Nabewerking DJ setje: Compressen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Poelmans
    • Feb 2004
    • 806

Nabewerking DJ setje: Compressen

Hellow peepels

Kzit met een klein vraagje: Als DJ neem ik soms wat demo cdkes. Nu iedereen dat da al eens gedaan heeft weet dat hoewel ge goed weet da ge rond de 0 dB moet blijven ge daar toch soms (en dan vooral tijdens ne mix) wel eens 6dB ofzo overgaat. Live geen probleem, als je aant opnemen bent wel, want wil je dan zorgen dat het niet clipt dan is je dynamiek weg.

Nu was ik wat aant prutsen met adobe audition en z'n dynamics functies. En ik weet dat muziek van CD of vinyl soiezo al compressed gelijk hell is. Maar toch heb ik in gedachten om zowat vanaf 0dB (op men mengpaneel) te gaan compressen, en enkele dB verder te limiten om zo aan volume te winnen... (en eventueel met een hardware compressor/limiter aan dynamiek?)

Maar omdat het de eerste keer is dat ik met een compressor pruts (de theorie ken ik) mijn vraag: wie kan me wat richtwaardes van ratio, atack en release geven hiervoor? Ik was begonnen met 4:1 en een release van 150ms, toch begon ie soms te 'pompen'

PS: met aan dynamiek winnen bedoel ik dan aan dynamiek ibt mijn bithoogte (16bit), en van alles onder de 0dB van mijn mixer. Ik weet ook dat een compressor het omgekeerde doet
  • sparky
    • Apr 2002
    • 2104

Als gemiddeld opnameniveau -6 dB aanhouden, heb je nog speling totaan de 0... Vervolgens ga je dan in je software compressen, scheelt weer centjes ey. wat je gaat doen is levellen. Je stelt je compressor is met een langzame attack (300/500 mS) en een lange release 1500mS. Ratio die neem je gewoon erg hoog 1:10 ofzo. Treshold zal dan rond de -2 a -3 liggen. Dit zijn natuurlijk richtwaardes, exacte waardes blijft een kwestie van luisteren en kijken of je niet boven de 0 dB uitkomt. Als je nu nog een paar extreme pieken overhoudt kun je die altijd nog weghalen met een snelle limiter zoals de waves L2, deze stel je dan meteen zo in dat het maximale uitgangsniveau 0dB is. De treshold stel je zo in dat de limitter meestal net niet werkt, berhalve tijdens de pieken
    .
    Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• Poelmans
      • Feb 2004
      • 806

treshold -2/3 dB tov die gemiddelde waarde, of tov de 0dB lijn van opname programma?

tnx

Comment

• sparky
        • Apr 2002
        • 2104

-2/3 = -2/3 dB; anders ga je ook de zachte gedeeltes omlaag drukken, dat is niet nodig.

P.S. Probeer ten alle tijde te voorkomen dat je je converters overstuurt!!! Vandaar dus dat ik zeg -6 als gemiddelde waarde aanhouden tijdens het mixen, dan kan je af en toe een beetje harder gaan en ook pieken hebben zonder dat je al te snel boven de 0 dB komt en dus je converters gaat oversturen!
        Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• Poelmans
          • Feb 2004
          • 806

Vandaar dat ik ook aant denken was aan ne hardware compressor (ne behringer kost nu nie superveel).

Ik heb al vorige setjes op -6dB opgenomen, en overt algemeen zal die nie clippen. Maar soms moet ge efkens eens wa meer aandacht besteden aan uwe mix dan aan uw level omdat het anders misloopt... En dan hebde rode lampkes op uw opname programma

Niet dat ge het hard hoort, maar het steekt me de ogen uit

Comment

• giserke
            • Nov 2003
            • 456

vind ik wreed interessant.
            Zou iemand kunnen vertellen of hier tabellen van bestaan. Eventueel op soort opname, zoals groot/klein orkest, rockgroep, bigband enz...

Comment

• giserke
              • Nov 2003
              • 456

zou ook iemand kuunen uitleggen wat de volgende termen zijn en wat ze doen:
              ratio 10:1
              Treshold
              attack
              release

Comment

• djbirdie
                • Oct 2002
                • 509

kijk even hier

grtz, Niels

Het is de kunst om van geluidsoverlast een buurtfeest te maken!

Comment

• Ibvee
                  • Nov 2002
                  • 714

ik d8 dat jij in zo'n gigantische studio keten werkte?... Maargoed, ik herinner me nog dat je vooral producer werk doet, dus dan mag het. als het goed is staan er hier --&gt; http://www.rane.com/library.html &lt;-- bij het vakje met "dynamics processing" (even naar beneden scrollen) wel een paar interessante artikelen voor jou. Veel suc6!
                  De groeten => Micha

Comment

• giserke
                    • Nov 2003
                    • 456

citaat:Geplaatst door Ibvee

ik d8 dat jij in zo'n gigantische studio keten werkte?... Maargoed, ik herinner me nog dat je vooral producer werk doet, dus dan mag het. als het goed is staan er hier --&gt; http://www.rane.com/library.html &lt;-- bij het vakje met "dynamics processing" (even naar beneden scrollen) wel een paar interessante artikelen voor jou. Veel suc6!
                    ik d8 ook nooit te hebben gezegd dat ik technieker ben en afmixing van opnames voor mijn rekening neem.
                    en wat ik privé doe ivm opnemen is pure hobby

Maar swat... Toch bedankt voor de goeie webstekken.

Comment

• Ibvee
                      • Nov 2002
                      • 714

Was een grapje, maar ik vind het erg goed van je dat je je met dit soort dingen bezighoud. Als je weet wat de apparatuur kan in een studio, en hoe het werkt, weet je ook beter wat er mogelijk is, en kan je degene die wel mixed en mastered beter ondersteunen! Dus ga vooral zo door
                      De groeten => Micha

Comment

Working...