RME HDSP9652, ADA8000 en Cubase 2

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • gerry
    • Oct 2003
    • 36

RME HDSP9652, ADA8000 en Cubase 2

Hallo, ik heb een aantal problemen met mijn apparatuur.
    De apparatuur die ik gebruik is:

- Cubase SX 2
    - Behringer ADA8000 (2x)
    - RME HDSP 9652
    - Wndows XP service pack 1

De twee ADA8000's zijn aangesloten op de ADAT 1 en 2 in- en outputs van de HDSP9652.
    De eerste ADA8000 is ingestelt als master op 48 kHz. De tweede is ingesteld als slave (ADA IN). De bijbehorende lampjes op het voorpaneel branden allemaal zoals het hoort. Ik kan ook gewoon alle kanalen gebruiken, zowel de in- als outputs. Nog geen probleem tot hier dus.

Nu ging ik in de software checken of de synchronisatie klopt:

In de Hamerfal DSP settings heb ik de volgende vakjes 'gechecked'
    * MME
    x - check input
    x - tms
    * Buffer size latency
    x - 256 (6 ms)
    * SPDIF In
    x - coaxial (not using it)
    * SPDIF Out
    * Clock mode
    x - autosync
    * Pref. Sync mode
    x - adat 1 in

Synccheck zegt:
    ADAT1 In Sync
    ADAT2 In Sync
    ADAT3 In No lock
    SPDIF In No lock
    Word Clock No Lock
    ADAT Sync No Lock

SPDIF Freq.
    --

Time Code
    -:--:--

AutoSync Ref
    input ADAT1
    Freq. 48 kHz

System Clock
    Mode Slave
    Freq. 48 kHz

Mijn eerste probleem is dat ik niet snap waarom de ADAT Sync niet lockt.
    Het tweede probleem is: waarom krijg ik geen tijdcode? Ik heb meerdere settings in het Cubase Sync-menu geprobeert maar ik krijg het niet voor elkaar.
    Het derde probleem is het volgende. Ik heb direct monitoring in Cubase en in de RME total mix software geactiveerd. Volgens de handleiding van RME zouden de faders in Total mix nu reageren op de bewegingen van de faders in Cubase. En zoals u ziet aankomen: Dit werkt ook niet... De levelmeters gaan wel keurig omhoog of naar beneden maar de knopjes van de faders blijven stijf op hun plaats.

Ik hoop dat er iemand een antwoord weet op in ieder geval één van de problemen. Ik weet zelf namelijk niet meer wat ik zou kunnen proberen.

Alvast bedankt!
  • sparky
    • Apr 2002
    • 2104

Heb je al geprobeerd de RME als master te zetten (dus geen autosync) en de ADA 8000's allebei als slave?
    Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• joe
      • Jan 2003
      • 446

Een time code gaat toch niet over het sync signaal via adat.
      citaat:sparky Geplaatst - 06/12/2004 : 16:56:38
      --------------------------------------------------------------------------------
      Heb je al geprobeerd de RME als master te zetten (dus geen autosync) en de ADA 8000's allebei als slave?
      lijkt me een goede start.
      Wel die "* Pref. Sync mode" op "ADAT sync" zetten.

Wat je ook kan proberen is de world clock op BNC

Ps. ik heb hier niet veel ervaring in maar vind het leuk om mee te denken

Groeten,
      Marco

Comment

• gerry
        • Oct 2003
        • 36

@ Sparky: Heb ik inderdaad al geprobeerd. De lock lampjes op de ADA8000's branden dan wel maar de ADAT Sync DSP settings van de HDSP kaart blijft op No Lock staan.

@Joe: Ik heb van de verkoper begrepen dat ik geen BNC dingen nodig zou hebben. Zou ik die er misschien toch nog wel extra bij aan moeten sluiten?

