Compressie instelling per instrument

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • frederic
    • Jan 2006
    • 3511

Compressie instelling per instrument

Stel, je neemt een CD op met alle instrumenten een apart kanaal.

bestaan er standaard waarden ivm compressie per instrument? (gitaar... drum... zang...)
    [FONT=Times New Roman]- [/FONT]
    [FONT=Times New Roman][/FONT]
  • Jompo
    • Aug 2006
    • 1

In mijn ervaring niet,
    Het ligt namelijk aan een heleboel zaken:
    - de speelstijl van de betreffende instrumentalist (hoe dynamisch).
    - Het soort instrument.
    - De functie / rol van het betreffende instrument;
    een begeleidingsinstrument zou ik wat strakker qua dynamiek in de mix
    willen hebben terwijl een solo instrument vaker gebaat is bij een ruimere
    dynamische speelruimte.
    Maar het is niet zo dat je per definitie de basgitaar moet comprimeren,
    wanneer de bassist al een goede consistente volume weet te produceren.
    Anderzijds kan het wel nodig zijn om die mooie solo trompet wel te
    comprimeren omdat bepaalde pasages anders verdrinken tussen de overige
    instrumenten.
    - Dus het niveau van de muzikanten maakt heel wat uit; goede muzikanten
    weten een beheerst en consistente klank en volume te produceren en
    wanneer zij in het belang van het arrangement zachter moeten spelen.
    Naarmate je met de juiste muzikanten opneemt zul je merken steeds
    minder naar de compressie te hoeven grijpen, hooguit op de eindmix,
    misschien.
    - Het kan ook liggen aan het soort muziek; electrisch of acoustisch, rustig of
    uptempo etc.
    - als laatste jouw eigen productiestijl of stijlkeuze voor het project;
    een live / ruimtelijke sound of een strakke, uit je boxen knallende, sound.

Het is dus zaak om bij elke muziek in je hoofd vooraf te bedenken hoe jij wilt of vindt dat het hoort te klinken en daarne ga je luisteren hoe de afzonderlijke instrumenten moeten worden bewerkt om tot dit resultaat te komen.
    Wat ik ook heb geleerd de afgelopen jaren is om meteen met de gehele mix te beginnen en daarna, terwijl je luistert naar de complete mix, als een soort puzzle de individuele tracks bij te werken en te schaven en zo beter te passen in de mix.
    Hierna kun je eventueel pre fader je signalen checken en je ingangsniveau's afregelen en je faders bijstellen en luisteren welke kanalen eventueel compressie etc behoeft.
    Wees wel bedacht dat als je dan een individuele kanaal solo, pre-fader afluistert het instrument vaak niet zo vol, mooi en fantastisch hoeft te klinken, maar in de mix wel.
    Vroeger begon ik eerst voor alle instrumenten afzonderlijk een mooi geluid te maken en daarna de mix te willen opbouwen, maar het geheel paste nooit bij elkaar.
    Als je bijvoorbeeld een bassdrum in de mix goed geregeld hebt en je luistert daarna zonder de andere instrumenten, zul je merken dat de bassdrum misschien dunner klinkt en heb je de neiging om het voller te willen maken met meer diepte. Maar dat past weer niet in de mix wanneer de ander instrumenten erbij komen.

Nou, het is wel een heel lang verhaal geworden, maar ik hoop dat ik hiermee iets heb bijgedragen, al moet je zelf de dingen ondervinden en zo jouw eigen ervaring opbouwen, want dit is slechts mijn ervaring en ik heb zeker niet alle wijsheid in pacht.

Met vriendelijke groet,

Jompo.

Comment

• Mathijs
      Moderator
      • Aug 2002
      • 1353

Dit is niet te zeggen.

Elk instrument is anders. Elke muziekant is anders.
      Meestal zet ik een compresssor op kick en snare, maar laatst had ik een drummer met eigen drumstel die zo strak was dat het niet nodig was.

