Van PC naar PA: de kwalitatief beste manier

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 4AC
    • Nov 2007
    • 1791

Dit apparaatje zet weliswaar digitaal USB om naar XLR gebalanceerd, maar het dient niet als geluidskaart.

Het zal ongetwijfeld goed werken, maar als je dit aansluit op je laptopje, dan behoudt je zo toch de prutkwaliteit van de ingebouwde geluidskaart?! Of gebeurt er echt iets wonderbaarlijks in dat kleine doosje...

Mvg,

Teun

Ps. Tijdje geleden heb ik als tijdelijke oplossing een betere geluidskaart aangeschaft. Een simpel ding van Creative; Xi-Fi XtremeMusic (uch). Die levert al een hoorbaar verschil op met de onboard geluidskaart. Voor mijn laptop heb ik echter nog geen passende oplossing.
    Ik zoek dus nog steeds naar een apparaat, liefst in een 19" behuizing, dat twee USB signalen om kan zetten naar gebalanceerd XLR MET een ingebouwde geluidskaart.
    uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
    Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

Comment

• Big Bang
      • Apr 2008
      • 652

Originally posted by 4AC
      Dit apparaatje zet weliswaar digitaal USB om naar XLR gebalanceerd, maar het dient niet als geluidskaart.
      Er zal toch iets van DA conversie in dat ding plaats moeten vinden. In dit geval is dat de enige functie van een geluidskaart die we interessant vinden. Midi e.d. boeit totaal niet in dit geval. Of doet een geluidskaart nog iets magisch met je digitale signaal????
      It's time to play the music, It's time to light the lights ...

Comment

• 4AC
        • Nov 2007
        • 1791

AD is slechts een conversie van analoog naar digitaal. DA precies andersom.

Zet eens een Maya 44 usb of iets dergelijks tussen je laptop en mixer. Dat is toch een behoorlijk verschil in kwaliteit. Of is dit ook slechts een DA converter? Met bijv. de Maya omzeil je de geluidskaart van je laptop...

Wat MIDI met dit verhaal te maken heeft snap ik niet.

Mvg,

Teun
        uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp

Comment

• Big Bang
          • Apr 2008
          • 652

Originally posted by 4AC
          Of is dit ook slechts een DA converter?
          Yep, de kwaliteit van die conversie van digitaal naar analoog (kwaliteit in meerdere opzichten, dus ruis, compressie, latency etc) bepaald de kwaliteit van een geluidskaart. Dat midi refereert naar de volgende definitie van een geluidskaart:

Een geluidskaart (Eng. soundcard) is een uitbreidingskaart waarmee een computer hoogwaardig geluid kan produceren en opnemen. Hiertoe beschikt de kaart over een aantal componenten:
          [LIST][*]Digitaal-analoog-omzetter (DA-converter): zet digitaal signaal om in geluid.[*]Analoog-digitaal-omzetter (AD-converter): zet geluid om in digitaal signaal. Dit wordt ook wel sampling genoemd.[*]Synthesizer: maakt weergave van MIDI-informatie mogelijk.[*]Microfoonvoorversterker.[*]Mixer: voor het regelen van de volumes van de verschillende bronnen (microfoon, MIDI, lijningang, WAV-geluid).[/LIST]
          Geluidskaart - Wikipedia

Comment

• laserguy
            • Jun 2003
            • 2755

Er staat wel degelijk digitale audio interface op het bakje dus wel degelijk geluidskaart. De USB-poorten van een computer zijn nooit of nergens verbonden met een geluidskaart dus de discussie over het al of niet omzeilen van de interne geluidskaart door via USB te gaan is zinloos: beiden hebben niks met elkaar te maken. Over USB passeert alleen DATA. Elk bakje dat aan de ene kant dus USB in en aan de andere kant geluid uit heeft is dus een onafhankelijke geluidskaart. Laat ons a.u.b. niet gaan twijfelen over feiten a.u.b.!
            Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• NesCio01
              • May 2010
              • 1987

Moet me idd aansluiten bij laserguy.
              Je haalt je audio rechtstreeks uit USB, dus
              buiten je geluidskaart om.

Als je via de USB DI nog steeds een slechte kwaliteit
              hebt, dan ligt dat wss aan de kwaliteit van je .mp3?

Importeur voor NL van ARX is www.matchav.nl.

ARX vind je o.a. hier

Van de USB DI zijn 2 versies, 1 met en 1 zonder
              volumecontrol (potmeter).

Hier vind je o.a. de prijslijst van ARX.

Verder heb ik m ff getest met m'n windows Lap
              en m'n MacBook.
              Lappie: enorm verschil tussen hoofdtelf uitgang
              of via USB DI (oftewel Toshiba heeft een **##** geluidskaart)
              MacBook: niet echt duidelijk waarneembaar verschil
              (persoonlijke voorkeur gaat toch uit naar aanleveren
              van XLR aan mengtafel t.o.v. RCA)

grtz
              Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• laserguy
                • Jun 2003
                • 2755

(oftewel Toshiba heeft een **##** geluidskaart)
                De meeste laptops hebben een **##** geluidskaart. Je hoort het misschien tijdens gewoon gebruik niet maar hang ze maar eens aan een deftige P.A.... Je hoort trouwens op de meeste feesten waar deftige installaties staan direct of het een ingebouwde of externe is (als de MP3's tenminste een beetje deftig zijn).
                Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• Big Bang
                  • Apr 2008
                  • 652

Originally posted by laserguy
                  De meeste laptops hebben een **##** geluidskaart.
                  Ik heb het idee dat deze uitspraak geld voor zo'n beetje alle laptops (uitzonderingen daargelaten, macbooks bijvoorbeeld), van 3 jaar of ouder? ik heb het idee dat het de laatste paar jaar een stuk beter is geworden...

Comment

• 4AC
                    • Nov 2007
                    • 1791

Dat je via USB de geluidskaart omzeild is precies wat ik zei.

Mvg,

Teun
                    uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp

Comment

• Big Bang
                      • Apr 2008
                      • 652

Uhhm wat snap je nou niet? Dit ding IS een geluidskaart, zei het met beperkte functies. Geen audio in, geen midi etc etc, maar alleen audio out. En dat ook nog gebalanceerd.

Comment

Working...