Studiomonitoren of HIFI?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • laserguy
    • Jun 2003
    • 2755

Misschien even een nuancering:

Kwaliteitskabels hebben wel degelijk nut. Een super-super high end kabel die ongeloofelijk veel kost is inderdaad dan weer van het goede teveel. Zorg gewoon dat je materiaal dat je gebruikt om aan te sluiten DEFTIG is, niet meer niet minder. Zorg bij LS-kabel voor voldoende dikte een draadje van 0.5mm2 klinkt inderdaad anders dan een 2.5mm2. Ik herinner mij nog altijd die blindtest met een groep hi-fi freaks in een vaktijdschrift waarin LS-kabels werden getest en als tweede beste kwam uit de bus: VOB van nauwelijks 40 cent per meter...
    Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• test12
      • Jan 2003
      • 901

Toch klopt het wel van die verdwaalde elektronen. Bij Japanse geluidssetjes zitten standaard japanse speakerkabels er is dan een goede communicatie tussen de elektronen mogelijk. Deze kabels zijn ook wat dunner dit is te verklaren omdat de Japanse typografie zeer kompact is (met één teken verwoorden ze hele zinnen). De kabels van niet japanse makelij moeten echt heel duur zijn om deze taalbariere te kunnen doorbreken.

gr. Herman

Comment

• Ibvee
        • Nov 2002
        • 714

Zorg gewoon dat je materiaal dat je gebruikt om aan te sluiten DEFTIG is, niet meer niet minder. Zorg bij LS-kabel voor voldoende dikte een draadje van 0.5mm2 klinkt inderdaad anders dan een 2.5mm2. Ik herinner mij nog altijd die blindtest met een groep hi-fi freaks in een vaktijdschrift waarin LS-kabels werden getest en als tweede beste kwam uit de bus: VOB van nauwelijks 40 cent per meter...
        Kijk, dit is duidelijk. Het is zoiezo logisch dat je voor luidsprekers luidspreker kabel gebruikt, en voor lijn signaal lijn-kabeltjes. Maar dat laatste wat je noemt, daar doel ik dus op. Als het nou om isolatie, of de mate waarin een kabel 'road-proof' is gaat, dan vind ik dat het nut heeft.
        De groeten => Micha

Comment

• Outline
          • Feb 2006
          • 1434

Met kabelwerk is het eigenlijk heel simpel: Dikker= ALTIJD beter! Om de simpele reden dat er minder verlies van signaal is waardoor er aan de andere kant weer meer uit komt. Wat 220V ter vergelijking: 2000Watt gaat makkelijker door 2.5mm dan door 1mm. Oja, die 2000Watt gaat wel door de dunne kabel heen, maar omdat deze meer WEERSTAND (=het toverwoord) ondervindt blijft er aan het einde minder Volt over. En in dit geval wordt de kabel ook nog 'ns warm!

Dit geld ook voor het materiaal waarvan de kabel gemaakt is. Koper bv. geeft meer WEERSTAND dan bv. zilver.

Daarom zijn er dus dure kabels. Maar ook ik vind dat er overdreven wordt! Ben zelf om sinds ik 2.5mm aan National Panasonic knoopte ipv 0.75mm. Er ging echt een wereld voor me open!

Dikker=beter geldt ook voor 't pro-spul. Je 1200W voor je sub komen makkeliker aan met 4mm dan met bv. 1.5mm. Heb 'n tijd geleden ergens een tabel gezien met wat er uit komt bij bv. 1000W input. Dan bedoel ik dus 1000W erin, x-lengte kabel, y-dikte kabel en wat er dan aan de andere kant uit kwam. Zat vooral bij de dunne er veel verschil tussen en voor mij was daaruit ook weer de conclusie dat je tot +/- 750W het beste 2.5mm kan gebruiken en daarboven 4mm. Dan bedoel ik tot ong. 1500W. Daarboven...

Neutrik heeft de nieuwe Speakon niet voor niks tot 50A gemaakt ipv 20A voor de oude!

Wil er trouwens even aan toevoegen dat ik het verschil tussen verschillende kabels ook een keer heb mogen horen. Maar dat was op 'n setje waar je bv. 'n leuke dubbele D&B C7 set van koopt... En het verhaal dat sommige kabels en CD-spelers en/of versterker niet 'matchen' klopt ook. Heb het in diezelfde test kunnen 'ervaren'.
          Last edited by Outline; 08-03-06, 22:46.

Comment

• Gast1401081
            • Mar 2001
            • 7999

Mag ik trouwens ff lachen : studio monitoren voor 500 per stel??

Denk dat er tannoy reveals bedoeld wordt, enne , die klinken leuk, als je er een goeie eindbak achter hebt. Maareh, : studio monitoren beginnen vanaf zo'n 5000 euor per setje, en dat kan oplopen tot een ton ...

Conclusie : gewoon naar de hifi-boer, en een stel 2e hands B&W dm110's op de kop tikken.

Oh, en kabels : dikker = altijd beter?? Al eens van het Huid of Skin effect gehoord???

Comment

• Outline
              • Feb 2006
              • 1434

Ja. En hoe dikker je kabel met gelijkblijvende dikte van de 'litze', des te meer skinoppervlakte. Als ik het allemaal goed gelezen heb...

En je hebt monitoren en monitoren. Dat jij de duurste van de duurste moet hebben... Er zijn zat (bekende) bands en artiesten die 'n eigen studiotje hebben met 'normaal' spul waar ze dingen opnemen die ook daadwerkelijk uitgebracht worden en nog klinken ook. Dus...
              Last edited by Outline; 09-03-06, 00:09.

Comment

• sparky
                • Apr 2002
                • 2104

Originally posted by MacGyverSounds
                Mag ik trouwens ff lachen : studio monitoren voor 500 per stel??

