JBL M360

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Paul van de Weijer
    • Dec 2000
    • 14

JBL M360

Wie kan mij informeren om in mijn JBL M-360 de bullits te vervangen voor hoorns, dit omdat de bullits constant defect raken ala het vermogen maar iets te hoog is.

Groetjes,

Paul
  • Barthezz80
    • Aug 2004
    • 365

citaat:Geplaatst door Paul van de Weijer

Wie kan mij informeren om in mijn JBL M-360 de bullits te vervangen voor hoorns, dit omdat de bullits constant defect raken ala het vermogen maar iets te hoog is.

Groetjes,

Paul
    ik zou zelf de bullets niet door hoorns vervangen, ik heb ze zelf maar 1 keer opgeblazen maar dat kwam omdat de crossover op een te lage overgangsfrequentie stond, als je die bullets vanaf heel hoog (zeg maar 6000hz) laat werken is er niks aan de hand, en ik vind persoonlijk het geluid van die bullets mooier dan hoorns, ik zou er dan wel een mid-hoog hoorn bij gebruiken!
    Bart

Comment

• Paul van de Weijer
      • Dec 2000
      • 14

citaat:Geplaatst door Barthezz80

Groetjes,

Paul
      ik zou zelf de bullets niet door hoorns vervangen, ik heb ze zelf maar 1 keer opgeblazen maar dat kwam omdat de crossover op een te lage overgangsfrequentie stond, als je die bullets vanaf heel hoog (zeg maar 6000hz) laat werken is er niks aan de hand, en ik vind persoonlijk het geluid van die bullets mooier dan hoorns, ik zou er dan wel een mid-hoog hoorn bij gebruiken!
      Hoi Bart, aan welk type mid-hoorns zit je te denken en hoe kan ik de bullets apart aansturen. In de box wordt het signaal verdeeld middels een soort filter naar de basspeaker, hogetoonspeaker en de bullet.

Comment

• Paul van de Weijer
        • Dec 2000
        • 14

Hoi Bart,

Aan welk type mid-hoorns zit je te denken en hoe kan ik de bullets apart aansturen? Dat gebeurt toch enigszins passief door het filter in de kast.

Gr.

Comment

• Barthezz80
          • Aug 2004
          • 365

Hoi Bart,

Aan welk type mid-hoorns zit je te denken en hoe kan ik de bullets apart aansturen? Dat gebeurt toch enigszins passief door het filter in de kast.

Gr.
          de meest simpele en goedkope oplossing tegen het opblazen van je bullets is bij elke bullet een condensator tussen de + van je kabel en de + op je speaker,

een duurdere en duurzamere oplossing is de speaker via meerdere versterkers aan te sturen, bv 2 of 3-weg actief en een actieve crossover tussen je mengpaneel en je versterkers te gooien (bv.behringer cx-3400) is een hele goeie voor weinig geld!
          de enige verbouwing aan je kast is dan dat je de bestaande filter eruit kan halen, en via een nl8 chassisdeel van neutrik aan de achterkant van je boxen met 1 kabel met aan het uiteinde een nl8 speakon stekker de speaker kan aansturen, dan hoef je alleen maar de frequentie op de actieve crossover in te stellen, als je dit overeenkomend doet met de specificaties en bereik van je drivers, weet je niet wat je hoort!
          Bart

Comment

• Paul van de Weijer
            • Dec 2000
            • 14

Hoi Bart, bedankt voor je tips.
            Ik werk al met een LEM digitale crossover (4 uit). Twee gaan naar de bassen (1200 watt per kant) en twee naar mijn tops (aangestuurd door een S1200 van Dynacord). Welke moeten dan naar de bullets? Moet dat met een derde aparte versterker? En hoe moet de schakeling dan?
            Nu gaan mijn bullets constant stuk.

Comment

• Barthezz80
              • Aug 2004
              • 365

Hoi Bart, bedankt voor je tips.
              Ik werk al met een LEM digitale crossover (4 uit). Twee gaan naar de bassen (1200 watt per kant) en twee naar mijn tops (aangestuurd door een S1200 van Dynacord). Welke moeten dan naar de bullets? Moet dat met een derde aparte versterker? En hoe moet de schakeling dan?
              Nu gaan mijn bullets constant stuk.
              in zo'n geval heb je niet per see een aparte versterker nodig, maar zou een goeie condensator die bullets al moeten beschermen, en kan je ze gewoon via je huidige manier aan blijven sturen, ik ben alleen bang dat ze nu niet genoeg gefilterd worden en dat je ze daarom steeds opblaast

heb je een foto van je m360?, want ik heb op google lopen zoeken maar heb geen duidelijke foto kunnen vinden van dat type wat jij hebt, ik heb zelf met een andere topkast gewerkt van JBl waar ook bullets inzaten, dus het zal wel 'ongeveer' op hetzelfde neerkomen

het belangrijkste van die bullets is dat ze ultrahoge tonen geven, en dat ze dus alleen goed werken als de crossoverfrequentie van die dingen bij (minstens) 5000hz ligt!
              Bart

Comment

• Barthezz80
                • Aug 2004
                • 365

zijn dit ze?http://www.jblproservice.com/pdf/Sou...eries/M360.pdf
                Bart

Comment

• Paul van de Weijer
                  • Dec 2000
                  • 14

Hoi Bart,
                  De M-360 is een nogal zware kast waarin een 15 inch en een ik dacht 8 of 10 inch speaker zit en een bullet. zoals op de side https://www.jblproservice.com/pdf/So...eries/M360.pdf
                  Ik heb geen foto, maar wil best een foto gaan maken. Tot nu toe kreeg ik vaak te horen dat, als je te veel vermogen op de kasten zet, de bullets stuk gaan. Welke condensator adviseer jij?

