizing. Grappig was dat je de behuizing in tweeen kon delen zodat je 2 enkel 18"ers kreeg waarbij er in 1 een versterker gemonteerd zat en de andere werd doorgelust.

Deze dubbel 18" was er overigens al en is nooit op verzoek gemaakt van Jos. De eerste T18-W's die bij Decilux kwamen was de ouwe PA van de "Zillertaler Schurzenjaeger" en die hadden er toen al heel wat jaren opzitten.

Het was heel simpel een centenkwestie. Jos zag in die tijd niet in waarom hij voor twee 18" speakers in een bassreflex behuizing KS geld moest betalen terwijl de schuur vol stond met W-bins. Met de komst van zijn QSC import werd het alleen maar moeilijker voor de "actieve en dure" KS oplossing te kiezen.

Over de actieve koeling kan ik ook een verhaal typen waarmee we een boek kunnen vullen maar ik wil daarbij maar 1 ding kwijt op basis van wat McGyver schreef; "hoe laat je een passieve koeling ergens doorheen blazen?".

Het top 40 orkest had een eigen vrachtwagen, eigen personeel en een eigen eindset.

De losse verhuur Frank van Decilux is maar heel kort alleen voor de losse verhuur verantwoordelijk geweest (de hierboven genoemde Andre heeft maar heel kort samengewerkt met verhuur Frank voor hij "vertrok"), het grootste deel van verhuur Frank zijn tijd bij Decilux was hij verantwoordelijk voor alle verhuur activiteiten. Natuurlijk altijd onder het wakend oog van Mr. Jos Muller himself.

Comment

• Koen van der K
            • Aug 2005
            • 1146

... wat 'n principekwestie-gezever zeg ... siert dit topic niet bepaald.
            Frank-zeggen-ze is toch Frank Schulenberg ? Zijn we daar ook gelijk vanaf ...

Battle ze ...
            Meer is minder, minder is meer

Comment

• Frank_zeggen_ze
              • Dec 2009
              • 9

Originally posted by MacGyverSounds
              zit nog ff terug te lezen : die DeKast opstelling hebben ze ook ooit eens toegepast bij Tower of Power in het muziekcentrum in Enschede, eind vorige eeuw. De enige reden dat ik toen niet ben gaan slaan was de tussenkomst van een paar grote stevige vrienden.
              Verder was Jos idd niet blij met die Wbin, omdat hij het ouwe Blauwe Hout nu niet meer als set kon verkopen. Mocht je echter zwartgeschilderde w-bins met een schuimpje erin tegenkomen: dat was als enige het antwoord op het gebrek aan dubbele 18's. We praten dan wel over 1990, volgens mij, ver voor de kredietcrisis, en de internetcrisis, enzo. Toen moest je eerst sparen voordat je wat anders kon kopen. Jos had dat blauwe spul echt wel liever in de verkoop gedaan, maar verloor klanten en dus omzet door die 3x12-sub, die het gewoon niet deed. Sterker nog , in 1994 deed ik wel een top40-bandjemet KS, dat toen met de eerste single 18"s draaide.

En nou weet ik ook ineens (dankzij Jack Daniel) welke Frank ze zeggen, je moet er maar trots op willen zijn dat je bijna 12 jaar voor Decilux gewerkt hebt....
              Ja McGyver je hebt gelijk de T12-en waren en zijn ruk, de mensen die er mee werkten hadden het niet begrepen, alle technici (met rang en naam) die er lovend over zijn en waren zijn doof.
              Blijkbaar is geluid voor jou wel een heel ongecontroleerde emotie, als je al direct wilt gaan slaan als het even anders is dan JIJ vindt dat het moet.
              Hoop voor geen enkele technicus dat jij hem betrapt als hij zijn werk staat te doen in de gashouder van de westergas. Behalve natuurlijk als er een Meyer PA hangt of staat. Want met de speciale 4 dimensionale akoestisch multi diciplinaire wave guide uitgelijnde quadrofonisch super hybride electronisch teruggekoppelde in platinum gelegeerde zacht opgehangen 2,5x 15" mega bass-pomp weergever van Meyer is het Sub zelfs in bovengenoemde Gashouder rete strak!
              (Deze Sub is overigens een echte aanrader maar er passen na plaatsing helaas geen toeschouwers meer in de genoemde hal)

Jos heeft maar 2 setjes T12-W (3x12) gehad, 1 set in de verhuur en 1 demo set. Jos heeft wel extra W-bins gekocht, dus niet de blauwe zwart geschilderd. De blauwe W-bins zijn blauw gebleven tot mijn vertrek in '98.
              Daarna kan hij die kasten in elke kleur hebben geschilderd, dat was na mijn tijd. Waar het om gaat is dat er vanaf de komst van de T12 een 18" sub alternatief is geweest maar dat er uit kosten oogpunt altijd is gekozen voor de W-bins en NIET omdat McGyver met dat idee kwam.

