sae

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ibvee
    • Nov 2002
    • 714

sae

Hallo allemaal, ben vandaag naar de sae geweest, even lekker rondneuzen. Ik heb veel dingen gezien, en veel indrukken gehad, maar ik wil graag nog een paar dingen weten die ze me daar niet kunnen vertellen, en ik weet dat er mensen hier op het forum zijn die deze school gedaan hebben, dus op jullie doe ik een beroep. Ik wil deze school waarschijnlijk ook doorlopen, en dan parttime, maar ik vroeg me af:
    - Wat kan je nou eigenlijk echt als je van de school afkomt?
    - Heb je ook echt het gevoel dat je dat kunt?
    - Vinden jullie het het geld echt waard?
    - Zit er ook echt diepgang in de studie (hoe werken apparaten, reflecties berekenen, faseproblemen uitgelegd enz.)?
    - en zijn er nog andere dingen die ik echt moet weten?
    - Gebruik je dat wat je daar geleerd heb?

alvast bedankt
    De groeten => Micha
  • aeolian
    • May 2005
    • 48

Ik heb daar de fulltime opleiding gehad, in Rotterdam, en zit ondertussen in mijn laatste jaar informatica.

Ze hebben je waarschijnlijk ook gezegt dat slechts een klein percentage ook echt in de sector terechtkomt, en dat is ook zo. Ik heb de indruk dat ze in studios niet zo bezig zijn met diploma's, dus het kan rendabeler zijn om een jaartje gratis in een studio te gaan werken, of er zelfs voor te betalen, als je echt in een studio wilt gaan werken.

Wij kregen daar 12u per week theorie en ze gaan echt wel in detail over hoe alles werkt. Ik moet wel zeggen dat het niveau niet zo hoog lag.

Daarnaast krijg je praktijk, en daar haal je uit wat je erin steekt. Het is wel zo dat de meeste praktijk-workstations niet meer dan €1000 ofzo kosten, dus je kan wel overwegen het gewoon zelf te kopen. (Mac met logic en cubase, mackie-mixer met adat, multiFX en compressor)

Het belangrijkste dat ik er aan overgehouden heb is zelfvertrouwen. Ik heb wel geen fulltime job gevonden, maar ik ben nu toch bezig met langzaam aan mijn eigen PA-bedrijfje en studio op te richten, iets wat ik zonder de opleiding waarschijnlijk niet gedaan had.

Comment

• Ibvee
      • Nov 2002
      • 714

Ok, dankjewel! Ik wil blijf waarschijnlijk gewoon bij m'n baas werken, en wil deze opleiding vooral doen om mijn studio kennis groter te maken. Ik wil em in Amsterdam gaan volgens. Hoe bedoel je dat met zelfvertrouwen, in de zin van: Ik weet dat wat ik maak goed is, en dat andere mensen dat ook goed vinden? Gaan ze nog erg ver op live geluid in? Zijn er nog meer mensen?
      De groeten => Micha

Comment

• aeolian
        • May 2005
        • 48

Als je al ergens werkt dan is het volgens mij echt niet de moeite, je gaat niets leren dat je niet op het internet kunt vinden. Anderzijds, als je het geld kan missen, waarom niet, je kan alleen maar bijleren.
        Zelfvertrouwen in de zin van, als ze me vragen om ergens te mixen dan moet ik niet twijfelen of ik het wel kan, en als er problemen opduiken zal ik ze ook wel kunnen oplossen.
        Voor live geluid moet je het niet doen, ze vermelden het wel eens maar het is wel een opleiding voor studio.

Ik spreek wel over 3 jaar geleden.

