toonregeling yamaha 01V96

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • purplehaze
    • Jul 2004
    • 692

toonregeling yamaha 01V96

Hoi,
    ik heb een oude 01V en ik vind die toonregeling niet echt geweldig om mee te werken.
    Als ik dat vergelijk met de toonregeling van de A&H GL2000 die ik voorheen had is de 01V niet lekker in te regelen.
    Zelfs niet ala ik em qua opzet aanpas aan de GL2000, dus shelving Low (80hz) en high(12khz) en 2x mid-parametisch met de bandbreedte op 2.8.

Heeft wie kan er wat vertellen over het werken met de toonregeling van de 01V96, het schijnt dat deze veranderd is en daardoor veel meer klinkt als een toonregeling van een analoge tafel.

Vast bedankt, Michel

• Olaf Duffhuës
    • Oct 2000
    • 2477

Het is bekend dat digitaal minder dynamiek heeft dan analoog...Een kennis van mij draaid al een aantal jaren op 01V/01V96 en door gebruik van een buizen compressor op het eind signaal, klink dat ineens een stuk beter...Hij gebruikt een TL Audio buizen compressor, weet zo niet welk type.Ik heb wel het verschil gehoord, met en zonder...Dag en nacht!
    Olaf Duffhuës

**Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

Comment

• b.lavrijsen
      • Apr 2003
      • 4

Bij het oude type 01v was de toonregeling een verhaal op zich, maar de laatste 96 versie van de 01v is zwaar OK. Je kunt deze tafel vergelijken met sommige analoge bakken.
      Je moet ze niet vergelijken met kleurdozen als soundcraft en midas. Ik vind de '96 versie van yamaha een beetje te vergelijken met studiotafels,bijv de Mackie's Wat je er in stopt is wat je eruit krijgt, en de rest bepaald de mixer niet de kleuring van de tafel)

Groetjes Berry

Comment

• BBQruud
        • Feb 2004
        • 43

citaat:Geplaatst door Olaf Duffhuës

Het is bekend dat digitaal minder dynamiek heeft dan analoog...
        Nou..... niet bij mij. Dit is nou onzin van werkelijk apocalyptische omvang. Misschien moet je dit eens motiveren Olaf, of eens naar een aantal goede digitale produkten luisteren alvorens met dit soort op niets gebaseerde vooroordelen naar buiten te treden.

Comment

• sis
          • Jul 2003
          • 3305

citaat:Geplaatst door BBQruud

citaat:Geplaatst door Olaf Duffhuës

Het is bekend dat digitaal minder dynamiek heeft dan analoog...
          Nou..... niet bij mij. Dit is nou onzin van werkelijk apocalyptische omvang. Misschien moet je dit eens motiveren Olaf, of eens naar een aantal goede digitale produkten luisteren alvorens met dit soort op niets gebaseerde vooroordelen naar buiten te treden.
          nou nou, Olaf heeft wel gelijk, neem dat maar van mij aan .
          Wij werken met protools HD3 en SADIE in de studio, dat is gewoon tot op heden de top op gebied wat opname, EQ, plugins enz... betreft !!!

Deze digitale EQ's van de hoogste graad en de beste in zijn soort kan gewoon niet tippen aan een analoge EQ, vergeet het maar !!!!!

Vandaar dat wij digitaal mixen en dan alles naar een analoge OTARI mengtafel sturen ( niet de minste trouwens )

Dit doen wij na vééééééééél luisteren tussen de beide EQ's !!!
          Wij zijn tot de conclusie gekomen dat analoog nog steeds beter is dan digitaal en vooral ook warmer met een grotere dynamic

Dus Olaf heeft een sterk punt [^]
          sis
          Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• BBQruud
            • Feb 2004
            • 43

Beste sis, ik ben bang dat als we deze discussie laten doorgroeien in de richting van de vraag of de beste EQ ter wereld analoog of digitaal van opzet is, we er over een jaar nog niet uit zijn.
            Over het systeem in jouw setup kan ik niet oordelen, dus ik neem je mening voor kennisgeving aan.
            Ik schrijf echter al geruime tijd DSP software voor audio toepassingen en geloof me, een goed algorithme, draaiend op een processor met voldoende resolutie in een systeem met goede converters kan fenomenaal klinken.
            Het idee dat beperkingen van de digitale techniek als zodanig worden aangedragen als verklaring voor onbevredigende klankresultaten in een 01V is ronduit bespottelijk.
            Er zijn goede, minder goede en slechte apparaten, zowel analoog als digitaal. Maar een goede digitale EQ kan als een dijk klinken! Luister bijvoorbeeld eens naar de TC EQ waarover momenteel ook een onderwerp rondwaart op dit forum. Als je die ook helemaal niks vindt verneem ik het graag!