Comment

• joe
          • Jan 2003
          • 446

citaat:@Joe: Ik heb van de verkoper begrepen dat ik geen BNC dingen nodig zou hebben. Zou ik die er misschien toch nog wel extra bij aan moeten sluiten?
          Een sync kan ook gewoon via de adat kabel, dus je verkoper heb daarin gelijk.
          alleen als er iets fout gaat of er een storing optreed bij de adat kan je de BNC-tjes gebruiken om te testen.
          De sync gaat via de adat of via de BNC dus alle 2 aansluiten heeft geen zin.
          BNC op die ADA 8000 heeft geen toegevoegde waarde, het gaat hierom alleen om de sync en geen "time code" (zit er niet op) of dit wel op je RME kaart zit weet ik niet, ik ken die kaart van jou niet.

Comment

• joe
            • Jan 2003
            • 446

Ik denk om die "ADAT Sync" die jij bedoelt op lock te krijgen, dat je een adat recorder/alesis hardisk recorder moet aansluiten op die 9 pins D type multie conector.

Dus het lijstje wat hierboven staat klopt.
            De adat (ada 8000) 1&2 zijn aangesloten dus ze staan op "lock"
            en de "word clock" en de "ADAT Sync" zijn niet aangesloten dus "No Lock" en dus ook geen tijd want een ADA 8000 geeft geen tijd. (Een opnamen recorder zou dit wel kunnen geven)

Comment

• sparky
              • Apr 2002
              • 2104

Okee, binnenkort kan ik je ervaring uit de eerste hand geven.
              ik werk al een tijdje met SX2, een HDSP 9652 is vorige week aangeschaft, vandaag een ADA8000 opgepikt, over anderhalve week moet ik hier een dagje mee opnemen, dus dan moet ik het werkend hebben en ik heb helemaal geen tijd voor problemen!!! In januari moet het echt rond zijn want dan komt er nog een 2e ADA8000 aan te hangen en een Focusrite Trakmaster met digi-outputboard aan de s/pdif en dan gaat er een maand opgenomen worden, ook dan heb ik liever geen sync-trouble.... Maar voorals nog ben ik er niet eens aan toe gekomen de boel te installeren.

Stel deze vraag ook eens op het Cubase forum in de hardware sectie, als je dat niet al gedaan hebt.

Maareh, werkt het nou een beetje voor de rest?
              Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• gerry
                • Oct 2003
                • 36

Ja in principe werkt alles. Maar dat is volgens mij, en ik heb ook nog geen ervaring met deze spullen. Ik ga ook van het weekend voor het eerst opnemen.

Jullie suggesties hebben geen verschil gemaakt. Het waren dingen die ik ook al geprobeert heb.

Ik heb mijn vraag wel uitgezet bij de importeur van RME in de benelux. Hoop dat ik daar snel antwoord op krijg. Zo snel als ik wat hoor laat ik het via dit topic wten natuurlijk.

Waar ik het probleem voorzie is:

ALs ik bijvoorbeeld drums heb opgenomen en daarna de bas wil doen laat ik de drums afspelen in Cubase SX. Dan via de een stereopaar op een ADA8000 naar mijn mengtafel waar ik de drums via een AUX bus naar de oren van de bassist wil sturen. Die dan vervolgens zijn partij inspeelt welke tegelijkertijd wordt opgenomen in SX.
                Alleen met een kleine vertraging ben ik bang.
                Weet iemand hier een oplossing voor misschien of is daar gewoon niets aan te doen?

Comment

• sparky
                  • Apr 2002
                  • 2104

En de vertraging wordt dan veroorzaakt door de Latency van de RME? SX2 heeft volledige latency-compensatie, dus hoewel het materiaal met latency wordt opgenomen wordt dit door cubase alsnog op de juiste plaats neergezet. En dat werkt prima kan ik zeggen. Ik weet niet waarom je dit probleem voorziet ivm sync-issues; Latency en het syncen van apparaten zijn twee totaal verschillende dingen.

Ik ga straks nog een stukje verder, ik ga geen externe mixer meer gebruiken tijdens de opnames, monitormixen gaan volledig via Totalmix straks.... Aangezien dit met zero latency werkt, omdat wat je in de RME stopt al door zn eigen DSP bewerkt wordt en niet door de PC gaat op het moment dat je het weer naar buiten stuurt.

