opnamesessie, hoe werkt het?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dikke Foaf
    • May 2003
    • 618

opnamesessie, hoe werkt het?

Ben me wat aan het verdiepen in multitrack recording (hd24)
    Hoe gaat een opnamesessie in z'n werk? Met betrekking tot het eerste deel zeg maar, het opnemen van het geluid.
    De bedoeling is om een kleine demo te maken in een lokaaltje.

Ik hoor en zie soms dat de hele band tegelijk in de studio speelt en dus ook tegelijk word opgenomen. De studio is echter een veel idealer omgeving dan bijvoorbeeld een lokaaltje waarin we willen opnemen. Het nadeel hiervan is dan ook dat als er iemand verkeerd speelt, terug opnieuw kan worden begonnen.

Ik denk dan aan een 2e mogelijkheid, nl, iedereen apart laten spelen.
    Daarvoor moet je dan zogezegd 'snel' even het samenspel opnemen volgens de methode hierboven, fouten zijn hierbij niet erg omdat dit enkel maar de leidraad vormt. Daarna speel je dit door de koptelefoon, en speelt ieder om de beurt zijn eigen stukje. Dit omdat ze anders geen leidraad hebben en verkeerd spelen.
    Hoe doe je dit dan? Eerst track 1, daarna track 2, telkens van dezelfde 'song'? Krijg je dan geen tijdsverschillen als bijv iemand te laat een noot speelt?

Zijn dit de enige 2 manieren die gebruikelijk zijn?
    Is het juist zoals ik ze beschrijf? Of word het ook nog anders gedaan?
    Word de keuze voor een manier ook beïnvloed door de 'skills' van de artiest? Voor een 'simpele' artiest is het misschien beter om de eerste methode te kiezen omdat dit makkelijker is ofzo?
  • Mathijs
    Moderator
    • Aug 2002
    • 1353

Niet een antwoord op je vraag, maar heb je aan acoustiek gedacht?

Een "lokaaltje" zal niet de meest ideale locatie zijn om een opname te maken.

Als je een goede locatie hebt, en muziekanten die hun nummer door en door kennen is optie één vaak een goede keus. Dit omdat een opname waarop echt wordt samen gespeelt wordt vaak levendigger klinkt dan als iedereen het apart zou opnemen.

Als je alle tracks los opnemeent is het niet een kwestie van track 1, track 2, etc. Het is aan te raden om van te voren te bedenken waar je welk instrument wilt hebben. Bijvoorbeeld drums op 1-8, daarna bas en daarna vocals. Op computer systemen of bijvoorbeeld een Mackie HDR is dit niet van groot belang.
    Als de muziekanten goed zijn zal er geen tijdverschil optreden. Als iemand te laat in zet is dat een fout en zal de take toch echt over moeten.

Comment

• Dikke Foaf
      • May 2003
      • 618

Op de HD24 heb je songs. Elke song bestaat uit een aantal tracks. Bijv 16.
      Uiteraard kies ik op voorhand welke track welk instrument zal bevatten: drums, bass, git, enz.
      - Kom ik plots op een volgende vraag: welke neem je eerst op? of speelt de volgorde geen rol?-
      Je neemt eerst je drums op op track 1-8 van song01. Als dit goed is komt bijvoorbeeld de bass aan de beurt. Laat ik deze op track 9 spelen van song01? of speelt deze in een aparte song? Lijkt me nogal dom, maargoed, misschien zijn er voordelen aan verbonden.

Is het ook mogelijk om de 2 manieren te combineren?
      Je neemt bijvoorbeeld eerst het geheel op, lap, de gitarist heeft een fout gespeeld, enkel de gitarist doet opnieuw.
      Heeft dit nadelen voor de klank van de opname? Want de mic van de gitarist neemt nu enkel en alleen de gitarist ipv de omgevingsgeluiden.

Eerst snel een samenspel opnemen als leidraad voor het apart spelen, word dit ook gedaan? Of wanneer wel en wanneer niet?