Je moet je bedenken of het nodig is. Wat wil je met de compressie bereiken? Leer eerst te luisteren naar wat een compressor echt doet. Dit is ook per instrument compleet verschillend.
      en standaard instelling is sowieso onmogelijk wegens opname niveau's instrumenten etc.

Zelfde als een standaard EQ instelling.

een goede opname en goede muziekanten doet wonderen.
      Met slechte plaatsing van de overheads zal je je drums nooit strak kunnen krijgen. met of zonder compressie.
      Last edited by Mathijs; 13-08-06, 12:43.

Comment

• Berend
        • Feb 2006
        • 85

Een klein beetje is er wel een soort van lijstje te maken, maar meestal kan je zelf wel ongeveer-settings bedenken als je logisch nadenkt. Zo hebben over het algemeen percussie-instrumenten een snelle attack tijd, en behalve t koperwerk, ook snelle release tijd. Qua tresh-hold hebben kick, snare, bas en andere dynamiek-rijke instrumenten een waarde rond de -10 dB met een ratio van om en nabij de 6:1 .. Maar zoals door anderen al gezegd, het is ook afhankelijk van speelstijl, en gewenst resultaat.

Opnameniveau's hebben idd invloed, maar we gaan er maar van uit dat deze goed ingeregeld zijn (!) :-)
        Last edited by Berend; 13-09-06, 15:40.
        dusssss.........

Comment

• MarkRombouts
          • Jan 2005
          • 1391

Originally posted by Berend
          ... een ratio van om en nabij de 6:1 .. Maar zoals door anderen al gezegd, het is ook afhankelijk van speelstijl, en gewenst resultaat.
          .

Een ratio van 6:1 heb ik werkelijk nog nooit gebruikt, je houdt dan ook nauwelijks nog iets van dynamiek over. Ratio komt bij mij normaal gesproken niet verder als 3:1

Comment

• Berend
            • Feb 2006
            • 85

...Een ratio van 6:1 heb ik werkelijk nog nooit gebruikt, je houdt dan ook nauwelijks nog iets van dynamiek over. Ratio komt bij mij normaal gesproken niet verder als 3:1...
            Het ligt eraan met welk doel je de c/l gebruikt. Bij opnames van een live-concert wil je zeker weten dat het signaal niet boven de 0dB uitkomt (vooral bij HD-recording!), omdat je dan clippend signaal hebt wat vreselijk klinkt en niet meer te herstellen is. Iets wat makkelijk kan gebeuren bij bijvoorbeeld basgitaar. En je wil ivm de signaal ruis verhouding ook niet op -12dB opnemen. Dus gain inregelen op gemiddeld -6 tot -3 dB, en de C/L flink laten werken als het signaal boven de -3 uit wil komen. 6:1 is echt niet gek dan. Misschien zelfs nog aan de lage kant. Voor de mix-down is het een ander verhaal, maar 3:1 is ook hier aan de zuinige kant.

Een erg dynamische bas wil je vaak ook niet hebben, omdat die de rest van de muziek 'onverstaanbaar' kan maken, of je hoort alleen de aanslag van de bas, omdat die veel harder is dan de naklank. Een enkele keer, bij een bas-solo zal je idd wel wat meer dynamiek willen hebben, omdat hier geen andere muziek er doorheen rommelt. Dus minder compressie hier.

Groeten, Berend
            Last edited by Berend; 13-09-06, 15:49.
            dusssss.........

Comment

• Nisha
              • Jul 2006
              • 26

als ik live mix
              heb tom 1 eigen compressie evenals tom 2 tom 3 en floor
              kick ook en bas en keys etc. dit ligt er zelf aan hoe je het insturment vind klinken

uh met studio mixen heb ik vrij weinig ervaring meestal neem ik alles op zonder toeters en bellen zodat ik met de mastering nog alle vrijheid heb

Comment

Working...