De eeste stappen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bsmit
    • Jan 2005
    • 14

De eeste stappen

Vandaag vond ik dit forum en heb met genot de vele berichten gelezen. Echt leuk! En ik wil maar eens een vraag neerleggen:

Ik zit in een band die in een kerk speelt. Nu heb ik een pc gekocht waar ik o.a. mee wil gaan opnemen. We hebben eeen 16 kanaals p.a.
    Deze wil ik aansluiten op de pc. Ik wil daarnaast de diensten, muziek en zang dus opnemen.

Maar wat is verstandig? Microfoon in de zaal? Tussen p.a. en pc een klein mengpaneel en daarom miccrofoons?

Ik bedoel dus niet zozeer wat is software matig moet doen maar hoe moet ik het technisch oplossen. De p.a. heeft 1 uitgang.

Ik hoor het wel.
    Alvast bedankt!
  • shure-fan
    • Sep 2003
    • 1046

in de meeste gevallen heeft je mengtafel ook nog een rec out uitgang die of in jack vorm is óf in tulp versie is, daar kun je je pc op aansluiten lijkt mij
    Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

Comment

• jurjen_barel
      • Jun 2003
      • 3150

1 master uitgang neem ik aan dan, maar hoe zit het met monitor-kanalen? Send/return-bussen?

In het ergste geval Y-kabeltjes halen.

Comment

• bsmit
        • Jan 2005
        • 14

Jip, de p.a. heeft een record uitgang en dat komt ook wel goed denk ik met een kabeltje...maar hoe kan ik de live muziek beste opnemen....via p.a. of aparte mic?

Comment

• Ibvee
          • Nov 2002
          • 714

Pa, zorg dat er een net mixje van gemaakt word, en dat alles gewoon mooi binnenkomt op je mengtafel. Dat geeft meestal het mooiste resultaat. Ik weet niet tot hoever jullie normaal gesproken uitversterken... Ik ken veel kerken, maar weinig die een beetje redelijk de drum uitversterken (of het klinkt niet, of het gebeurd gewoon helemaal niet) maar voor een leuke opname kan je het ook proberen met 2 overheadjes (mikes boven de hele drumset).
          offtopic: Welke kerk ga je?? Doe ook veel geluid in kerken enz. en vooral ook in het christelijke cirqui of hoe je dat ook schrijft).
          Twijfel niet om gewoon al je vragen hier te posten!
          De groeten => Micha

Comment

• vasco
            • Oct 2003
            • 2567

citaat:Geplaatst door Ibvee

voor een leuke opname kan je het ook proberen met 2 overheadjes (mikes boven de hele drumset).
            Ik zou dit willen aanvullen met een mic voor de basedrum omdat deze anders niet echt doorkomt bij alleen overhead. Ik speel zelf drums bij een jeugdkoor in een kerk en we doen regelmatig mee met concerten die dan ook worden opgenomen. Meestal gebruiken ze dan alleen overhead bij het drumstel en achteraf hoor ik het drumstel best goed terug in de opname behalve de basedrum.

Comment

• Ibvee
              • Nov 2002
              • 714

klopt, maar dan heb je voor alleen de kick alweer een mike nodig, en een kanaal, kan natuurlijk wel, als je toch genoeg heb, maar ik ben geen drummer, en ik vind eigenlijk dat het begint met de overheads. Voor een cd of pro opname kan je niet zonder, dat is waar, maar voor zoiets...
              De groeten => Micha

Comment

• vasco
                • Oct 2003
                • 2567

Ben ik met jou eens dus is het misschien leuk om te weten wat uiteindlijk het doel van de opnamen is. Als ze het bijvoorbeeld willen gebruiken om achteraf terug te luisteren en er van te leren dan is het overbodig.

Comment

• Ibvee
                  • Nov 2002
                  • 714

Als het voor de verkoop is kom je uberhaupt al niet met het id om het met een mike vanuit de zaal te doen lijkt me... maar goed, het kan handig zijn als er de keer daarna weer mee wordt geoefend door bandleden appart, kick is erg prettig om aan vast te houden tijdens het spelen lijkt me. In de meeste gevallen ontgaat ie je niet
                  De groeten => Micha

Comment

Working...