Comment

• cobi
              • Aug 2002
              • 1083

Hallo mensen! leuke discussie, of een analoge EQ beter is of nou juist een digitale EQ, maar vergeet niet dat met een 01/V96 heel veel funkties in een kleine behuizing heeft voor een hele lage prijs. Dan kan je toch niet die EQ's gaan vergelijken met een Otari of iets dergelijks?

Mijn ervaring met de 01V is ook dat je wat harder aan de knoppen moest draaien dan ik gewend was op een analoge tafel. Maar ook tussen analoge tafels zit een hoop verschil, gewoon een kwestie van wennen en uitproberen. Hoe dat bij de 96 versie zit weet ik niet, maar de DM1000 (toch wel een heel eind hetzelfde volgens mij) klinkt toch helemaal niet verkeerd.

Probeer ook eens een beetje met die Q-factor te stoeien. Scheelt ook een heleboel.
              Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• sis
                • Jul 2003
                • 3305

Aan BBQruud en Coby,
                We gaan inderdaad niet discusieren over goed, beter, best !
                K'wou gewoon aantonen hoe WIJ omgaan met EQ en hoe wij het gebruiken en op welke manier, wel voor studiotoepassing ( daar liggen de eisen hoger ) k'neem aan dat je daar wel mee accoord bent ??

Die Otari studiomengtafel is er eentje van +/- 160.000 euro, volledig geautomatiseerd en aangepast met Rupert Neve EQ's en is uiteraard ook niet te vergelijken met een grote A&H, midas enz...

Kijk ik vind een digitale EQ enorme voordelen hebben ( 4 bands full parametrish )!!! Dat heb je niet op een analoge tafel

De EQ-station ken ik niet , jammer [:I] maar we hebben wel verschillende plugins in protools van TC. dus we kennen de kwaliteit en ik mag dan ook aan nemen de de EQ-station kwalitatief en hoogstaand apparaat is [^]

groeten
                sis
                Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• BBQruud
                  • Feb 2004
                  • 43

citaat:Geplaatst door sis

K'wou gewoon aantonen hoe WIJ omgaan met EQ en hoe wij het gebruiken en op welke manier, wel voor studiotoepassing ( daar liggen de eisen hoger ) k'neem aan dat je daar wel mee accoord bent ??
                  Point taken. Rupert Neve EQ heeft zeker een soort legendarische status en daar wil ik zeker niets aan afdoen. Het is echter interressant om te zien hoe de digitale techniek zich ontwikkeld heeft en nog steeds ontwikkelt. Met name op EQ gebied zijn ook interessante innovaties waar te nemen. De Lake processors bijvoorbeeld kunnen door toepassing van raised cosine filters curves en filtersteilheden realiseren die met normale EQ's helemaal niet mogelijk zijn en bovendien zijn ze faselineair. Met name in de live techniek worden die filters terecht geroemd. Maar goed, het begint hier off-topic te worden. Groetjes, Ruud.

Comment

• Olaf Duffhuës
                    • Oct 2000
                    • 2477

citaat:Misschien moet je dit eens motiveren Olaf, of eens naar een aantal goede digitale produkten luisteren alvorens met dit soort op niets gebaseerde vooroordelen naar buiten te treden.
                    Op niets gebaseerd?

Ik heb al eerder geroepen dat ik digitaal gewoon niet lekker vind klinken...Het enige, naar mijn mening wat wel digitaal lekker klonk vond ik DAT... MD, CD, PC, 01V/01V96 klinken naar mijn mening niet lekker, als je je eq's recht hebt. Maarja...dat zal ook wel weer op niks gebaseerd zijn...En ik geloof wel dat de digitale techniek een heel eind vooruit gegaan is...Maar op dit moment denk ik er zo nog over...Ik geloof ook wel dat er in de toekomst alleen maar betere digitale producten komen...En mijn eerste mening die ik in deze topic gaf, was gebaseerd op een door mij in de praktijk, live situatie ervaring...En in mijn ogen door een van de beste geluidstechnicus hier uit de wijde omgeving...
                    Olaf Duffhuës

**Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

Comment

Working...