Word het punch-in en out systeem voor recorden ook gebruikt? Bijvoorbeeld de gitarist speelde bij het samenspel een fout in een bepaald stukje en je neemt daarbij alleen dit stukje opnieuw op? Is dit hoorbaar? Ik vermoed van wel omdat tijdens het gehele nummer de mic van de gitarist de omgevingsgeluiden heeft opgepikt en enkel dat ene stukje niet.
      Wat met de overgangseffecten? Op het moment van de punch-in bijvoorbeeld? clicks? pops? ofzo?

Kwa akoestiek weet ik het nog niet zo goed.
      Ze kunnen een ruimte krijgen van de muziekschool maar dit is een oud klaslokaal (kaal en redelijk wat reflecties).
      Ofwel de repetitieruimte. Deze zit in de nok van het dak en is dus driehoekig van vorm. Alleen in het midden kan je rechtstaan :-). De vloer is hout en zweeft op houten balken boven de garage (je hoort goed als er iemand op loopt: contactgeluiden?). De isolatie is wel redelijk maar is dan geloof ik afgedekt met gyproc wat ook redelijk weerkaatst denk ik. Beide mogelijkheden zijn dus volgens mij 'slecht'. Momenteel is de locatie dus nog ondergeschikt. Misschien kan ik wat backdrops meenemen om omhoog te hangen in weet ik veel welk lokaal om de demping wat te verbeteren. Maar dat vroeg ik dus niet :-)

Comment

• Dikke Foaf
        • May 2003
        • 618

Niemand hier die iets opneemt??

Comment

• sTOM
          • Jan 2005
          • 1

Persoonlijk neem ik liefst alles apart op om zo alle kleine foutjes en slordigheden uit de song te kunnen houden.
          Als eerste drumtracks, hierbij gitarist of bassist laten meespelen om de drummer toch de 'naturel' van het nummer te laten behouden. Met click verdwijnt altijd wat gevoel (vind ik persoonlijk). De gitarist plaats ik in een andere ruimte of laat ik rechtstreeks inpluggen om geen gitaar door de drum-mics te hebben. Daarna laat ik de rest de revue passeren.

Comment

• pieefee
            • Jan 2005
            • 3

OK ik begrijp dat dit de eerste keer is dat je zelf een demootje op gaat nemen. Er is maar één hele goede leerschool: proberen en vooral veel luisteren.

Je hebt t over het verschil met omgevingsgeluiden. Helemaal goed. Je zit zeker in de goede richting te denken. Allereerst: wat akkoestiek betreft: dat bepaalt natuurlijk voor grote mate de sfeer van je demo. Aangezien de ruimtes volgens mij vrij klein zijn, moet je idd rekening houden met overspraak. Zeker als je alles tegelijk opneemt. Wat bijvoorbeeld een idee zou kunnen zijn is dat je alles een keer samen opneemt, dat vervolgens bij de drummer op een koptelefoon zet en mee laten drummen en dat dan opneemt en dan één voor één de rest. Wat betreft "inprikken" bij foutjes. Ik ken die HD 24 niet, maar er is vast een mogelijkheid dat je instelt vanaf welk punt hij op moet nemen en tot waar (desnoods handmatig record). Je laat de muzikant dan al te voren mee spelen en dan kan hij gewoon doorspelen en heb je de minste kans dat dat fout gaat. Wslk hoor je het dan bijna niet. Je pakt dus één song en per track een instrument (mic), op welke track je ze zet maakt weinig uit als je maar consistent werkt.

Het verschil tussen goede en minder goede muzikanten zit m voornamelijk in het tijdsaspect. Hoe lang je er uiteindelijk mee bezig bent. Realiseer je vooral dat je een demo maakt. En dus wat belangrijk is voor degene waar die voor bedoeld is. Als je echt voor geluidskwaliteit wilt gaan zul je toch een bezoekje aan de studio moeten brengen. Probeer dus vooral de sfeer van je muziek vast te leggen, en foutloze demootjes bestaan volgens mij niet.

Ik hoop dat je hier nog wat aan hebt. Probeer t vooral simpel te houden in eerste instantie en expirimenteer wat met die HD 24. Gebruik vooral je oren. En doe t met plezier, want dat hoor je op een opname!

Comment

Working...