Hoewel de heer Muller mijn bloed wel kan drinken zie ik geen reden waarom ik niet trots kan zijn om 12 jaar in moeilijke omstandigheden bij een bedrijf te werken waar je flexibiliteit en doorzettings vermogen tot op het bod wordt getest.
              Of kun je alleen maar trots zijn als je kisten mag poetsen, trucks mag uitpakken of een andere vorm van slavenarbeid mag verrichten voor het bedrijf dat het geluid mag doen bij Robbie, Maddona, Bruce of een andere grote naam?
              Voor mij was Decilux een prima leerschool en ik heb respect voor de mensen in het vak die naast kennis en ervaring ook een gezonde dosis zelf reflectie toepassen. I'm in it voor het geld en omdat ik van muziek hou. Muziek is het doel, apparatuur een middel. Of het nu een tabletje, een drankje of een zetpil is, ik wil van de koppijn af! U begrijpt?

In hoeverre het logisch is dat een fles drank je geheugen opfrist i.p.v. vertroebelt weet ik niet, maar er is hoop,....altijd!

Comment

• Frank_zeggen_ze
                • Dec 2009
                • 9

Originally posted by Koen van der K
                ... wat 'n principekwestie-gezever zeg ... siert dit topic niet bepaald.
                Frank-zeggen-ze is toch Frank Schulenberg ? Zijn we daar ook gelijk vanaf ...

Battle ze ...
                Hallo Koen,

Eigenlijk heb je ook gewoon gelijk en wilde ik de zaak helemaal niet zover uitdiepen. Maar ik heb nu eenmaal iets MET de waarheid en TEGEN mensen die zich met andermans (niet de mijne) veren zieren.
                Maar je hebt helemaal gelijk, het gaat om niets (of is de waarheid toch wel iets?)
                En ja, mijn naam spel je zo, dat was ook geen groot geheim!
                Maar ik schrik wel van het woord "Battle" blijkbaar wordt het dus zo ervaren en dat maakt dat alle eer verder aan McGyver is. Want aan oorlogen heb ik een pest hekel, of nou om iets of niets gaat.

Thanks....

Comment

• Gast1401081
                  • Mar 2001
                  • 7999

die centenkwestie van Jos zijn we het dus over eens, dat miezerige 3x bandpass subje ook, die enkele 18 frontloaded, met die slave kunnen we nog ff over zeuren, (ik zag hem het eerst in de Kater, bij Johnny Teardrops, en dat was volgens mij richting 1994), en dat Jos graag bloed lust was ook al bekend.

passieve koeling: de amp in de T12-Top (dus achter de 2450) had al wel een koelfan die de lucht echter recht naar achteren blies. Met een blindplaatje werd door André die luchtstroom naar beneden bijgebogen, zodat de reeds aanwezige luchtstroom door de koelribben liep.

Die centenkwestie was echter niet het grootste probleem, in die tijd liep er een mannetje bij AEG rond die het QSC-importeurschap ff bij Jos / HAI onderbracht, dus er was wel een beetje budget. Het ontbreken van een dubbele 18" frontloaded was heet grootste probleem. En das dus pas na 1994 door KS aangepakt. Die extra w-bins werden speciaal door Decipiel in decilux grijs en zwart bijbesteld / bijgemaakt, met schuim op het gaas voor het kippenhok.

Over het mid-hoog van de enkele kale T12 heb ik nooit klachten gehad, trouwens, alhoewel ik het een bak geld vond kosten in vergelijking met de toenmalige concurrentie. In die tijd had ik ook al een bandje met EAW-850, en een bandje met MSL3 waar ik af en toe moest invallen. Wel koppelden ze zzzzlecht met T11, T3en en weet ik het wat voor shit er allemaal bij TOP in het muziekcentrum stond.

Maareh, stelling blijft dat ik indertijd die W-bins als tussenoplossing heb aangedragen, omdat KS zonder fatsoenlijke sub zat.

En dat de rest een zwart beeldscherm met Syntax Error geworden is boeit me eigenlijk niet zo ernstig...
                  Last edited by Gast1401081; 12-12-09, 16:42.

Comment

Working...