Hoe muziek kwalitatief zachter doen klinken ?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sparky
    • Apr 2002
    • 2104

Komop mensen WEER een A/D discusie?....

Wat voor spullen gebruik je voor de toetsen en zang Thaike?
    Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• thaike2
      • Jun 2004
      • 44

Prachtig jullie meningen te horen over dit onderwerp bedankt ervoor ,de keyboards die ik gebruik zijn de Tyros van Yamaha,en de roland VA76,de microfoon is een Neuman TLM 103,
      mvg
      Thaike2

Comment

• sparky
        • Apr 2002
        • 2104

Bedenk ik me opeens dat ik helemaal geen verstand heb van synths... heheh. Maar ik heb wel de indruk dat de sounds uit deze apparaten aardig in orde zouden moeten zijn, maaarrrr. Een via physical modelling tot stand gekomen hammondsound, klinkt natuurlijk niet bepaald als "the real thing." Dat is iets wat ik dan weer WEL weet. Steriel is het woord dat ik hiervoor zou gebruiken, maar ik bedoel denk ik hetzelfde als jij.

En wat de zang betreft, de mic is goed, de recorder is goed, maar zang direct die Roland in opnemen, niet doen!

In allebei de gevallen volstaam de pre-amps van de roland 2400 CD niet, dat zegt verder niets over de algehele kwaliteit van het apparaat. Ik heb eens een week met zn grote broer de 2480 gewerkt en moet zeggen dat ik vooraf een "portastudio" beeld in mn hoofd had. Nadat de VGA monitor, de muis en het keyboard eraan waren gehangen werd dat al anders... Fijne apparaten :-)

Externe pre-amps met of zonder buizen, EQ's of compressors, dat is waar je veel warmte zou kunnen winnen.
        Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• thaike2
          • Jun 2004
          • 44

Sparky.
          jouw redenatie goed kunnen volgen ,
          (Externe pre-amps met of zonder buizen, EQ's of compressors, dat is waar je veel warmte zou kunnen winnen)

een externe pre-amp met of zonder buizen zie ik wel zitten, liefst in steréo voor de keyboard,kan waarschijnlijk ook voor de zang dienen......als het mag op dit forum , wat zou dan aan te raden zijn, ik hoor het graag van mensen die ervaring hebben hiermee
          mvg
          Thaike2

Comment

• showband
            • May 2001
            • 4524

Tyros van Yamaha,en de roland VA76 zijn amusementsdozen. Gebaseerd op synthesizertechnieken van de motif (yamaha) e.d. Deze zijn bedoeld om snel veel geluid te geven met minimale inspanning. (http://www.yamaha-europe.com/yamaha_...0_300k_wmv.wmv) Deze geven een net signaal om een huiskamer of amusementsvolume PA set eenvoudig mee aan te sturen. Voor studiowerk zijn er echter wel compromissen gesloten. De interne mixer, de interne effecten enz zijn geen hoogstaande dingen naar studiostandaard. En dat hoeft niet. Het is voor live. Of voor rijke thuisspelers.

De besparing zit in de wijze waarop alles in een doosje bij elkaar geprakt wordt. Als jij in de tyros een mogelijk hebt om de ruwe losse klanken naar de (digitale?) output te sturen dan moet je al stukken beter resultaat kunnen krijgen. De toonregeling en effecten van je HD recorder zijn namelijk klassen beter dan die van je keyboards.

Qua prijsklasse waar je in zit had je voor het geld van je twee keyboards een laptop met modelling-software en keyboard kunnen kopen waarmee je de performancekeyboards zou uitlachen. Alleen zonder de keyboards kun je waarschijnlijk dat geld weer niet live bij elkaar verdienen. Catch 22...
            lekker belangrijk!

