microfoonkabels solderen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • giserke
    • Nov 2003
    • 456

microfoonkabels solderen

Ik zit nu al de volledige dag te sukkelen met het solderen van XLR microfoonkabels. Mijn onhandigheid zorgt ervoor dat de draadjes uit hun lipje schieten, van voor ik ze kan solderen.
    kent iemand een truc, of toestel waarmee je de draadjes perfect in hun lipje kan houden, zodat solderen makkelijk gaat?

• Dikke Foaf
    • May 2003
    • 618

heel simpel: neem houten plank en boor een gat uit waar je de xlr kan insteken, nu heb je 1 hand om te solderen, en 1 hand om de draad (met een tangetje) in het lipje te houden. Bij deze manier moet je natuurlijk beide eerst genoeg vertinnen.

iets moeilijker: zoek iemand die met een tang beide of alleen de xlr wil positioneren, zodat jij kan solderen.

nog moeilijker: zoek een 3e hand, er zijn houdertjes met 2 klemmen en een vergrootglas, speciaal om te solderen, dit vind je wel bij een elektronicawinkel. Dan kan je de draad in 1 klem, de xlr in de andere klem, en positioneer je beide direct juist, je hebt nu beide handen om te solderen: 1 hand soldeerbout, andere hand soldeertin.

Comment

• elmer
      • Jul 2003
      • 139

Solderen, tsja het is meer een truukje, je moet het even onder de knie krijgen maar daarna is het dan ook een eitje, ik zelf klem de plug in de bankschroef, pak een stanley mes en strip de ader, vertin deze, en vertin het lipje waar deze aanmoet, dan pak ik de ader en duw hem in de tin, klaar, geen tang of wat, gewoon handjes en uitkijken.

Comment

• jurjen_barel
        • Jun 2003
        • 3150

citaat:Geplaatst door Dikke Foaf
        heel simpel: neem houten plank en boor een gat uit waar je de xlr kan insteken.
        Cker nog nooit van een bankschroef gehoord?

Die soldeerhulpjes die als derde mogelijkheid wordt genoemd is idd best handig (alleen die XLR past er wellicht niet zomaar in [xx(])
        Het kost niet veel (max. 10 euro) en is te vinden bij winkels die ook o.a. Velleman en SkyTec verhandelen (opvallend [])

Comment

• ralph
          Banned
          • Aug 2000
          • 2649

Ben ik de enige die gewoon een xlr chassisdeel in een BIM box gebruikt?

Comment

• giserke
            • Nov 2003
            • 456

wat is een bim-box?

Comment

• moderator
              Moderator
              • Apr 2001
              • 5950

Bim box=doosje waar je electronica in kunt monmteren, of in dit geval, een xlr chassisdeel...voor het gemak (omdat ze ook nog wel eens gesoldeerd moeten worden ook een jackchassisdeel en een speakon...

linkje naar plaatje van Bimbox...
              Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• -Aart-
                • Jul 2001
                • 801

Ik gebruik altijd een gewoon klein bankschroefje.
                Female kabeldelen klem ik altijd horizontaal in zodat de tin niet te veel naar beneden wegvloeit.
                Procedure:
                - kap connector op kabel
                - Kabel aanpellen
                - afscherming samennemen + vertinnen
                - aders strippen + vertinnen
                - connector inspannen + vertinnen
                - een en ander op de juiste pinnen vastsolderen
                - kap er op

Comment

• Pieter Huijgen
                  • Sep 2003
                  • 766

citaat:Geplaatst door Caspar

Altijd de aarde/mantel iets korter houden dan je aders, dan heb je gelijk een extra trekontlasting ingebouwd.

Door eerst je aders te solderen en als laatste je aarde/mantel heb je minder last van het smelten van je ader-isolatie.
                  De trekontlasting van een Neutrik connector is dermate goed dat dit niet nodig is. Ik heb juist (zowel bij signaal als 230V) de aarde liever wat langer, zodat deze pas als laatste los laat in het geval dat de kabel er uit getrokken wordt.
                  Lid van het Front tegen zijlicht

Comment

• denkomieken
                    • Jan 2004
                    • 111

@giserke Misshien moet je vloeibare soldeervet gebrijken. Ik doe dit niet altijd maar versneld dus de vertinning zo kun jij wat sneller/makkelijker werken. Kijk eens of dit niet is voor jou.

Is zo'n blauw potje waar ik het nummer nu effe van ben vergeten.

grtz denkomieken
                    ik zeg altijd--> geen klank zonder drank

Comment

• Pieter Huijgen
                      • Sep 2003
                      • 766

S39 toevallig?? Dan volgt nu mijn tip: gebruik dit alleen als je een kunstwerk van koperen staven wilt bouwen, maar nooit voor elektronica!!

Gewoon de connector en kabel vertinnen, op elkaar houden, verhitten en klaar... Gewoon ff oefenen en binnen de kortste keren kan je het "uit de losse pols" zonder houders e.d.
                      Lid van het Front tegen zijlicht

Comment

• denkomieken
                        • Jan 2004
                        • 111

jep s39 was het. Ik gebruik dit ook niet om mijn xlr maar het kan zeker niet echt veel kwaad mocht je dit toch doen.
                        In de meeste tin zit er al vet en moet je er dan ook geen aan doen maar vet zit er bijna altijd in in die tin.

In een rijmende bui waarschijnlijk

grtz denkomieken
                        ik zeg altijd--> geen klank zonder drank

Comment

• nightline
                          • Oct 2002
                          • 1001

Goh, das lachuh, S39 om XLR´s te solderen[B)]. Uiteraard gebruik je soldeertin met harskern. Verder gebruik ik altijd een plankje met chassis delen erin, hierdoor blijven je pennen ook recht als je tijdens het solderen onbedoelt het zaakje te warm maakt.
                          Eerst de XLR soldeerpunten vertinnen en het draadje vertinnen, en hierna aan elkaar solderen schilt ook een hand.

Succes

Jack