Denk dat er tannoy reveals bedoeld wordt, enne , die klinken leuk, als je er een goeie eindbak achter hebt. Maareh, : studio monitoren beginnen vanaf zo'n 5000 euor per setje, en dat kan oplopen tot een ton ...
                onzin, een set genelec 8050's kost nog niet de helft van het bedrag wat jij noemt en een set bm6a van dynaudio nog geen derde. En dan heb je het echt wel over serieuze nearfields. En ja,main-monitors kosten een stuk meer, maar ik geloof niet dat de topicstarter die graag op zn slaapkamer wilde hebben.....
                Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• BvE
                  • Oct 2004
                  • 385

Ik sluit me aan bij Sparky, een kleine blik in het assortiment van een willekeurige winkel, en dan kijkend naar de prijzen, zal Gerard verbaasd doen staan (en dan heb ik het inderdaad niet over de echt grote beesten voor in de studio)
                  Last edited by BvE; 09-03-06, 12:53.

Comment

• Berend
                    • Feb 2006
                    • 85

studio monitoren beginnen vanaf zo'n 5000 euor per setje, en dat kan oplopen tot een ton ...
                    Ik ben het tot nu toe vaak met je eens geweest, maar ditmaal toch niet. 'Studiomonitoren', die aan enige norm voldoen kan je zo duur maken als je zelf wilt, het begint bij +/- 300 euro, idd passieve nearfields. Waar niks mis mee is.

Studiomonitoren zijn vage dingen eigelijk. Ze klinken niet per definitie beter dan hifi-speakers. Ze hoeven niet eens een erg rechte frequentiekarakteristiek te hebben. Sterker nog, de meeste nearfields (en die worden in studio's tegenwoordig veel meer gebruikt om muziek te beoordelen dan de grote koelkastformaat speakers van weleer. Citaat W.Schoondermark:'Groot en hard is uit, klein en zacht is in') hebben een matige laag-weergave, waardoor een bas-kast toegevoegd zou moeten worden oid. Hoog hoeft ook niet perse geweldig weergegeven te worden. Natuurlijk zijn er die hier wel aan voldoen, in erg hoge prijsklassen.
                    Monitoren dienen enkel om een soort 'standaard' te creeren, een gemiddelde van hoe een speaker waar dan ook klinkt. Immers, je muziek moet op een perfecte 10.000 euro set goed klinken, maar ook op een transistor-radiootje moet het verstaanbaar zijn om zo maar te zeggen. Veel interessante info over monitoren is te lezen op http://schoondermark.com/20.html

Stoer blijft het om te kunnen zeggen dat jou speakers ook in studio's gebruikt worden, helemaal mee eens.
                    Last edited by Berend; 14-03-06, 20:58.
                    dusssss.........

Comment

• Gast1401081
                      • Mar 2001
                      • 7999

Originally posted by Berend
                      Ik ben het tot nu toe vaak met je eens geweest, maar ditmaal toch niet.......................Veel interessante info over monitoren is te lezen op http://schoondermark.com/20.html
                      Als je die site goed leest, ook over de A-monitoren, krijg ik in een keer gelijk.
                      Maar ik heb ooit een stel HD-2's naast de dyn-audio's gehad.
                      De studio-eigenaar ging toch voor de dyn-audio's, en het resultaat was er dan ook meteen naar.

Uit de wisseloord-extra-monitorlijst ::

Fabrikant Soort/Naam Model
                      Auratones
                      Dynaudio contour MK II
                      Genelec 1030
                      KRK 9000b
                      Mackie HR 824
                      MeyerSound HD 1
                      ProAc Studio100
                      Yamaha NS-10
                      (M)

Verder heeft ook behringer studiomonitoren. Van mij mag je.
                      Last edited by Gast1401081; 14-03-06, 21:45.

Comment

• Berend
                        • Feb 2006
                        • 85

Als je die site goed leest, ook over de A-monitoren, krijg ik in een keer gelijk.
                        Misschien bestaan er naast die A monitoren dus ook B-monitoren, nearfields. Dit zijn heuze studiomonitoren, en die beginnen bij 300 euro. Krijg ik ineens weer gelijk... En dan heb ik het niet over Behringer, maar over echte Tannoy's, als je merkgek bent..

edit:
                        Ik zie nu in je lijstje Yamaha NS10's staan. Wel eens gekeken hoe duur deze zijn, die toch in de studiowereld bijna als de standaard gezien wordt? Maar wat de echte reuzen betreft heb je gelijk, die zijn goed duur....
                        Last edited by Berend; 14-03-06, 22:32.
                        dusssss.........

Comment

• Mathijs
                          Moderator
                          • Aug 2002
                          • 1353

Helaas is het in de audio bisnis nog steeds zo dat goed duur is.
                          Een tannoy reveal blijft verschrikkelijk wollig.

Dat monitoren minimaal 5000 voor een set kosten is ook lichtelijk overdreven.

Een set Genelec 1031's kost minder.
                          Een set Dynaudio BM6's kost minder.
                          En zo kan ik nog wel ff door gaan.

Het zal altijd een geld kwestie blijven.
                          Ik blijf er echter wel bij.

Goedkoop is duurkoop.

Een goede studiomonitor zal niet speciaal goed klinken. Een goede studio monitor moet elk detail laten horen. Elk foutje. Elk kraakje.

Conclusie : gewoon naar de hifi-boer, en een stel 2e hands B&W dm110's op de kop tikken.
                          Precies. Koop een paar goede hifi speakers. Daar heb je veel meer aan en zijn een stuk goedkoper dan een paar goede studio monitoren.

Tevens zal rustiger zijn om naar te luisteren.

Probeer maar eens een hele dag naar Genelec te luisteren

Comment

Working...