Vermogen berekenen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • loos_wim
    • Jun 2004
    • 11

Vermogen berekenen

Stel ik heb een versterker 2 x 600 w ,4ohm Hoe kan ik nou berekenen hoeveel vermogen deze versterker trekt ??
  • DJ.T
    • Nov 2002
    • 1502

Bij een beetje versterker staat het verbruik gewoon bij de spec's/handleiding.
    Niks berekenen dus.
    We're ready to party, are you?

Comment

• bewap
      • Jun 2002
      • 239

Dat valt alleen te berekenen als je rendement ook weet. Of te wel de handleiding raadplegen. Misschien staat het opgenomen vermogen met een beetje geluk op de achterkant van de versterker.

Comment

• denkomieken
        • Jan 2004
        • 111

kzou het eerlijk gezegt ook nie weten maar weet wel dat er vb op de oude PPX versterkers een waarde in kv staat.

grtz denkomieken
        ik zeg altijd--> geen klank zonder drank

Comment

• Dikke Foaf
          • May 2003
          • 618

Aangezien er geen 100% rendement bestaat, zal deze versterker méér dan 1200W verbruiken, indien je daar constant die 2* 600W uithaalt.

Comment

• laserguy
            • Jun 2003
            • 2755

1. Het vermogen dat een versterker "trekt" is natuurlijk heel afhankelijk van het soort muziek dat gespeeld wordt. Draai je vooral opgenomen muziek dan is er tijdens het opnemen compressie toegepast waardoor je continu luider klinkt en dus ook meer vermogen opneemt. Bij live zit je met een veel grotere dynamiek waardoor het verschil tussen vermogen in piekmomenten en in stille momenten natuurljk enorm is. De eerste factor waar je dus rekening mee moet houden is hoeveel procent ongeveer je muzikale energie bedraagt t.o.v. de energie die je versterker kan leveren. Ik ken hier geen vuistregel voor maar er zijn misschien wel mensen hier op dit forum die dit wel kennen?
            2. Een versterker heeft eigen verliezen. Standaard gaan we bij een versterker uit van een eigen verlies van 1/3 van het geleverde vermogen. Dat is een vuistregel.

Stel dus dat je een CD speelt die lekker plat gecomprimeerd is (of je speelt Radio 3FM) op bijna vol vermogen dan GOK ik op ongeveer 75% totale energie. Dus met je 1200W aan de speakers te leveren heb ik 900W nodig aan de speakers. Hiervan is reeds 1/3 verloren in de versterker dus moet er in de versterker 1200W binnenkomen.

Dit is NOOIT exact maar het geeft een idee. En dat was de bedoeling toch?
            Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• Rademakers
              • Jul 2003
              • 1281

Ik gebruik zelf als regel, dat de VA van de voeding ca. 75% van het afgegeven vermogen moet bedragen.
              Dus een versterker van 2 x 1000 Watt @ 4 ohm heeft dan een voeding nodig van ca. 1600 VA. Er vanuitgaande dat deze niet lager als op 4 ohm wordt gebruikt.

Zoals laserguy al aangaf, heeft muziek een bepaalde dynamiek en is het benodigde opgenomen vermogen dus afhankelijk van de weergegeven muzieksoort.
              De versterkers die de bas weergeven geven meestal het gedeelte van de muziek weer met de kleinste dynamiek. Die dynamiek bedraagt zelfs in de ergste gevallen, toch nog ca. 6 dB.

Voor popmuziek die niet te zwaar gecompresseerd geldt een dynamiek van 9 á 12 dB als vrij normaal. Klassieke muziek heeft een nog veel grotere dynamiek.

Zelf versterk ik over het algemeen muziek in de catogerie "electronische t*ringherrie" .
              In de praktijk vertaalt het zich over het algemeen naar de bovenstaande versterker, dat deze bij een afgeven muziekvermogen van 2000 Watt, maar een gemiddeld afgeven vermogen van 500 á 1000 Watt levert. Dat gecombineerd met het verlies wat in de versterker optreed, zorgt ervoor dat de voeding als het ware ondergedimensioneerd kan zijn.
              Een versterker die een sinus (3 dB) van 2000 Watt moet weergeven zal het over het algemeen erg snel opgeven.