Ik denk overigens dat Joe de spijker op zn kop slaat met wat hij zegt over de meldingen in Synccheck, je gebruikt adat in 1 en 2: die zijn gesynct, de rest is in ongebruik en KAN dus ook niet gesynct zijn.

Zo te horen IS er dus helemaal geen sync-probleem...

Nog een vraagje, wat wil je met mixerautomatisering van Totamix vanuit SX2 doen?

Comment

• gerry
                    • Oct 2003
                    • 36

Waarchijnlijk zijn er met het Sync-en dan geen problemen.

Wat betreft die zero latency monitor mix heb ik begrepen dat dit werkt voor het signaal wat op dat moment wordt opgenomen. Dus bijv. een bassist die zijn eiegen bas op een koptelefoon krijgt. Maar wat gebeurt er als je daarbij tegelijkertijd de drums die al eerder opgenomen zijn in dezelfe monitormix wil zetten. Deze moeten wel door de 'computer' vertraagd worden omdat ze van de harde schijf afgespeelt worden. Hier gaat dat traject van het inkomende signaal direct naar de uitgaande bus routen (in de HDSP), waardoor je die zero latency hebt volgens mij, niet op.
                    Omdat de bassist rekening houdt met de timing van de drums zal zijn monitormix misschien wel goed zijn. maar wordt de bas wel met iets vertraging opgenomen in cubase... klopt dit?

Ik had begrepen dat de faders in totalmix zouden reageren op de bewegingen van de aan dezelfde kanalen toegewezen faders in Cubase. Dit werkt bij mij niet.
                    Misschien werkt dit wel alleen bij de kanalen waar het direct monitoring knopje oop het kanaal zelf ingeschakeld is.
                    Weet niet of het echt een probleem is als dit niet werkt maaar ik vroeg dit me meer af om te checken of ik wel alles goed geinstaleerd/aangesloten heb.

Comment

• sparky
                      • Apr 2002
                      • 2104

Tuurlijk worden al opgenomen tracks met latency afgespeeld, maar dat is toch geen probleem? Ik neem aan dat de bassist zich vast gaat houden aan de tracks die worden afgespeeld.... Nogmaals Cubase compenseert het allemaal zelf. Zo doe ik het en miljoenen met mij, dus bij jou zal het vast ook wel lukken.

citaat:Ik had begrepen dat de faders in totalmix zouden reageren op de bewegingen van de aan dezelfde kanalen toegewezen faders in Cubase.
                      Waar heb je dat vernomen dan? Dat direct monitoring knopje heeft daar niets mee te maken.
                      Maar ik vraag me nog steeds af wat je ermee zou willen...

Zoals ik het nu zie is het enige probleem dat je nog niet helemaal weet hoe alles werkt, blijf vooral veel op het net rondstruinen en neem veel op, dan gaat het vanzelf over haha.

Je Setup lijkt me echter prima in orde.

Comment

• Dikke Foaf
                        • May 2003
                        • 618

Hoe lang zijn de optische kabels die jullie gebruiken voor de adat verbinding en van welk merk?

Comment

• gerry
                          • Oct 2003
                          • 36

Okay, daar kun je nog wel eens een beetje gelijk in hebben.
                          Heb net nog even zitten pielen met dat direct monitoring en ben er uitgekomen.
                          Voor de rest zal het wel lukken en ben zo ook wel overtuigd dat ik in ieder geval alles goed heb aangesloten en geconfigureerd ofzo.

Bedankt voor je/jullie hulp.

Mijn optische kabels zijn overigens iets van 1,5 meter en van RME (zaten er twee bij mijn HDSP kaart)en van DAP uit de webshop hier.