Comment

• Barthezz80
                    • Aug 2004
                    • 365

Hoi Bart,
                    De M-360 is een nogal zware kast waarin een 15 inch en een ik dacht 8 of 10 inch speaker zit en een bullet. zoals op de side https://www.jblproservice.com/pdf/So...eries/M360.pdf
                    Ik heb geen foto, maar wil best een foto gaan maken. Tot nu toe kreeg ik vaak te horen dat, als je te veel vermogen op de kasten zet, de bullets stuk gaan. Welke condensator adviseer jij?
                    een mkt-folie condensator met een capaciteit van:1,0 uF per bullet kan al een hoop ellende voorkomen en kost bij conrad maar:1.55 E p.s.
                    je kan er voor de zekerheid ook bv. 2 achter elkaar doen per bullet, hierbij geldt wel: hoe meer condensatoren hoe minder de kwaliteit wordt (dit zal pas hoorbaar zijn als je er een stuk of 10 in een rijtje soldeert![8D])dus 2 kan opzich nog wel!http://image01.conrad.com/m/3000_399..._00_FB.EPS.jpg

hij moet dus op de volgende plek komen:'je soldeert het draadje wat op de + van je bullet zit los en zet hem tussen je bullet en dat + draadje (liefst solderen)'
                    Bart

Comment

• Paul van de Weijer
                      • Dec 2000
                      • 14

Hoi Bart, Bedankt. Maar moet ik ook nog bepaalde instellingen in mijn LEM processor aanpassen? En hoeveel vermogen moeten de kasten dan aankunnen? Kan ik gewoon de S1200 van dynacord voor deze toppen blijven gebruiken of is die te zwaar?

Gr.

Paul

Comment

• Barthezz80
                        • Aug 2004
                        • 365

Hoi Bart, Bedankt. Maar moet ik ook nog bepaalde instellingen in mijn LEM processor aanpassen? En hoeveel vermogen moeten de kasten dan aankunnen? Kan ik gewoon de S1200 van dynacord voor deze toppen blijven gebruiken of is die te zwaar?

Gr.

Paul
                        in principe is geen enkele versterker te zwaar, zolang er geen bas en mid wordt doorgelaten naar je hogetonenbullets!
                        een condensator is een simpele oplossing, maar biedt zeker meer bescherming voor je bullet, wij hebben het in de discotheek ook gedaan met onze 3-weg jbl concert series, daar zitten de 2404h bullets in van JBL, misschien is dat ook wel wat voor jou kast, ze zijn alleen vrij prijzig!kijk maar is..

groetjes Bart
                        Bart

Comment

• Paul van de Weijer
                          • Dec 2000
                          • 14

Misschien een goed idee. Kun je die gewoon vervangen? En kun je ook 2 bullets per kas monteren en gewoon doorverbinden of behoeft dat ook nog de nodige aanpassingen?
                          Wat is prijzig overigens? Heb je enig idee wat die kosten?

Groetjes,

Paul

Comment

• Barthezz80
                            • Aug 2004
                            • 365

Misschien een goed idee. Kun je die gewoon vervangen? En kun je ook 2 bullets per kas monteren en gewoon doorverbinden of behoeft dat ook nog de nodige aanpassingen?
                            Wat is prijzig overigens? Heb je enig idee wat die kosten?

Groetjes,

Paul
                            met 2 bullets per kast wordt het een heel stuk ingewikkelder, want als je ze door zou koppelen zouden ze per bullet maar voor de helft gefilterd worden en blaas je ze in "no-time" weer op![B)]
                            maar die ene bullet door een 2404h vervangen lijkt me wel een constuctieve oplossing!

ik heb nog even wat research gedaan op het net!
                            is dit toevallig je huidige bullet?http://www.netzmarkt.de/thomann/artikel-149629.html

dit is een stukje info met een prijs (volgens mij in dollar van de 2404h) is wel een hele professionele speaker!http://www.usspeaker.com/jbl%202404H-1.htm
                            Bart

Comment

• Paul van de Weijer
                              • Dec 2000
                              • 14

Ja volgens mij is het die bullet. Moet ik bij die bullet ook voor die condensator zorgen?

Ik heb zelf verschillende PA's Een Cerwin Vega set (PS18 en PS15), een gecombineerde set van Celestion SR2 met Cerwin Vega PS10 II en dan mijn JBL set M360 toppen met M918 bassen. Die set klinkt het beste qua geluid, spreiding enz. Ik durf alleen deze set niet meer in te zetten als het wat steviger en harder moet omdat constant mijn bullets er uit vliegen. Ik heb wel reparatiesetjes, maar toch.
                              De Cerwin Vega set is een bakbeest, goed hard en super bassen, net als die andere set met de celestion SR2 bassen.

Groetjes,

Paul

Comment

Working...