in of externe geluidskaart

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Nolly
    • Oct 2005
    • 19

in of externe geluidskaart

[FONT=Arial]Hallo allemaal,[/FONT]

[FONT=Arial]Zoals jullie in een eerdere topic (digitaal "rammeltje" ddx3216 in opnamesetting) van mij hebben kunnen lezen/volgen ben ik druk bezig geweest met het opnemen in genoemde setting. [/FONT]
    [FONT=Arial]Dit expiriment is wat mij betreft zeer geslaagd, de problemen die ik onderweg tegen kwam zijn mede door jullie opgelost. Super![/FONT]
    [FONT=Arial]Momenteel[/FONT][FONT=Arial] is de[/FONT][FONT=Arial] eindmix[/FONT][FONT=Arial] naar een mastering studio, ik heb al een proef fragment gekregen en dat klinkt goed.[/FONT]
    [FONT=Arial]Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik/wij als band in staat zijn om voortaan onze producties volledig zelf standig kunnen doen. Ik ga een tweede adat 1616 aanschaffen zodat we de volledig 24 kanalen van de Alesis HD24 kunnen benutten. Ik heb voor de eindmix een andere geluidskaart nodig om de eindmixen in de toekomst op een zo hoog mogelijke reolutie aan te leveren. [/FONT]
    [FONT=Arial]Ik werk momenteel met een Guillmot Isis maxi studio. Ten eerste de 8x in heb ik in de toekomst niet meer nodig, maar wat voor mij belangrijker is, is dat deze kaart geen 24 bit is en “maar” 44.1kHz. Ik zoek dus een andere geluidskaart. Deze zal 24 bit en 48 (en hoger) kHz moeten zijn. Nu heb ik de volgende mogelijkheden. [/FONT]
    [FONT=Arial]In de pc in onze oefenruimte zit een moederbord met isa sloten, het is een P3, 855 met 256mb werkgeheugen. Deze pc heeft usb aansluitingen. Ook ben ik in het bezit van een laptop, een 2500+ met 512mb werkgeheugen. Deze laptop heeft uiteraard ook usb aansluitingen en een pcmcia slot. Nu kan ik proberen om een interne isa kaart te kopen (nieuw/tweedehands) maar ik kan er ook voor kiezen om een externe geluidskaart aan te schaffen (usb of pcmcia). Wanneer ik een externe usb kaart neem dan kan ik deze op beide computers gebruiken. Wanneer ik voor een externe pcmcia kaart kies dan zal ik de eindmixen op de laptop moeten opslaan. Wanneer ik voor een externe geluidskaart kies dan kan ik de “oude Guillemot” lekker laten zitten en daarop de huis tuin en keuken opnames doen. [/FONT]
    [FONT=Arial]Nu ben ik mij online al aan het orienteren voor een geluidskaart en ben er een aantal tegengekomen (zie hieronder). Ook heb ik de zoekfunctie op het forum geprobeert maar daar werd ik echter niet veel wijzer van. [/FONT]
    [FONT=Arial]Wat ik graag van jullie wil weten is of het een goed idee is om een externe geluidskaart te kiezen en of onderstaande kaarten een optie kunnen zijn. [/FONT]
    [FONT=Arial]Misschien is er iemand die met een van de kaarten ervaring heeft. [/FONT]
    [FONT=Arial]Of zit ik er helemaal naast en komen jullie met veel betere suggesties. [/FONT]
    [FONT=Arial]Ik ben benieuwd... .[/FONT]
    [FONT=Arial]De kaart zal goede ad/da converters moeten hebben daar ben ik mij bewust van.[/FONT]

[FONT=Arial]Voor de ddx kenners onder ons. Wanneer ik een tweede adat 1616 onboard heb kan ik dan bv. 25 en 26 als master out gebruiken om (volledig) digitaal de eindmix in de computer te sturen aangezien ik voor de hd24 “maar” 24 i/o van de ddx gebruik? Dan zal de “nieuwe geluidskaart” ook optisch in moeten hebben.[/FONT]

[FONT=Arial]M Audio Audiophile USB[/FONT]
    [FONT=Arial]ECHO Indigo io[/FONT]
    [FONT=Arial]Mackie Spike[/FONT]
    [FONT=Arial]Terratec Phase26USB[/FONT]

[FONT=Arial]Bij voorbaat dank voor jullie reacties en meedenken.[/FONT]
    een hok vol tube amps maar wel een digitafel

digital newbie;-)
  • Ibvee
    • Nov 2002
    • 714

Hallo Nolly,

Ik begrijp dat je vanaf je mixer digitaal in en uit naar je multitracker gaat, dus waarom dan de eindmix ook niet gewoon digitaal naar je computer?
    Ik weet niet of je mixer dat toelaat, ik ken de DDX niet, maar een groot voordeel is dat je gewoon lekker digitaal kan blijven, dus je hebt geen last van signaal verlies door slechte converters enz.
    Dat betekend dus ook dat je kaart een stuk goedkoper kan, die dingen maken weinig uit kwa prijs als het om digitaal in gaat. Belangrijk is dat er een nette clock in zit, maar een beetje pro kaart heeft dat. Verder gebruik je m daarnaast hoogstens om af te luisteren, en dat kan een beetje audiokaart ook al netjes doen, de kwaliteit zal dan niet veel verschil geven tenzij je naar echt duurdere kaarten gaat, maar dan krijg je het probleem dat je een topkaart hebt, met een behringer tafel ertussen, een relatief goedkope multitracker, en monitors die waarschijnlijk ook niet heel erg duur zijn geweest.
    Verder moet je niet teveel luisteren naar de mensen die 'zeggen' dat ze er veel van weten, maar vooral vertrouwen op je eigen oren. Het verschil tussen 48khz en 44.1 is naar mijn mening niet de moeite waard (buiten dat jou kaart volgens mij 48khz aan moet kunnen, ik geloof namelijk dat ik dezelfde heb...) 48khz is als het goed is voornamelijk geintroduceerd voor televisie doeleinden, waar meerdere factoren een rol spelen.
    Maar de vraag is bijvoorbeeld ook of het de moeite waard is om op 96khz of misschien zelfs 192khz op te nemen. Je moet afwegen of het verschil de prijs waard is, of jij het verschil ook kan horen, en of jou setup dan ook echt een beter resultaat aflevert. Veel mensen zeggen dat het niet uitmaakt, maar ik blijf me stiekem soms nog afvragen of het nou wel echt zo nuttig is, uiteindelijk is het op de cd namelijk toch weer gewoon 44.1kHz, en in de huiskamer zal niemand kunnen zeggen: "wouw, dit is op 192kHz gemastered!"...
    Oftewel, let goed op wat je gaat kopen!
    M-audio maakt goeie spullen, die audiophile usb is de moeite waard, daar heb ik ervaring mee. Verder is die mackie spike geloof ik iets aan de dure kant, als je die kant op gaat kan je misschien ook kijken naar de mbox van digidesign. Verder als je toch besluit om topspul te gaan kopen voor je computer is RME ook zeker de moeite waard om even een kijkje bij te nemen.
    Hoop dat andere mensen er ook nog meer over te zeggen hebben.
    Last edited by Ibvee; 13-02-06, 23:50.
    De groeten => Micha

Comment

Working...