Comment

• Ibvee
          • Nov 2002
          • 714

ok, ik ben blij dat ze het niet over live hebben, mijn live geluid kennis is namelijk voldoende, en die leer ik wel bij in de praktijk. Het gaat mij ook echt om het studio gedeelte. Maar het praktijk-studio is toch wel vrij groot d8 ik zo?
          De groeten => Micha

Comment

• PowerSound
            • Nov 2001
            • 1892

Ik heb bijna gedaan met SAE (Brussel), we zien wat over Live, niet echt veel (monitor plaatsing, 380/220V, line array prog's, kastenplaatsing etc). Maar we hebben wel veel lessen over echte studiowerk, microplaatsing, A/D => D/A, protools, Neve, SSL, dynamische en tijdelijke effecten etc...

In Rotterdam hebben ze een nieuwe SAE geopend ? Daar staat de eerste Digidesign ICON, een Neve en een SSL...
            PSL Bvba powered by
            L-Acoustics dV-Dosc / Arc / dV-Sub / SB28 / 112P / LA8
            Yahama LS9-32 / MC7L-48
            Grand MA Full Size / Light / Avolite 2008 / Tiger
            Martin MAC250 Krypton / Wash / 700 Profile / Atomic

Comment

• Ibvee
              • Nov 2002
              • 714

In Amsterdam staat de ICON, ssl, neve en de nieuwe digitale mackie. Maar heb jij echt het gevoel dat je er wat aan hebt, en dat je veel geleerd heb?
              De groeten => Micha

Comment

• sparky
                • Apr 2002
                • 2104

ja, leuk zo'n SSL of Neve als je er een uurtje of 20 per week achter mag zitten. Maar da's dus helaas niet het geval he?
                Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• aeolian
                  • May 2005
                  • 48

Inderdaad, voor de meeste is het slechts 2 keer 6u in de grote studio, in Rotterdam een leuke pro-control.

Ik heb wat geluk gehad, door mensen die niet zijn komen opdagen en een nachtelijke sessie vanwege een losse directeur toch nog een extra 24u in die studio doorgebracht
                  Daarnaast ook nog eens een nachtje doorgedaan in de neve-studio van Frankfurt

Comment

• Ibvee
                    • Nov 2002
                    • 714

Het lijkt mij een hele leuke studie, maar vooral aan jullie dus de vraag: Leer je er ook echt wat? Ik heb van mensen gehoord die zeiden dat ze daar in 1 jaar hadden geleerd, wat ze anders in 10 jaar hadden geleerd. Als dat zo is, vind ik het de moeite waard. Maar als andere mensen zeggen dat dat absolute bullshit is, weet ik dat ik beter even verder kan kijken.
                    De groeten => Micha

Comment

• Marcel Heeren
                      • Jun 2005
                      • 2

Hoi, ik ben vorig jaar april afgekomen met het Audio Engineer Diploma bij SAE Rotterdam. Vooral veel theorie (vrijwel niets over live); die kun je letterlijk nalezen op mijn eigen site:

Kwa praktijk heb ik optimaal gebruik gemaakt van de studiotijd die je kunt boeken. Heb in die anderhalf jaar 6 bandjes opgenomen, en zat gemiddeld 4 uur per week in de studio.
                      Het is bijna onmogelijk om vast werk te vinden in een muziekstudio. Live klussen en nabewerking voor tv/multimedia is iets beter te doen. Ik ben parttime voor mezelf begonnen en maak nu ongeveer 10 uur per week muziekopnames op locatie. Zie ook:

Kan er absoluut niet van leven, maar heb wel een hoop lol! En ik leer iedere dag weer bij.

Succes,
                      Marcel

Comment

• Ibvee
                        • Nov 2002
                        • 714

ik heb in principe al werk als ik klaar ben met school. Ik wil deze school puur doen om echt mijn studio-skills eigenlijk op een soort "basis-niveau" te brengen. Ik maak hieruit op dat jij het cker de moeite waard vind?
                        De groeten => Micha

Comment

• Marcel Heeren
                          • Jun 2005
                          • 2

Ik vond het zeker de moeite waard, en heb nog elke dag plezier van wat ik heb geleerd!

Marcel

Comment

• jah
                            • May 2005
                            • 27

Comment

Working...