Comment

• sparky
                            • Apr 2002
                            • 2104

Vandaag de boel eindelijk eens geinstalleerd en getest. alles werkte prima, het sync lampje op mn ADA8000 ging al branden toen ik de PC met de RME waar nog geen drivers van waren geinstalleerd aanzette! De vertraging in Totalmix is echt (zo goed als)nul. Ik heb het linker kanaal van een cd speler via de ADA8000 de RME ingestuurd via Totalmix en de ADA8000 weer teruglaten komen op een mixertje. Het rechterkanaal ging direct dit mixertje in. tijdsverschil was niet hoorbaar . Bruikbaar om koptelefoonmixen mee te maken dus :-). De pre's ruisen niet/weinig. (mijn pc staat naast mn moni's, lastig te bepalen dus.) en klinken gelijk; ik heb via alle 8 inputs opnames gemaakt van hetzelfde stukje muziek (Dire Straits- Sultans of Swing, eerste 30 seconden) en die continu ge-A/B't. geen verschillen kunnen horen.

De laatste test die ik vandaag heb gedaan is de vergelijking met mijn M-audio Audiophle 2496 (alleen afspelen) Wel, daar was zeker een klankverschil merkbaar, maar ik ben niet zeker van de exacte oorzaak, de RME was via XLR's op microfoonkanalen van een Spirit Notepad aangesloten, de M-Audio op de line-ingangen van de mic-kanalen, dit omdat ik krap in de kabels zit de kaarten niet allebei meer op dezelfde manier kon aansluiten. Worden de mic pre's van de notepad ge-bypassed als de line-ingangen worden gebruikt? zo ja, dan kan daar een verschil in kleuring liggen, maar anders klinkt de RME/Behringer-combi toch wel wat anders dan de M-audio. iets wat niet per se verkeerd hoeft te zijn. Maar daar g ik nog wel eens verder in duiken, ook in het verschil in klank wat betreft opnames.

Tot nu toe alles snel werkend gehad en de kwaliteit is zeker wel okee :-)
                            Dit weekend worden er wat proefopnames gemaakt.

Comment

• sparky
                              • Apr 2002
                              • 2104

Okee, die mooie Behringer droom is over, nadat ik in december goede tests had gedaan en een snelle demo had opgenomen die okee was, heb ik nog een ADA8000 aangeschaft in het rack geschroeft en ben gaan opnemen in een voormalige slagerij die voor een maand omgebouwd was tot projectstudio. op het moment dat we toegekomen waren aan het inregelen van de signalen van de drumkit, bleek er een stevige brom aanwezig te zijn en nog erger dan dat, erger nog niet alleen 50Hz maar ook allerlei andere reutels. Ik laat me niet zomaar door een aardlus uit het veld slaan. Maar helaas ging het hier dus om een ander probleem. Ik heb het probleem tot de ADA8000's terug weten te brengen door met een TOSlink-kabeltje de in en out aan elkaar te verbinden zodat elk van de 8 inputs via AD/DA conversie op zijn corresponderende output komt te staan, dit signaal is op diverse manieren afgeluisterd (MD-speler&gt; hoofdtelefoon en direct op een powered monitor) ook is deze test op 3 verschillende plaatsen herhaald. Dit alles in de tijd dat we aan het opnemen hadden willen zijn....

De conclusie was duidelijk, de Behringers moesten GAAN!!!! Al met al heeft dit geintje ervoor gezorgd dat er 3 opnamedagen verloren zijn gegaan voordat we verder konden, 3 dagen storing zoeken, bellen met de winkel en het inhuren van vervangende apparatuur en het daarmee wegwijs raken. BEDANKT ULI BEHRINGER!!!!

Wat ik wel raar vind is dat 2 apparaten het zelfde defect hebben. Even om aan te geven hoe serieus de storing was: de minimun waardes die ik binnenkreeg op de RME schommelden tussen de -70 en -50 dB. Er was niets op de pre-amps aangesloten en de gains stonden dicht, de storing was op alle 16 kanalen identiek, hoeveel lawaai denk je dat dat gesommeerd is...

1 Behringer is nu weg en die andere vertrekt spoedig.

Comment

Working...