Comment

• thaike2
              • Jun 2004
              • 44

ik begrijp wat je bedoeld showband, maar ik moet nu eenmaal verder doen met de middelen die ik heb,voor mij zijn dit twee topkeyboarden,die ik dan ook wil gebruiken voor mijn hobby. die VS 2400 CD van Roland is een prachtstuk voor mij althans , er zijn nattuurlijk grenzen , maar die grenzen kom je ook tegen in hele dure investeringen, en zo evolueerd alles maar......wat voor mij nu belangrijk is ,is te proberen om mijn sound wat beter te laten klinken op de Roland 2400CD, vandaar mijn vraag naar sugesties.
              mvg
              Thaike2

En zoals vele, probeer ik het altijd beter te doen

Comment

• sparky
                • Apr 2002
                • 2104

Wat die pre-amps betreft: Zelf weet ik eigenlijk alleen hoe de Trakmaster van Focusrite klinkt, simpelweg omdat dat de enige is die ik ooit gehad heb. Ik ben er nog steeds erg blij mee. Geeft meer diepte en vooral ook iets wat ik als "afronding" zou willen beschijven mee aan vocalen. Ik heb em verder alleen nog op bas geprobeerd, maar daar was met basversterkers (zowel mic als direct uit de preamp) meer te bereiken dan met de focusrite. Je zou de Twintrak pro kunnen proberen; komt ook uit de Platinum serie en is volgens hetzelfde principe, maar dan 2 kanaals. Onthou wel dat dit geen pre is waar je een dikke buizencrunch uit gaat halen!!

Maar er is nog veel meer keus, van erg betaalbaar (zoals die Twintrak dus) tot eh, prijziger.

(Voelt ik hier een "welke pre-amp?"-topic aankomen?)

Maar goed, voor de vocalen ligt hier sowieso een stevige vooruitgang. Showband heeft wel volkomen gelijk als hij zegt dat je zaken bij de bron moet aanpakken!

Comment

• giserke
                  • Nov 2003
                  • 456

citaat:Geplaatst door sparky

Komop mensen WEER een A/D discusie?....

Wat voor spullen gebruik je voor de toetsen en zang Thaike?
                  Over A/D hoef je niet te discuteren, de uitkomst is gekend.

Comment

• showband
                    • May 2001
                    • 4524

er is hier geen A/D discussie want op de zangmicrofoon na zijn alle bronnen reeds digitale samples. Voor wrijwel alle keyboardspelers met verstand in hun kop is er dan ook nooit een serieuze discussie geweest op dit gebied. Slechts (electro)mechanische spelers zijn uitgezonderd.

Als je voor warmte gaat van digi keyboard naar digi recorder/mixer ligt een joe meek (opto) of envoice en TLA danwel LA acoustic (tube) compressor/voorversterker voor de hand. Mijn kleine ervaring met focusrite is namelijk dat die uiterst precies de klankkleur van je instrument weergeven. Terwijl de schrijver meer naar aangename kleuring zoekt.

goedkope alternatieven? samson tube pre e.d. Maar dat degenereert je hele setup wel..[B)]
                    lekker belangrijk!

Comment

• thaike2
                      • Jun 2004
                      • 44

Hallo,
                      ik zal me even verdiepen in die toestellen, zoals reeds gezegd is het ene toestel redelijk betaalbaar en de andere weer stinkend duur , zal proberen een middenweg te zoeken , maar ik moet wel iets hebben aan het toestel als ik die koop. ik zou moeten gaan voor een toestel die de twee mogelijkheden bied " compressor/voorversterker ", of zou ik beter af zijn met twee toestellen ?

zeker bedankt allemaal voor de hulp, en de moeite die jullie getroost hebben om mij te helpen , ik ben niet opgegroeid met al die moderne apparaten, maar wil niet zeggen dat in niet probeer om beter te doen , en dank zij dit forum kan dat, suggesties blijven steeds welkom ,prettig weekend allemaal,

mvg
                      Thaike2

Comment

• thaike2
                        • Jun 2004
                        • 44

Hallo,
                        Even links en rechts wat opgezocht , wat mij bevalt zijn de toestellen van TL Audio , en Focusrite , maar nu proberen een juiste keuze te maken , moet ik gaan voor een toestel die alles aan boord heefd zoals de "TLA 5052 Stereo Valve Processor" zowel voor zang als keyboard, ik ben wel verplicht om in een stereo uitvoering te gaan ,voor de keyboards denk ik ....ook de Focusrite "Twintrak Pro" een dual preamp lijkt interesant..wat denken jullie de profs ?
                        mvg
                        Thaike2

Comment

• thaike2
                          • Jun 2004
                          • 44

Hallo allemaal ,
                          je de knoop is doorgehakt , het is de "TL-Audio 5052 Stereo Valve Processor" geworden , de klank is nu veel warmer geworden en evenwichtiger geworden , ook de stem klinkt heel wat beter ,en de klank is zeer goed onder controle, voor mij de goede keuze,kost wel wat geld maar het toestel is het wel waard , dank aan allemaal voor de suggesties.

