neutraal

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • eliasheuninck
    • Aug 2004
    • 14

neutraal

hallo!
    hoe kan je eigelijk het beste 'neutraal' opnemen, afmixen of componeren (reason, cubase) zodat het op andere muziekinstalaties of simpele 'oortjes' ook goed klinkt?
  • laserguy
    • Jun 2003
    • 2755

meestal probeert een beginnende studio dit ook eerst uit op gewone PC luidsprekers/radio en soms zelfs kleinere hoofdtelefoons. Hieruit leer je dan hoe de klank zich verhoudt tot de klank uit jouw professionele monitors en kun je dit achteraf perfect inschatten
    Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• eliasheuninck
      • Aug 2004
      • 14

oei, dan schat ik het alleszinds nog niet goed in...
      ik had een 'cick'drum met veel bassen die ik door mijn gewone boxen goed hoorde, maar door mijn koptelefoon helemaal niet..

is er niet zo'n regel: dat je muziek het beste tussen een minimum aantal Hz en een maximaal aantal Hz ligt, zodat het overal ongeveer hetzelfde klinkt?

Comment

• b0s
        • Nov 2004
        • 3

n0pe .. afmixen betekend luisteren, luisteren en nog eens luisteren. Niet alleen op je peperdure studio monitor speakers, maar ook in je auto, op een oude radio waar een krakkemikkig geluid uitkomt, bij je ouders, bij vrienden, headphones .. enfin .. je moet de balans zien te vinden.

Comment

• sparky
          • Apr 2002
          • 2104

yup, ik luister dingen ook in de auto, niet in die van mij, maar in die van mn ouders (die het wel okee vinden, maar er weinig van begrijpen waarom dat toch nodig is :-)), omdat het daar direct naar voren komt als het laag oververtegenwoordigd is. En ook op de koptelefoon omdat ik het daar juist hoor of het hoog wel in orde is. Leer de speakers die je voor afluistering gebruikt zo goed mogelijk kennen in relatie tot andere speakers, dat is moeilijk en kost veel tijd, maar wel nodig.
          Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• Rob Smith
            • Sep 2004
            • 12

10cc gebruikte in de 70er jaren naast de dure studiomonitors gewoon een setje kleine (bijna transistor) speakers. Dat resulteerde in opnames als dreadlock holliday die klein en fijn ook overeind bleef. Daarna op een goede stereo ontdek je nog meer details. Dus ik ben het met de reacties eens luister af op klein en eenvoudig en gebruik je ervaring bij het mixen.

Comment

Working...