vroege sporen van multitrack.

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • giserke
    • Nov 2003
    • 456

    vroege sporen van multitrack.

    Naar mijn speurtocht van hoe voeger multitrack recording werd gebruikt, kom ik uiteraard uit bij ABBA. Maar kan me iemand me vertellen hoe die dat klaarspeelden in de jaren 70?

    Zijn er nog voorbeelden?
  • showband
    • May 2001
    • 4524

    #2
    wat is de exacte vraag?

    De ontwikkeling van de multitrackrecorder wordt toegeschreven aan les Paul (dezelfde van de gitaar ja. en duo met mary pickford) Dus als je bij abba begint te researchen heb je nog wat te doen.

    andersom is het simpelste antwoord: "Net zoals tegenwoordig. ze namen er separate geluidsbronnen mee op"

    wat wil je exact weten? [?]
    lekker belangrijk!

    Comment

    • giserke
      • Nov 2003
      • 456

      #3
      Ik wil weten welk materiaal zoal gebruikt werd in die periode. En ook hoe het werkt.

      Comment

      • Mathijs
        Moderator
        • Aug 2002
        • 1353

        #4
        De echte meer sporen recorders waren in den beginnen 4 track tape recorders.

        Comment

        • showband
          • May 2001
          • 4524

          #5
          de meersporen uit die tijd waren vooral studers bij dat soort dure bands. 24 sporen 2inch volspoor met dolby. Hierna kwamen in de eighties de DASH sony en mitsubisi machines. Maar dat heeft abba niet meer meegemaakt.

          Heerlijke machines voor audiofetsjisten. (nog steeds de norm wat betreft geluidskwaliteit)

          Maar qua technische mogelijkheden die niet met de geluidskwaliteit te maken hebben mis je enorm veel. Editten, remote control, automatiseren, synchronisatie enz.

          Gek genoeg is de geluidskwaliteit na +/- 1982 alleen maar lager geworden en het gebruiksgemak hoger. Langzaam begint er met de SACD en de 192Khz 24Bit toestanden weer een trajekt terug. Na het dieptepunt van de mp3.
          lekker belangrijk!

          Comment

          • sparky
            • Apr 2002
            • 2104

            #6
            Dat van die MP3 is wel een beetje misplaatst, da's een consumentending, net zoals de compactcassette dat daarvoor was.

            misschien is dit een mooi startpunt:
            The AES Historical Committee is an international forum open to all who wish to investigate and learn about the achievements of those pioneers whose innovative ideas and inventions have contributed to audio's rich past. Dedicated to the preservation of over a century of audio history, the Committee is developing a broad-based history of audio engineering and the audio industry.
            Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

            Comment

            • showband
              • May 2001
              • 4524

              #7
              citaat:Geplaatst door sparky

              Dat van die MP3 is wel een beetje misplaatst, da's een consumentending, net zoals de compactcassette dat daarvoor was.
              Niet zo mee eens. Een compactcasette in een dragondeck. Of een LP dan wel CD uit 1982 klinkt fantastisch.

              Een MP3 speler zoals je nu in elke kroeg op de hoek vind, bij verbazingwekkend veel DJ's en niet alleen bij I-POD consumenten is toch echt de huidige populairste aanschaf in afspeelapparatuur.
              lekker belangrijk!

              Comment

              • sparky
                • Apr 2002
                • 2104

                #8
                okee, dat compactcassette goed KAN klinken doet niets aan het feit af dat het dat meestal simpelweg niet deed, haha :-)(sterker nog ik denk dat de gemiddelde mp3 van nu de kwaliteit van de gemiddelde compactcassette gebruikt door een gemiddelde consument ver achter zich laat... En ik vrees dat de kwaliteit van consumentenaudio pas weer een beetje omhoog gaat op het moment dat de consument zich gaat realiseren dat hun muziek eigenlijk best teleurstekllend slecht klinkt op hun 5.1 setje waarbij het "net lijkt alsof je in de bioscoop zit, (wauw kikkegaafsub!))[V] Echt geweldig; de nieuwste zwaar over-the-top gemasterde R&B-hit door de processing van radio 538 heen, die vervolgens in zo'n set uitkomt(ingesteld op standje "ik help alle fase informatie naar de klote verdeel het over 5 speakers en noem het surround!!!"), wat blijft over? SUBBBBBBB--------------------------midhoog-TOPHOOOOOOGGG. om over dynamiek nog maar te zwijgen [xx(].......BAHBAH en nog eens BAH!!!!
                Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

                Comment

                • Gast1401081
                  • Mar 2001
                  • 7999

                  #9
                  DE legende wil dat de eerste beatles opnames opm een 4-sporen machine zijn opgenomen, met 1 voor de basic's, 1 voor gitaren en tom's, 1 voor de solo's en effecgten, en 1 voor de zang.
                  van 4 naar 8 sporen was al met sgt pepper een feit, de grotere banden komen snel later.
                  Tot begin 80-er jaren de midi-instrumenten kwamen, toen ginge het qua kanalen hard.
                  Alhoewel de 192-sporen analoog nog steeds uit een serieschakeling van 24 en 48-machines bestond, door sempte opm snelheid gehouden.

                  Een website met details: www.AES.org http://www.aes.org/aeshc/docs/audio.....timeline.html

                  Comment

                  • Mathijs
                    Moderator
                    • Aug 2002
                    • 1353

                    #10
                    [EDIT: topic opgeruimd. Voor MP3 of werk resolutie discussies nieuw topic openen a.u.b.]

                    De eerste multi track recorders waren inderdaad vier sporen recorders. Ze pakte dit echter heel creatief aan. drums opnemen op vier sporen, dit naar een volgende recorder, gitaren op vier sporen en dit weer naar de volgende recorder etc etc. Ruis stijgt en foutjes blijven zitten. Zo kwamen ze uiteindelijk op een recorder met één spoor drums, één spoor gitaren, één spoor vocals en als laatste solo's en effecten.

                    Als je goed luistert naar enkele nummers van de beatles hoor je spraak op de achter grond. Stond op de 1e band, maar waren al weer vier banden verder. Opnieuw was geen optie

                    Comment

                    • showband
                      • May 2001
                      • 4524

                      #11
                      De beatles gebruikten wel 8 sporen bij sgtPepper. Maar wel door twee 4 sporenmachines te gebruiken.

                      De eerste beatlesplaten zijn uit de tijd dat je gewoon een sporen gebruikte. En dure acts twee sporen. één voor de lead gebruikte en een voor de rest.

                      en dan afmixen naar mono.
                      lekker belangrijk!

                      Comment

                      • Gast1401081
                        • Mar 2001
                        • 7999

                        #12
                        verder weet ik van Boston - the Third Stage ( heeft men ook 8 jaar aan gewerkt) dat de sempte-tijdcodering van de band af was gevallen, en dat de engineer de 24-sporen maschine synchroniseerde door er met de hand op te remmen.

                        leuke anecdote over dat terug mixen : het schijnt dat Prince voor zijn Live-album op de laatste 2 sporen (47-48) een live-mix meekreeg, om het afwerken wat vlotter te kunnen doen.
                        Ook al vanwege het feit dat de 2 andere 24-ers kop over kop draaiden met de eerste 2 ...
                        Voor meer dan de helft van het album is die 2 sporen terug-mix gebruikt, omdat de feel er Live opstond, en niet meer bewerkt hoefde te worden. ( euro-mobile?)

                        Comment

                        Working...