Ik zou het op prijs stellen van de profs, om enkele standard compress instellingen te ontvangen (als dit hier kan en mag ) voor de zang (Threshold-Ratio-Attack & Release)ik weet wel dat iedere stem anders is , maar er zijn toch basisinstellingen , en dit zou ik graag even vernemen van jullie.

MVG
                          Thaike2

Comment

• showband
                            • May 2001
                            • 4524

Man, praten we over butget! Je hebt nu wel een van de meest begeerlijke te pakken. [][:0][] Gefeliciteerd. Hier ga je heel veel plezier van hebben. []

Er zijn twee stromingen in de muziek. Ik noem ze voor het gemak "de techneut" en "de muzikant" Hoewel ze in beide hoek voorkomen. Technisch gezien is clean opnemen met een meersporen setup dé manier om tijdens het mixen veel opties open te houden. Je kan dan exact de goede hoeveelheid galm en compressie e.d. instellen voor de eindmix. En dit eventueel zelfs dynamisch aanpassen aan de song. "muzikaal" gezien zal je nooit een betere opname krijgen als je niet gewoon opneemt wat voor het liedje nodig is. Als jouw synthesizersound een dikke chorus nodig heeft en je zang een stevige dip in het nasaale toongebied? Dan draai je dat er gelijk in en neem je het zo op!

Het voordeel van de laatste methode is dat jij met die TL gelijk het geluid bij de bron kan aanpassen op volledig professioneel niveau. (nogmaals, je praat hier niet over homestudio maar over 100%studioklasse. ) De toonregeling en compressors in digitale betaalbare meersporen setups halen het niet bij jouw processing tijdens de opname. Zelfs niet in de meeste studio's die met dure MAC software setups werken. Jij als muzikant kan inschatten hoe de eindsound is die je bij het uiteindelijke product nodig is. En daarom vrij radicale settings gebruiken bij het inregelen van de TL.

Voor zang zal meer of minder compressie een 'in your face' geluidsbeeld geven. (Kate Bush gebruikte zelfs twee compressors achter elkaar bij bepaalde songs) 4:1 en meer en een goed gerichte laagaf op de EQ. Ik hou zelf van een korte attack en een iets vertraagde release. Treshold niet te hoog.
                            Voor synth zou ik weinig tot geen compressie gebruiken en meer voor de tubesound en EQ zelf gaan. Immers de door jou gebruikte keyboards hebben intern al een stevige begrenzing op de dynamiek. Als je de geluidsbon zonder effecten naar de output kan krijgen 2:1.
                            Er staan trouwens enorm veel compressor tutorials op het web. Even google-en en je zal er tientallen vinden.

Nogmaals gefeliciteerd met de aankoop.
                            Als je met je roland en dit ding nog geen mooie opnames krijgt kun je de apparatuur in ieder geval niet de schuld geven.
                            (De volgende stap is van de nummers die je uit wil brengen je losse opname sporen naar CD branden en naar een hele goede studio gaan om af te mixen. ZO goede basisklank is je setup nu in staat op te nemen)

Welke monitoring gebruik je hierbij?
                            lekker belangrijk!

Comment

• thaike2
                              • Jun 2004
                              • 44

Showband,
                              Bedankt voor uw toelichting,voor mij is het inderdaad een hele stap vooruit met dit toestel,wat me wel opvalt bij dit toestel is het gebruiksgemak, niet ingewikkeld, zeer overzichtelijk,

ik gebruik voor monitoring Behringen Truth B2031 boxen,daar ben ik wel tevreden over....per slot van rekening , voor mij is het een jongensdroom die nu op mijn leeftijd in vervulling gaat, een eigen studiotje.....plus dan nog links en rechts wat raad inwinnen....bij personen die hun ervaring en kennis met anderen willen delen, zoals op dit forum.......nogmaals bedankt.
                              mvg
                              Thaike 2

Comment

Working...