preamp vraagjes...

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • skies
    • Jan 2006
    • 6

preamp vraagjes...

Hellow,

Ik heb gezocht maar op de een andere manier kreeg ik geen resultaten dus ik hoop dat dit inderdaad niet eerder zo aan bod is gekomen..

Waarmee neem ik nu op?
    Momenteel neem op de computer op door middel van een cassette deck uit de jaren 80 in record pause te zetten, waarbij het signaal van de line uitgang in de computer verdwijnt. Het geluid hiervan is verrassend goed! Het betreft een Sanyo RD 220 Deck... De microfoon die ik gebuik is een Audio technica AT822 stereo microfoon. De geluidskaart is een Creative SB Audigy 2 ZS (Dell). Zonder extern kastje dus. Dat ding valt tegen moet ik zeggen.

Wat neem ik op?
    Spraak en geluiden. Omdat de geluiden (voor muziek creties) vaak erg zacht zijn moet het signaal sterk en ruisarm zijn. Dat lukt echt prima met de huidige 'gear', geloof het of niet. Jammer is wel dat vanaf 15 kHz de frequentie omlaag dropt. (Dit ligt niet aan de microfoon, die gaat tot 20 kHz). Ook leg ik de drempel vanzelfsprekend steeds hoger.

Het is dus hoog tijd dat ik een stille en ruisarme microfoon preamp aanschaf. Momenteel lijkt mij de beste keus de (voor mij wat prijzige) M-audio DMP3. Op dit forum heb ik ook reeds de USBpre gezien, ik weet alleen niet hoe stil, en universeel (met oog op de toekomst) deze is. Nu weet ik niet of er op dit forum veel mensen zijn die waarde hechten aan erg gevoelige (of moet ik zeggen signaal-sterke) apparatuur, maar misschien hebben jullie een betere suggestie, of ervaring?

Overigens ben ik me ervan bewust dat een gevoelige microfoon ook belangrijk is, de AT822 is al aardig gevoelig, -45dB. Heeft overigens geen phanom voeding nodig. Maar da's van latere zorg
    Last edited by skies; 12-01-06, 20:24.
  • berolios
    • Sep 2005
    • 1538

Hi Skies

Welkom!

USBPre is heel goed, maar ik vind hem zelf een beetje aan de dure kant, voor datzelfde geld heb je tegenwoordig een prima Firewire interface oid.

Met de M-Audio heb ik geen ervaring, maar ken veel mensen die er mee werken en heb er nog geen rare of foute dingen over gehoord.

Zelf heb ik een Tascam US-122, qua geluidskwaliteit is hij perfect, alleen de USB-driver liet in het begin wat te wensen over (ondertussen opgelost).

Maar voordat iemand je hier een bruikbaar advies kan geven: wat is jouw budget? Is je budget namelijk wat ruimer, dan zou je ook eens kunnen denken aan studio-pre-amps met digitale i/o (o.a. Mindprint, Focusrite). Dus laat maar horen zou ik zeggen.

Cheers
    Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• skies
      • Jan 2006
      • 6

Dankje! Ik heb de Tascam US-122 ook genoteerd

Mijn budget ligt onder de 300,- Euro.

Ik heb overigens Een Windows XP pc, zonder Firewire (mét USB2.0).
      Maar een S/PDIF uitgang is ook digitaal, of werkt dat niet goed?

Comment

• Radar
        Moderator
        • Jul 2002
        • 890

Koop voor de gein eens de S.O.S. van de maand januari 2006
        (Sound On Sound, http://www.soundonsound.com/ )
        Staat altijd wel wat leuks in, ook voor home recording.
        Ik doe niet aan bijgeloof.
        Dat brengt ongeluk.

Comment

Working...