Koor opnames

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Limbo
    • Oct 2004
    • 3

Koor opnames

Hoi,

ik heb voor een vriendin vorig jaar eens video opnames gemaakt
    van een vrouwenkoor waarin zij ook zingt.
    (konden ze de presentatie beoordelen)
    Bleek achteraf heel goed in de smaak te vallen, en nu willen ze
    het dit jaar opnieuw laten doen tijdens hun jaarlijks kerst concert.

Nu wilde ik ook het geluid een beetje fatsoenlijk opnemen mbv een PC.

Ik heb dit nog nooit gedaan, en voor mij is het allemaal nieuw.
    Wie kan me in de goede richting sturen voor wat informatie.
    - Wat heb ik nodig voor kooropnames (microfoon types, opstellingen, mengtafels???)
    - Hoe kan ik dat het best opnemen ? PC Audio inputs ???
    - Kan ik zulks ergens huren ???

Ik hoop dat iemand me in de juiste richting kan sturen.
    (PS. Dit is voor het goede doel, dus budget is niet echt groot)

Alvast bedankt.

Tom
  • major tom
    • May 2004
    • 108

Limbo, ik heb ook weleens koren opgenomen, hiervoor gebruikte ik 4 rode nt5 microfoons (gevlogen boven het koor) opnemen deed ik op minidisc. Op een pc opnemen (tijdens Live) lijkt mij niet echt handig. Als je gaat voor kwaliteit kan je ook een DAT recorder gebruiken. Nader hand kan je de audio natuurlijk wel in je pc editten. Succes!

Comment

• Gast1401081
      • Mar 2001
      • 7999

beetje lastig om 4 of 8 sporen op md of DAT te zetten, vandaar die pc waarschijnlijk.....

Comment

• Pieter Huijgen
        • Sep 2003
        • 766

Of je huurt gewoon een HD recorder (alesis bijv.) en dan kan je 24 sporen opnemen. Samen met een mengtafel kan je dan achteraf er een mooie cd van maken.
        Lid van het Front tegen zijlicht

Comment

• showband
          • May 2001
          • 4524

Goedkoop en snel:

prik deze microfoon op statief in je camera http://www.rode.com.au/photos/nt4lores.jpg

NT4 van Rode. Dan heb je voor relatief weinig geld een behoorlijk beter geluid dan je ingebouwde microfoon. Zonder dat je gelijk met uitgebreide geluidscursussen en bergen apparatuur moet gaan werken.
          lekker belangrijk!

Comment

• major tom
            • May 2004
            • 108

Er bestaat zoiets als een 4 sporen md recorder van sony (MDMX4) wellicht onbekend maar was wel handig!

Comment

• giserke
              • Nov 2003
              • 456

Ik zou 2 NT5 sets nemen. goedkoper en iets beter van kwaliteit dan de NT4.

Voor de rest zeker niet hangen boven het koor!!!! gebruik de ortf opstelling vooraan (3m hoogte) en 2 op statief 2.5m als back-up links en rechts dichter bij het koor. Het is wel best dat je 4 sporen opneemt, kan je later beter afmixen.

Voor de computer kun je eens kijken of je een Roland VS-1680 of 880? Of zoiets kunt huren.
              Of een SI-24 van Roland. Dit kost niet zo veel meer tegenwoordig.

Comment

• Limbo
                • Oct 2004
                • 3

Hoi Allemaal, alvast bedankt voor de reacties.

Ik was eigenlijk van plan om iets als de Edirol, of M-Audio interfaces aan te schaffen, en die dan gebruiken als input
                op mijn laptop.
                Voor mij is 't puur een hobby, dus heeft er iemand een idee wat die NT4 of NT5 Rode mics moeten kosten? Is dat 200 EUR / set, of eerder 500/set?