In de typische 5 x 100 Watt versterkers voor 300 euro, voor in de home-cinema, zit vaak maar een voeding van 200 VA (40%). Ook bij de budgetversterkers wordt de voeding (en de overige inhoud van de kast) steeds kleiner.
              Hier zal de voeding op een gegeven moment de prestaties van de versterker onderdrukken (zo'n versterker zal in feite dan ook al erg snel clippen of in ieder geval gaan vervormen).

Overigens staat op vrijwel elke versterker het opgenomen vermogen in VA (over de cos phi gaan we toch niet moeilijk doen ).
              Let wel: Er zijn meerdere klasse versterkers, met elke hun eigen verhouding tussen opgegeven en afgegeven vermogen.
              Dus als je thuis een Hifi-versterker van 500 VA hebt staan, dan zal deze naar alle waarschijnlijkheid geen (500/75 x 100) 666,66 Watt leveren.

Mvg Johan

Comment

• DJEM
                • Jul 2004
                • 254

Theoretisch gedoe.. zet een ampere meter er tussen en je weet het...
                Ik ben geen miljonair en geen knappe jonge, ik houd van een sjaggie en een glaasje jonge

Comment

• Carl
                  • Nov 2000
                  • 907

En dan maak je een tabel van een uur lang elke seconde de gemeten waarde zeker?

Comment

• Siem
                    • Jul 2003
                    • 124

citaat:Theoretisch gedoe.. zet een ampere meter er tussen en je weet het...
                    De vraag was hoe je het berekent, niet hoe je het meet.
                    Zoals Guy en Johan al hebben aangegeven hangt het opgenomen vermogen af van het soort muziek en het rendement van de versterker. Een rekenvoorbeeld:

Een stukje Rammstein op volle oorlogsterkte heeft toch nog een dynamiek van 10dB, dwz het piekvermogen is een factor 10^(10/10) = 10 hoger dan het gemiddelde vermogen. De vermogenspecificaties van versterkers zijn iha gebaseerd op een sinussignaal, een sinus heeft een dynamiek van 3dB, dus pieken een factor 10^(3/10) = 2 hoger dan het gemiddelde.
                    Als de versterker nu zonder te oversturen op maximaal volume wordt gebruikt (en de fabrikant heeft niet gelogen over de specs), dan komt het gemiddeld vermogen uit op 2*600*2/10 = 240 Watt.
                    Stel dat de versterker niet zo geavanceerd is en een rendement heeft van 60%, dan komt dat neer op 240/0,6 = 400 Watt. Omdat de versterker niet zo geavanceerd is, komt hij uit een tijd waarin niemand ooit gehoord heeft van power factor correction en wordt derhalve rekening gehouden met de cosinus phi. Die is bijv 0,9. Het opgenomen vermogen komt dan uiteindelijk op 400/0,9 = 444 Watt.

Deze voorbeeldberekening is nogal vereenvoudigd, het vermogen hangt verder nog af van de reactiviteit van de aangesloten speakers en evt passieve crossover filters en hoe de versterker met die reactiviteit omgaat.
                    Domme vragen bestaan niet, maar er zijn wel veel nieuwsgierige domoren.

Comment

• MB Audiosystems
                      • Aug 2004
                      • 26

Over het algemeen kun je stellen dat het opgenomen vermogen ongeveer 80% is van het geleverde vermogen van de amp. Uitgaande van 2000 watt kun je met alle dynamiek etc. ongeveer rekenen op 1600 watt aan het 220 net. Ik heb dit heel vaak nagemeten en komt er altijd weer op uit. Daarnaast staat het altijd in de handleiding en achter op de amp. Berekenen is een beetje lastig omdat het van te veel factoren afhangt

Comment

Working...