Overspraak

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • frederic
    • Jan 2006
    • 3511

Overspraak

Beste,

Waarop moet je letten tijdens een live opname om overspraak te voorkomen.
    VB met een bigband kunnen trompeten soms loeihard losbarsten. Een sopraan operastem kan soms klinken als mijn schoonmoeder.
    Probleem is dat dit soms maar 1sec duurd op het meest onverwachte moment, maar hoe moet je dit voorzien zodat de opname niet naar de vaantjes is?
    Voordurend met de pollen aan de knoppen zitten tijdens de opname lijkt me niet de beste keuze.
  • gaffer
    • Nov 2004
    • 118

Volgens mij is dat met een live opname bijna niet te voorkomen.
    Voor een schoon spoor heb je toch echt een studio nodig.
    Alhoewel je door close miking en wat spelen met overspraak erg leuke dingen kan doen met je opname.

Succes.
    Greetz Gaffer.

Comment

• MarkRombouts
      • Jan 2005
      • 1391

Ook de opstelling op het podium aanpassen aan het doel kan wonderen verrichten.

Zorg ervoor dat de zachte instrumenten (bijvoorbeeld klarinetten) niet recht voor de harde instrumenten (bijvoorbeeld trompetten) staan/zitten.

Akoestisch zou je deze opstelling waarschijnlijk nooit kiezen, maar voor je opnames kan het een wereld van verschil maken.

Daarbij inderdaad close-miking en zo min mogelijk herrie over de monitoren en je moet een heel eind kunnen komen.

Laatst heb ik een opname gedaan van een Proms uitvoering met een orkest van 50 man, 10 man koor, combo en solisten. Vrijwel alle instrumenten waren bijhoorlijk droog in de opnames. Alleen bij de fagot en in het koor hadden we (te) veel overspraak helaas, daar moeten we dus nog iets op verzinnen voor een volgende keer.

Comment

• frederic
        • Jan 2006
        • 3511

Ik heb ook al vaak het een probleem gehad met koren en overspraak.
        Ik kreeg meestal een stereo lijn vanuit de monitortafel ook met solo vocals.

Zelfs als ik de Gain bijna volledig dicht draaide had ik overspraak. Dus de mixing van de monitortafel was niet goed.

Dit wil ik niet meer hebben. Ik dacht telkens 8 KM184 microfonen te huren om een koor binnen te trekken als ik een opname moet doen met orkest.

PS een studio opname is meestal bij een live concert geen optie hé.

Comment

• Berend
          • Feb 2006
          • 85

Misschien een beetje late reactie, maar de gain dichtdraaien tegen overspraak..

Een stereo-lijn uit de monitortafel en zeuren over overspraak?? Ik neem aan dat de monitortafel iets meer dan 2 kanalen binnenkrijgt, en zal deze toch in 2 kanalen (jou stereo mix) moeten stoppen...

Overspraak begint meestal bij je microfoon. Als je de gain dichtdraait, wordt alles zachter van dat kanaal, maar de verhouding gewenste geluid-overspraak blijft natuurlijk.. Dat heeft echt helemaal niks te maken met de monitor mixer.

Juiste plaatsing van microfoons en de juiste microfoons (richtingsgevoeligheid) gebruiken scheelt de helft..
          dusssss.........

Comment

Working...