Edirol http://www.edirol.it/europe/details....la=UK&code=328

M-Audio http://www.m-audio.com/index.php?do=...bileinterfaces

Alvast bedankt,

Tom

Comment

• giserke
                  • Nov 2003
                  • 456

de NT5 kun je krijgen voor 300euro/ paar. Edirol en M-audio heb je geen 4 sporen met gebalanceerde XLR ingangen op fantoomvoeding.

Comment

• MSS
                    • Dec 2003
                    • 78

citaat:Geplaatst door giserke

de NT5 kun je krijgen voor 300euro/ paar. Edirol en M-audio heb je geen 4 sporen met gebalanceerde XLR ingangen op fantoomvoeding.
                    Waarom zou je een koor 4 sp. opnemen? als het koor goed in balans is, volstaan 2 goede mic's in een xy-tje. 48v voeding is altijd ook nog los te verkrijgen.

Comment

• showband
                      • May 2001
                      • 4524

Dat lijkt me sterk want een NT4 is gewoon een set NT5 kapsels in X/Y opstelling met een mogelijkheid voor batterijvoeding.

Gezien de geluidskwaliteit waarmee de huidige videocamera's opnemen is het echt niet fout om gewoon de microfoon in een keer met het beeld op te nemen. En het scheelt in de montage nog eens werk ook.

De volgende stap is echt een behoorlijk grote naar veel microfoons en apparatuur. Ik zou daarom gezien het butget gewoon een goede stereomic gebruiken om mee te beginnen en daar dan niet op te besparen. Meer spullen is namelijk zeker niet gelijk aan een beter resultaat. Zeker niet met weinig butget en ervaring.
                      lekker belangrijk!

Comment

• Limbo
                        • Oct 2004
                        • 3

Bedankt voor de info.

Kent er iemand een zaak in de buurt van Hasselt/Genk (Belgie dus) waar ze Rode mics verkopen?
                        Online mag ook ???

En het is misschien vloeken tov. die Rode mics, maar wat vinden jullie van de Behringer B-5 Mic ?
                        Of van de C1 ? (die is toch wel echt laag geprijsd !!!

B5 = 99 EUR: http://www.behringer.com/B-5/index.cfm
                        C1 = 39 EUR: http://www.behringer.com/C-1/index.cfm
                        Prijzen exl. BTW.

Ik kwam die tegen, maar weet niet goed wat ik ervan moet denken...

Groeten,

Tom

Comment

• giserke
                          • Nov 2003
                          • 456

citaat:Geplaatst door showband

Dat lijkt me sterk want een NT4 is gewoon een set NT5 kapsels in X/Y opstelling met een mogelijkheid voor batterijvoeding.

Gezien de geluidskwaliteit waarmee de huidige videocamera's opnemen is het echt niet fout om gewoon de microfoon in een keer met het beeld op te nemen. En het scheelt in de montage nog eens werk ook.

De volgende stap is echt een behoorlijk grote naar veel microfoons en apparatuur. Ik zou daarom gezien het butget gewoon een goede stereomic gebruiken om mee te beginnen en daar dan niet op te besparen. Meer spullen is namelijk zeker niet gelijk aan een beter resultaat. Zeker niet met weinig butget en ervaring.
                          Met de NT4 ben je al gebonden aan 1 opstelling. Andere kun je al niet uitvoeren.

Comment

• showband
                            • May 2001
                            • 4524

Maar een X/Y opstelling die aangeraden wordt is toch ook maar een opstelling?

voordelen
                            1) maar een microfoon gebruiken
                            2) die ook nog eens geen fantoom nodig heeft
                            lijkt me die drie tientjes wel rechtvaardigen. Dat ben je al kwijt aan het extra microfoonstatief.
                            lekker belangrijk!

Comment

• Niels1987
                              • Oct 2004
                              • 57

lijkt mij dat het in een theater of iets dergelijks gaat gebeueren worden ze neem ik aan ook versterkt. Als je dan met de geluidstechnicus gaat praten of hij nog een aux over heeft of jij die op de camera mag in pluggen. weet je bijna zeker dat je een mooi geluidje hebt op je video.
                              lijmklem rigging :S

Comment

Working...